Bukefalos 28 år!

Hur noga är ni med era transporter?

E

eiwo

Ja, som frågan lyder, hur noga är ni? Jag känner mej som en hysterisk pedant...

En tjej i stallet har lånat min transport för att åka på träningar i ca två månader, då min häst är under igångsättning och jag ändå inte använder den. Vi verkar dock ha väldigt skiljda uppfattningar om hur man gör rent transporten efter sej.

Idag skulle jag kolla igenom den då jag vet att det är lite smådetaljer som ska fixas, och blev förskräckt över hur den såg ut! Det låg bajs kvar som legat i två dagar (glömts bort?), det var intorkat bajs/kiss på gummimattan som var jättejobbigt att skura bort, det hade runnit kissigt/bajsigt spån UNDER mattan som nu låg och var äckligt mellan matta och golv, och de vita väggarna var fulla med dregel/smuts... Så det var bara att sätta igång att skura, vilket tog sin tid.

Frågan är, hur noga är ni när ni gör rent era transporter efter användning? Till saken hör att jag har helrenoverat transporten hela sommaren, målat om väggar och tak både inne och ute, satt in gummimattor som sparkskydd (vilka är fulla med hål nu:() och lagt ner massa pengar och jobb för att få den fräsch.

Jag vill gärna hålla den fräsch, både för att det känns bäst och för att denna transport är en 'mellanlandning', jag vill hålla värdet uppe så jag kan sälja den när jag sparat ihop lite mer pengar och då köpa en ny kärra.

Är jag kinkig som vill att man torkar bort smuts från väggarna om det blivit något där, att man tar ut ALLT skitigt spån och ev låter det lufta, och att man lyfter på mattan och kollar om det är något skit där?

Jag tycker det är vad som ingår när man gör rent efter sej, men uppenbarligen tycker inte alla det då tjejen menar att hon visst gjort rent den efter att hon kört :crazy: (förutom bajset då, som hon glömde).
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

det är därför man inte lånar ut sin transport....

När vi lånat så har det varot skrubbning som gällt.
Med min egen är jag inte så noga, tar bort skiten o sopar lite snabbt, har oftast halm i, strör på lite nytt o sen får det vara.
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Jag lånar helst inte ut min längre trots att det är en gammal skrutt. Och kommer definitivt inte låna ut när jag får råd att köpa drömtransporten.

Har märkt att de flesta inte alls är så noga, speciellt inte med andras grejer. Har varit både skitigt och trasigt vid återlämnandet flera ggr.
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Man har inte en egen transport för att låna ut den till andra (som brukar lyckas ha sönder dem på något sätt). Mycket bättre att man själv har sönder den.

Jag är jättenoga, iof lite beroende på vems det är.

Berätta för henne hur du vill att transporten ska se ut (dvs. likadan som den var när hon lånade den) annars får hon leta en annan att använda.
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Usch vad trist att få tillbaka den i det skicket när du varit schysst och lånat ut :(
Folk har uppenbarligen väldigt olika uppfattning om vad "städa ur" innebär, så man kanske måste vara övertydlig när man lånar ut; torka av här, sopa här, etc.

Jag har alltid varit supernoga med urstädningen när jag lånat transport, torkar av väggar och bommar o sopar ur överallt - tycker det är en självklarhet när man lånar andras grejor.
Nu med 'egen' transport (delar med stallägaren) brukar vi oftast bara mocka ur och snabbsopa till vardags, och finstäda kanske nån gång i månaden. Men det är vi båda helt ense om.
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Jag är naiv och förväntar mig att få tillbaka släpet i samma skick som det hämtades. Och peppar peppar hittills har jag aldrig behövt gnälla, det har nästan varit renare än när det åkt. ( jag gillar dem som tvättar av utsidan oxså)


/B
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Jag är jätte petig! Skulle bli besviken om jag hittade mitt släp i skicket du beskriver!
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Vilken slarvig människa. :crazy: Självklart gör man rent efter sig och extra noga om det inte är ens egna grejer!

Jag lånar inte ut min transport öht, alldeles för stor risk.
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Jag hade inte lånat ut den fler gånger om det hade varit jag. Det är så jäkla trist att få till baks den i det skicket!

Har alltid varit super noga med att låne transporten skall var renare än när jag hämtat den när jag lämnart till baka den. De är bra när man kollar transporten till sammans när den återlämnas o ve hämtas. Så man ser att allt är ok.

Nu för tiden har egen transport som jag inte lånar ut.
Men har kört en kompis häst några gånger. Fast det gär jag inte fler gånger har jag bestämt mig för. Dom får skaffa egen transport!

Men efter ha kört annadras hästar är det stor städning!
Ut med allt strö sen vatten på väggar tak o golv så lös smuts lossar. Ev skrubba så det lossar med lite diskmedel. När allt synlig smuts är borta och ur sköjt har vi virkon i hela transporten och sköljer sen när virkonet verkat.

Städar noga rent efter mina egna också men då använder jag inte något virkon.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

I ärlighetens namn är jag nog inte alls särskilt petig med min transport:o. Men det är MIN transport och jag gör som jag vill med den. Däremot så förväntar jag mig att få tillbaka den i exakt samma skick (och varken smutsigare eller trasig) om jag lånar ut den. Peppar peppar har de som lånat den gjort det också:).
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

KL

folk är så otroligt ignoranta att jag fattar det inte.

får man LÅNA transport så lämnar man tillbaks den i topskick, det ska inte synas att man lånat den!
Jag är supertacksam när jag lånat, och skrubbar givetvis av väggarna om det blivit skit på dem någonstans, sopar noga ur, spolar ur om det blivit grisigt om hästen kissat mycket, och framför allt spolar jag av och skurar av baklämmen helt och hållet, det gör jag även om det inte är geggigt på den utan bara om det ens är lite dammiga fotavtryck av en ridstövel typ.

Tjejen borde skämmas! Om jag var du skulle jag definitivt göra detta tydligt för henne hur transporten skall skötas, om jag ens skulle låna ut den igen faktiskt. :mad:
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Nu har vi egen transport så jag behöver inte låna mer men innan dess så lånade/hyrde vi ibland och lämnade alltid tillbaka transporten renare än vad den var när vi hämtade den.

Den egna kärran städas alltid ur efter varje gång. Tar bort skitit spån och sopar noga mellan springorna i gummimattan för att få bort fuktig spån och skit. Självklart vill jag att andra som hyr vår kärra också ska göra så men en del är inte lika noga. Lyfter bara ut skiten och lämnar den fuktiga spånen kvar. Förstörs något i kärran så ska den som hyr den ersätta det. Som tur är så har inget gått sönder och eftersom vi höjt priset för att få hyra den så är det knappt någon som hyr den längre :p.

Hoppas att h*n betalar bra hyra för din kärra. Vi tar 200:-/gång oavsett om dom bara ska iväg en kort sträcka. Självklart ska h*n städa ur den ordentligt mellan varje gång också. Gör ett litet "hyres" avtal där du skrivit ner vad som gäller.
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Men usch, så fräckt:mad:!

Nu har jag ingen egen transport, men när jag lånar har jag som ambition, som någon här ovan skrev, att den nästan skall vara renare än när jag hämtade den.
Det tycker jag är en självklarhet när man lånar andras saker (oavsett om det är av privatperson eller firma), men tydligen tänker inte alla så:crazy:.
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Självklart skall man lämna tillbaka i samma skick som man hämtar och definitivt inte lämna bajs kvar i vagnen. Nu har jag egen transport och jag städar bort smutsigt strö och bajshögar ur transporten efter varje resa. Har hittills inte skrubbat väggarna men kommer ta en städdag snart.

Lånar inte ut transporten. Om vänner behöver köra häst så skjutsar jag hellre om jag har tid. Övriga får hyra till pris strax över vad firman jag köpt vagnen av tar för sina hyrvagnar. Min vagn är nyare än hyrvagnarna och det är jag som står i skiten om något händer.
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Jag förstår mej inte på folk som kan lämna tillbaks en transport både skitig och trasig! Hur tänker dom egenteligen?

Jag hade en gammal transport innan och den lånade jag ut. Den kom tillbaks full med bajs samt med trasig baklyckta och trasigt stödhjul.
När jag påtalade det var svaret: "Oj, det hade jag inte märkt".

Sedan köpte jag en sprillandes ny transport och DEN, DEN lånar jag aldrig ut!
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Delvis knapplån*

Jag hör till dem som brukar låna transport, och självklart får dem tillbaka den i samma skicka som jag lånade den.
Men nu har ett problem uppstått .. Lånade en transport till pållan för ett tag sen, och de fick också tillbaka den rengjord och i samma skick(trodde jag). Och NU ett bra tag efteråt, har jag hört rykten om att min häst haft sönder någonting i transporten, men jag vet inte vad och transportägarna har inte sagt något om det till mig. Känns ju kul att gå & fråga "hej, min häst hade visst haft sönder ngt, ska jag betala ..?" Känns som om jag har vetat om det men förökt komma undan .. Jag tycker det är helt självklart att om jag/min häst har sönder något så ska jag också betala kostnaderna för reparationen ..
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Det är väl självklart att du ska fråga transportägarna?

"Jag har hört på omvägar att något var trasigt efter att vi lånat den sist, jag ber om ursäkt, jag måste ha missat det. Vad var det och hur kan jag ersätta det?"
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Självklart ska jag göra det, såg nu att jag skrivit lite konstigt! :) Men jag tycker det är lite konstigt att de inte har sagt något, jag har ju träffat dem flera gånger efter det som hänt, men de har inte berättat. Men det kanske känns lika konstigt för dem att påtala att jag faktiskt haft sönder ngt, som det känns för mig att fråga om jag har haft sönder något.

Det lättaste är väl att köpa eget och inte låna ut ..
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Frågan är eg inte hur noga man är med SIN transport. Utan andras.

Lånade/hyrda transporter lämnar jag tillbaka spotless rena. Ofta renare än jag tog dem.

Min egen däremot så jag tar ut bajset (pillar inte ur det mellan ribborna i gummimattan), snabbsopar av lämmen (nålfiltmatta) samt kollar i kanterna på mattan (eländet tar in vatten via skötardörren) och tar ut/bort ev hösilage som är kvar. Klart. Vet jag att jag inte ska ha den på ett tag viker jag upp kanterna på mattan och stoppat två gamla kvastar under mattan så luften kan cirkulera.

En gång per år tar jag ur mattan, skurar den samt skurar insidan.

Men, hur jag sköter MIN transport har lite att göra med hur petig jag är med en lånad/hyrd transport. Lånat/hyr jag sommartid desinficerar jag den innan återlämnandet med.

Jag lånar av princip inte ut min transport utom till min brors sambos syster. Då tar min bror fullt ansvar om ngt går sönder. Den har kommit tillbaka finstädad - faktiskt FÖR finstädad då allt spån varit utsopat så jag fått ströa om, men det kan jag leva med - när den varit utlånad dit, och därför lånar jag gärna ut den igen. Men det är också ENDA ggn jag lånar ut den/lånat ut den hitills.

Sen var jag dumsnäll en gång och lånade ut den vid en flytt. Sen fick jag byta elkabeln, hur i hela HELVETET kan man få för sig att först knyta kabeln, och sen knyta säkerhetsvajern ÖVER kabeln? (Kabeln skars av till hälften). Det finns hållare till kabelkontakten och vajern är bara lägga över handbromsen. Precis som den hämtades...
 
Sv: Hur noga är ni med era transporter?

Då min häst är för stor för våran transport så lånar vi en av en bekant som nästan aldrig använder transporten så den står hela tiden hos oss som om det var våran. Men till saken..SJÄLVKLART så ska man göra rent transporten ORDENTLIGT efter att man har lånat den. I sommras så skurade jag rent transporten på både utsidan och insidan med rengöringsmedel och även under mattan. Eftersom det är jag som använder den så är det ju självklart att jag ska hålla den ren och fräsh oxå. Nu när det är kallt så mockar jag bort skiten och sopar rent hela transporten (sopar även skit från väggar och bommar) efter varje gång jag har använt den. Men på sommaren när det är varm så spolar jag rent hela transporten på insidan. Och allt det gör jag ju för att den ska vara ren och fräsh tills dom ska ha den så jag kan få fortsätta låna den.
 

Liknande trådar

R
Övr. Djur Jag hatar egentligen gnagare. Saken var bara den att min vän Jenny fyllde 20 i oktober och önskade sig en kanin. Jag kunde inte stå...
Svar
3
· Visningar
1 122
Senast: rulana_korsbar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp