Hur och var lära sig allt???? Drömmen om en egen häst...

Sv: Hur och var lära sig allt???? Drömmen om en egen häst...

Det finns otaliga sätt att inhämta kunskapen man behöver för att våga skaffa sin egen häst. Mycket går att läsa sig till i olika böcker... Grundkunskap om hur en häst skall fodras ex vis är en teoretisk kunskap som är lätt att lära sig.
Att lära sig när en häst bör verkas och hur ofta är inte heller så svårt.. Det svåra ligger i att se om hovslagaren gör ett bra jobb eller inte.

Men sen när den första hästen finns hemma. Då kommer det ändå kännas som om du inget vet och inget kan.. Det dyker upp otaliga frågor som man inte tänkt på innan.

Det är då resan börjar.... För det är först när den egna hästen finns på gården som man börjar göra erfarenheter. Det är först när man börjar göra egna erfarenheter som man verkligen börjar lära... Det är nu all teoretisk kunskap skall omsättas i praktiskt handlande.

Står man uppstallad i ett stall så finns förhoppningsvis många runt omkring som kan hjälpa och vägleda..

Men om man väljer att stalla upp sin första häst hemma på egen gård.. Då kan man i bland känna sig rätt utlämnad.

Som ex... var finns närmsta hovslagare... är det en bra sådan???

Foderleverantör... var finns dessa?? Kan de leverera hem foder eller måste jag hämta?? Var/hur skall jag lagra mitt foder?? Hur märker jag om fodret blivit dåligt?? Hur mycket måste jag ta hem för att klara vintern??

Hur skall jag ordna med mina hagar?... Hur sätter man upp ett fungerande staket? Vilka växter bör man undvika i hästhagar? Giftiga växter... finns det sådan där jag skall ha mina hästar?

Utrustningen... hur vet jag vad som passar? Sadeldjungeln är inte att leka med.. Hur märker jag om den utrustning som tidigare passade helt plötslig inte gör det längre? När vet jag om det är dags att byta sadel för att hästen har ändrat sin form?

Om min häst blir skadad eller sjuk... När skall jag tillkalla veterinär?? Behöver veterinär tillkallas?? Vilka skador kan jag ta hand om själv?? Var finns närmsta veterinär?? Kanske är det så illa att man bor i en landsända där veterinärer är sällsynta.

Var gör jag av all dynga som bildas när man har häst? Vilka regler gäller för gödselhantering i min kommun?

Orkar jag med att ha egen häst hemma på min egen gård? Det är betydligt mer jobb än vad man tror. Och framför allt... orkar och vill jag ha minst två egna hästar hemma om jag nu inte tar in inackorderingar. (Inackorderingar kan vara jättebra, men det kan lika gärna bli ett rent elände med sådana)

Orkar jag gå upp tidigt varje morgon i ur och skur för att fodra och dona med hästarna? Kommer jag tycka att det känns ok att ge sig ut i vinterstormen en mörk vinterkväll för att ta in hästar efter en lång dag på jobbet?

Många sådana frågeställningar får du inte svar på förrän du står mitt i det.
Dvs du får inte svaret förrän du har hästen hemma och måste hitta ett svar på frågan. Att ha egen häst är en resa... oavsett om du har hästen hemma eller uppstallad. Den resan är inte alltid underbar... utan faktiskt ganska jobbig mellan varven.. Men har man det rätta intresset så är det värt allt jobbet.
Jag skulle vilja säga att man vet inte om man har det rätta intresset förrän man provat.

Man lär hela livet när man håller på med häst. Nya kunskaper kommer till hela tiden. Man blir aldrig fullärd. Och sen kommer du att märka att många kunskaper mellan varven måste omprövas.
Man kanske har lärt sig fel.. Då måste man helt plötsligt lära om.

Ni med egna hästar som varit ryttare på ridskola, hur har ni lyckats lära er allt om hästvård? Jag red på ridskola i 10 år men har aldrig lärt mig att beräkna foderstat, se när en häst behöver skos om, sköta sår, lasta i transport. Man lärde sig helt enkelt bara att rida och typ mocka o "enklare" hästhantering , typ rykta, rycka manen, knoppa manen. Nu har jag haft uppehåll från ridskola o hästliv många år, men har börjat på ridskola igen.Glädjande nog verkar ridkunskaperna finnas kvar o jag har börjat drömma om att ngn gång kanske kunna ha en egen häst hemma på vår gård. Men var o hur ska man lära sig allt???På ridskolan verkar det inte finnas tid till ngt "extra" o ridlärarna är stressade mellan lektionerna (i övrigt jättebra ridundervisning!)Känner inga hästägare o har inget stall i närheten:confused:Har ngn tips?

Trial and error - som för alla andra. Men givetvis är det enklast att ta hjälp av andra. Varför inte erbjuda ett riktigt sweet deal, till uppstallning hemma hos dig för någon riktigt erfaren. Så kan du skaffa häst direkt.

Och mycket kan man läsa sig till, fast att titta på en häst och t.ex. se hälta, lär man sig bara genom erfarenhet.

Hälsning Maja

Genom att vara riktigt, riktigt nördig helt enkelt. Läste alla hästböcker som fanns i princip, och hängde i privatstall utöver ridskolan. Hyrde sommarhästar. Fick hjälp av kunniga personer i stallet när jag väl skaffade egen häst. Jag lärde mig helt enkelt efter hand.

Lek svamp! Läs allt du kommer över i hästväg, fråga, fråga, fråga, sug i dig allt du hör och ser (fast ibland kan det vara bra att vara lite kritiskt och använda sin egna hjärna ;))!

Jag har min häst i ett stall där jag litar på stallägaren. Jag frågar henne om det är något jag undrar över. Det finns så många olika svar på en och samma fråga - beroende på tycke och smak och mer eller mindre väl underbyggda åsikter. Jag tyckte därför att det var viktigt att hitta någon som jag känner att jag litar på och som har (i mitt tycke) en sund syn på hästhållning.

Jag frågar också min tränare - som jag har fullt förtroende för:)

Jag hade ingen att fråga så jag lånade bokstavligen alla böcker på bibblan. Tur att kompisen jobbade där. Sen kom Buke in i bilden.

Hej! Tack så himla mkt för alla svar. Trodde väl aldrig att så många skulle svara! Nu känns det som om steg 1. är att nöta på i ridskolans ridhus ett par år o repetera ridandet. 2. sedan se sig om efter medryttarhäst. På ridskolan är det tyvärr inte bara att "hänga", ingen ridklubb utan den är privatägd.Folk rider o så åker dom hem, helt olika mot ridklubben jag red på i yngre dagar som funkade som en ungdomsgård. Hästägare känner jag inga, men man kanske kan annonsera efter medryttarhäst ? Drömmen finns kvar....O här på Buke kan man alltid hänga, mkt kunskap finns det!

Man kan ju också besöka tävlingar, dressyrtävlingar tex då kan man studerar ekipagen och sen se vem som blev högst placerad, resultatlistor publiceras ofta på nätet. Hopptävlingar lär man sig kanske inte så mycket av att titta på men det är rätt kul, man kan fråga om man får titta på hoppträning där kan man lära sig massor. Treårstest, där brukar domaren avge omdömen om exteriör bla till publiken. Det finns ju andra ridklubbar man kan vara med i flera om man vill. Sen kan man kika runt på alla föreningar i ens närhet och om de tex ska ha en clinic så kan man fråga om man får komma och titta och lyssna. Jag deltog på en islandshästförenings clinic med mitt halvblod utan att jag var medlem tex.

Lärde mej väldigt mkt av att ha medryttarhäst, att kunna vara med och lära sej fast ändå inte ha hela ansvaret.
När jag hade egen häst stod den i samma stall som där jag hade varit medryttare. Så man kände ju igen de flesta och visste att det fanns folk att fråga :).

Men visst det var mkt jag inte hade koll på som jag borde ha haft lite bättre koll på, t.ex. med foderstater, jag hade ringt kraffts foderrådgivning och fått en foderstat därifrån, men insåg när min häst började falla ur att han behövde mer än de hade räknat ut.

Mest har jag lärt mej under tiden jag haft häst från människor man träffat då, som veterinärer, hovslagare, sadelutprovare, equiteapeuter osv. :)
Sen har jag läst väldigt mkt själv om olika saker, som foderstater, benställningar, leder, muskler osv.

Har tagit ett uppehåll från hästar just nu, men är ganska säker på att jag kmr börja igen, så hoppas att jag inte glömt bort allting tills dess :p

Det absolut bästa är att bli medryttare, jag var både medryttare och fodervärd innan jag fyllde stallet med egna pollar:)

Sen har jag läst enorma kvantiteter av hästlitteratur och gör det än idag, då får man mycket kunskaper teoretiskt som man sedan kan sätta i praktiken. Det "viktigaste" är lära sig är väl i sådana fall foderlära & sjukdomslära, men att förbjupa sig lite mer och läsa ingående om hästens biologi, fysiologi, etologi är väldigt intressant, så det rekomenderar jag starkt!

Ett annat tips är att se till att man har hästen stallad där det finns vänliga och hjälpsamma hästmänniskor i närheten, för då kan fråga och få hjälp om man känner sig osäker (och det gör vi alla till och från). Slutligen har du buke också, det är som en hel kunskapsbank;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: MiniLi
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När... 33 34 35
Svar
692
· Visningar
65 950
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 452
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola... 2
Svar
20
· Visningar
3 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka