Hur överlever man ekonomiskt som praktikant?

S

sthlm23

Hej,

Jag ska börja praktisera till hösten för att komma in på Hippologen till våren. Någon här som gjort det och överlevt ekonomiskt? Jag kommer att vara på ett HYN-ställe och där får jag ju ingen lön. Jag måste ha lägenheten i sthlm kvar och då jag äger den och min studerande pojkvän bor i den så måste jag ju betala (han klarar inte att betala drygt 6000:. i månaden själv i boendekostnader, och jag vill ju inte be honom flytta då lägenheten till viss del ägs av honom också :crazy:) en del av boendekostnaden varje månad. Fattar inte riktigt hur folk överlever i ett år typ utan inkomst? Är alla sponsrade av sina föräldrar eller? Sen tycker jag att det är lite konstigt att man kan ha praktikanter som inte ens får en liten symbolisk fickpeng, trots att de ändå arbetar runt 40h vecka.

Men det är väl bara att "go with the program" om man vill komma in så..
 
Tycker många erbjuder iaf ficklön dvs runt 2-4 000.

Men det beror väl på vad man får göra också.

Vad jag förstått räknas ju även arbete i stall som praktik. Dock måste du då arbeta längre men då får du iaf betalt.
 
De jag har pratat med har sagt att HYN-platser inte erbjuder lön överhuvudtaget, men ofta logi och ibland kost också.

Tycker ändå att det är lite märkligt, samtidigt kan jag har viss förståelse, då verksamheter i mindre regi inte brukar ha det fett ekonomiskt direkt.
 
Jag kan ju höra, men jag är nog inte direkt kvalificerad till ngn form av bidrag. Jag säger ju upp mig från ett fast arbete för att praktisera..
 
om du är inskriven på arbetsförmedlingen borde du väl få aktivitetstöd om du gör praktik?
Jag tror det ialla fall men är osäker.
Det blir iaf några tusen tror jag...

Någon annan här kanske vet mera?
 
Jo alltså arbetsförmedlingen kan vara lite tjuriga på den fronten med att ge bidrag. Så var det iallafall för mig när jag skulle göra min praktik. Men det är bara att stå på sig och jag fick övertyga dom om att det verkligen var vad jag ville göra, tillslut gav de med sig och lät mig göra klart min praktik med praktiklön (fick ut 1800kr efter skatt, men man får ju mer ju äldre man är.)
 
Du har upptäckt anledningen varför jag gav upp tanken på Djursjukvårdare. Jag har inte en chans i världen att finansiera praktiken om jag inte ska rensa mitt sparkonto =/

Ska man lösa praktikdelen ska man nog helst göra den direkt efter gymnasiet, dvs INNAN man sitter med fasta kostnader, lån och liknande. Jag jobbade som barnflicka efter gymnasiet, dvs fri kost, fritt boende, fri telefon och busskort samt 2500 - 3000 kr/månaden (olika olika jobb). Och det var 'jättemycket' pengar då. NU så räcker det tyvärr inte ens till en bråkdel av räkningarna. Så =/
 
FAN också! Jag som tyckte jag var duktig som köpte en egen lägenhet mitt i stan. Jag måste fixa det här på nåt sätt..*funderar*.
 
Kanske kan hyra ut lägenheten i andra hand till pojkvännen, som på det sättet kan få bidrag till hyran, så kan du koncentrera dig på att bara betala lånen. Kanske hjälper lite?
 
Nja.., alltså han har bara studielån (typ 6400:- eller vad det är) och jag har ungefär det dubbla efter skatt just nu, vi betalar nu in till lägenheten procentuellt efter hur mycket vi har i inkomst. Han kanske kan betala den lilla avgiften på ca 1200 plus lite till, men det blir herrans dyrt för mig att betala hela lånet själv, när jag inte tjänar något!
 
Pojkvännen får väl hyra ett rum någonstans sålänge, så kan du hyra ut lägenheten i andra hand medan du gör praktiken.
 
När man hyr ut en bostadsrätt i andra hand får man bara hyra ut till avgiften + skälig peng för ev. möbler, brukar ligga runt 500 kr extra. Allt lån man har får man ändå betala alltså. Visst kan man sedan hyra ut svart, men riskerar att åka på att betala tillbaka allt efteråt om andrahandshyresgästen går till hyresnämden....

Klart besvärlig sits... har inga bra ideer, hoppas det ordnar sig!
 
Han går inte med på det (och inte hans katt heller :D) då han faktiskt betalat halva insatsen. Dock är lägenheten min på pappret (jag står på lånet osv). Lägenheten är vår och vi bor där ihop. Jag kan liksom inte bara slänga ut honom, vill inte det heller.

Jag ska prata med arbetsförmedlingen. Nå´t j-a bidrag har jag väl förtjänat efter att ha arbetat och betalat skatt såhär länge..
 
Föreningen tillåter inte att man hyr ut till annat än mkt nära vänner och släktingar (de hade visst haft problem med tveksamma andrahandshyresgäster..). Jag är ju medlem i bostadsrättföreningen och då måste jag följa reglerna. Men som sagt så ska ju ändå pojken bo kvar så..

Jag blir så irriterad när jag tänker på det här, det vill fan till att jag kommer in på utbildningen efter allt det här strulet.
 
Skulle det gå att hyra ut ett rum till en inneboende? För det behöver man inget tillstånd. Visst blir det besvärligt, men ibland får man göra uppoffringar.

/Soapbubble
 
Ja, det skulle gå om vi hade mer än ett rum. Jag tvivlar på att min sambo vill dela säng med en främling. :D

Nä, det blir till att ställa sig med mössan i hand hos arbetsförmedlingen. Får jag inget kommer jag tillbaka med bössan i hand istället. :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag beklagar om tråden ligger fel eller om jag på annat sätt klantat mej nu med denna tråd, men är ny på buke så ha lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 772
Senast: jouhanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp