Köpa häst nu eller då man har ekonomisk trygghet; färdig med studier?

Lite samma här. Sen hade utan häst inneburit att jag INTE behövt jobba vid sidan av studierna.
Nu beror det säkert på vad man läser för utbildning, men för mig så det är sjukt svårt hinna med att ha en ridhäst igång. Vilket gör att det blir ett enormt dåligt samvete och ett stressmoment. Både när jag pluggade istället för att rida, och omvänt när jag red istället för att plugga.

Nu har jag i princip ingen ridhäst längre. Fick ta bort honom i somras tyvärr, och haft ett sto på foder under hösten men insett att det blir fan ingen ordning på frekvensen med ridningen. Nu har jag ett nyköpt föl samt en fyraårig ponny. Den både kan och ska ridas men jag känner inte alls samma press där, han behöver inte gå varje dag etc. NU inser jag hur mycket stressen och det dåliga samvetet påverkat mig...

Jag skulle inte göra mig av med hästarna pga studierna iom att jag hade de innan. Men om - vilket gud må förbjuda - jag skulle förlora båda två nu. Då skulle jag inte skaffa någon ny häst förrän efter studierna.

Håller med du om stressen och det dåliga samvetet, det finns ju andra sätt att rida under studietiden om man nu inte som vi redan hade häst. Jag skulle aldrig sälja pga studier, men jag hade inte köpt en ny igen om jag pluggade.

/Lavinia, som bara har en häst, men har nog svårt att hinna med den med jobb och allt.
 
Jag studerar just nu på heltid (hemma på distans) och då ska jag tillägga att jag bor tillsammans med min man i en billig bostadsrätt och vi har gemensam ekonomi. Jag har både fullt lån och bidrag plus att jag arbetar extra cirka 4-5 timmar i veckan. Jag köpte min häst för fyra månader sedan och då utökade vi bostadslånet, så det märks knappt i ekonomin förutom att hyran blev en hundring (!) dyrare.

Eftersom jag studerar på distans i min egen takt så är tid för häst inget problem över huvud taget. Vi har inga barn heller dessutom. Hästens driftkostnader är inga problem det heller, men om det skulle hända något och vi var tvungna att betala dyra veterinärkostnader så skulle vi vara tvungna att ta det på lån/kredit för vi har dessvärre ingen buffert att ta ifrån, men vi jobbar på det.

Det som oroar mig lite men som jag samtidigt inte kan påverka just nu, det är efter studietiden när det är dags att söka jobb. Jag är inte berättigad till A-kassa. Om min man skulle förlora jobbet och bli arbetslös så skulle jag vara tvungen att sälja hästen. Om det skulle hända något mellan oss och vi skulle skiljas och flytta isär så skulle det inte finnas pengar över huvud taget till att ha någon häst, då skulle jag vara tvungen att sälja eller lämna ut på foder tills jag hittade ett jobb.

Så... att ha häst under studietiden är en risk. Du har ingen ekonomisk trygghet längre än de terminer du får ut CSN-pengar. Efter det så är det kört om du inte har turen att hitta ett fast heltidsjobb direkt efter examen. Man kan heller inte vara beroende av din partner och hans/hennes ekonomi.

Mitt råd är att skaffa häst när du har en trygg anställning och hinner jobba tillräckligt för att bli berättigad till A-kassa och när du kan planera din tid för att ha häst. Ibland kanske man inte orkar om man har långa dagar på jobbet eller kanske jobbar skift. Men det finns också de som galant klarar av att ha häst under studietiden, men då handlar det om disciplin, uppoffringar och prioriteringar. Tänk efter; hur vill du att ditt liv och din vardag ska se ut? Ska all din tid och dina pengar gå åt till hästen eller vill du göra andra saker på din fritid? Har du möjlighet att jobba extra under studietiden och innebär det att du har mindre tid för hästen? Det är ett ständigt pusslande för att få ihop det, men vill man så kan man! ;-)
 
Så... att ha häst under studietiden är en risk. Du har ingen ekonomisk trygghet längre än de terminer du får ut CSN-pengar. Efter det så är det kört om du inte har turen att hitta ett fast heltidsjobb direkt efter examen. Man kan heller inte vara beroende av din partner och hans/hennes ekonomi.

Det här kan jag också skriva under på.
Jag har inte ångrat någon av mina hästar (haft en på foder/tagit hand om åt en vän, köpt/fått en och sedan köpt en) som jag har/har haft under studietiden men det är fruktansvärt tråkigt nu när min häst är skadad (långtidsskada). Det finns inga pengar till någon annan/en till, inga pengar att rida lektioner någon annan stans för och helt plötsligt jobbar jag ganska mycket varje månad för.. ingenting. Så jätteintresserad av att bara borta och mysa är varken jag eller hästen.
 
härligt med så många svar! :)
kommer nog vänta ett tag till innan jag skaffar häst, lägga undan lite pengar varje månad och bygga upp lite mer i min buffert, för även fast allt jag vill ha just nu är en häst, så vill jag kunna ge hästen ett så bra liv som möjligt!

Dock kan man ju aldrig vara 100% säker på att allt kommer funka bra trots fastanställning, man kan ju få sparken o.s.v. men det är ju klart att chansen är större att man får det knapert som en studerande hehe..

Det som jag tycker är mest störande med detta är att jag slutar så tidigt många dagar, kommer hem, tittar ut och tänker "nu sku jag kunnat vara i stallet", men istället får man sitta i sin lägenhet i staden och växa fast i soffan :cool:... Jag har så mycket ledig tid nu mot då jag hade mellanår och arbetade 7.00 - 15.30 mån-fre, så skulle så gärna utnyttja dessa studieår i stallet... Men hinner ju rida på dagen varje lörda och söndag sedan då jag får ett jobb igen.. :grin: Dethär är ju verkligen I-lands problem men då man haft häst och vet vad man missar, jaa inte är det roligt!

men vet ni, om inte tidigare, så den dagen då jag är klar ur skolan och fått en fastanställning för nåt företag, då kopplar jag i hästsläpet och kommer efter en häst från sverige på direkten!! :D:love::banana:
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 165
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp