Köpa häst nu eller då man har ekonomisk trygghet; färdig med studier?

jouhanna

Trådstartare
Hej!

Jag beklagar om tråden ligger fel eller om jag på annat sätt klantat mej nu med denna tråd, men är ny på buke så ha lite förståelse tack! :) (förlåt för att det blev så långt dethär inlägget!)

Mina frågor:

1. Hur klarade ni er med er häst under studietiden, gick allt ihop bra eller blev det "ett stressmoment" ekonomiskt?

2. Hur gick det att ha häst EFTER studierna blev avklarade, jobbigt att ha den på sidan om lån och sådant som man måste betala av?

3. Ångrar du att du hade häst under dessa tider eller var det värt det, d.v.s. önksar du att du hade väntat tills du haft att fixat med avbetalningar på lån, hus, bilar osv? m.m

4. Hur tycker ni jag skall göra? :idea:

Jag är en andra årets studerande i Finland, utbildningen tar minst 2 år till och jag drömmer om en egen häst...

Har haft egen häst tidigare i livet med sålde honom då gymnasiet var tufft, jag flyttade så långt hemifrån och hade ingen bil + att jag "sprang in" i en kvinna som kunde ge min f.d. ridskolehäst ett perfekt pensionärsliv på en lugn gård med stor hage! (där bor han ännu idag, 4 år senare och trivs så bra att jag blir rörd då jag åker och hälsar på) så det var helt enkelt det bästa beslutet för både mej och hästen just då!

Detta hände då jag gick i gymnasiet och tänkte att jag skulle vänta med nästa häst tills jag hade studierna bakom mej... det är nu fyra år sedan.
Anledningen till att jag inte orkar vänta längre är för att jag mår psykiskt dåligt av min situation idag, trots världens bästa pojkvän/vänner osv.. men vardagen går mest bara ut på skolan, jobb o.s.v. Jag har mått psykiskt dåligt under 2 års tid nu så det är inget nytt. Har två medryttarhästar som jag rider en dag/vecka, men det fyller inte tomrummet. Jag saknar detdär egna, den hästen som man kan lägga tid och funderingar på, istället för att fylla hjärnan med stress över framtiden.. Jaa ni vet, jag saknar dendär egna hästen som leder till alla underbara sysslor som ger en ro i själen och en plats att pusta ut och glömma stressen! Hoppas ni förstår vad jag menar, det finns ingen annan hobby(livsstil) som jag tycker om!

Man kan ju ha en häst om man riktigt vill, men jag är bra på att tänka allt för ingående på allt och bara se allt det som kan skita sig med en häst i min situation.. därför vill jag ha er hjälp!

Ekonomiskt sett fixar jag det, vi finnar får studiestöd+bostadsstöd som i mitt fall blir ca 450 euro/månad, utöver detta får man lyfta studielån på 400 euro/månad. Så dessa summor i samband med billig hyra, jobb på sidan om, sparpengar på banken och en hjälpande pappa/pojkvän skulle göra det möjligt med en häst för mej!

Tidsmässigt
skulle det också gå utan problem!

Jag är bara så rädd att om jag köper häst om vi säger ca halvår, kommer min framtid bli jättesvår då, tänk om man inte hittar jobb direkt efter skolan :crazy:

Hur ser ni på ett sånt här "problem", hur skulle ni göra/hur gjorde ni?

Jäättetacksam för ideer och era synpunkter, TACK i förväg! :bow:
 
Hej!

Jag hade häst redan innan jag började plugga och så här i efterhand önskar jag att jag lämnat bort hästen när jag pluggade. Inte för det ekonomiska- visst är det tufft men jag är van att leva snålt. Jag har mer problem med att kunna fokusera på studierna- det är alltid nånting med hästen som måste ordnas och tänkas på och plötsligt blir studierna lidande. Det är betydligt lättare när man pluggar att säga att jag jag det imorgon, idag behöver hästen det här eller det där och vips har man inte alls gjort vad man borde i skolan. Tiden har man ju, det är ju bara att ta oftast.

Jag kommer nog aldrig vara klar med alla lån så att vänta på dom då hade jag aldrig haft en häst...

/Lavinia, som fortfarande kämpar med att ta igen det hon missade i skolan när hon hellre var med hästen :-). Avskyr att jag är så lat...
 
Hej! Har samma tankar som du jouhanna! Har lite mer än ett år kvar av studierna på universitet kvar och är jättesugen på att skaffa häst nu igen (var 5 år sedan jag sålde min ponny). Har de väl lite svårt att fungera praktiskt på ett bra sätt just nu men. Jag kan tycka att så länge man har tid (och kan prioritera rätt) och råd att ha häst är de ok! Så att andra saker/hästen inte blir lidande. Hoppas du får många svar, för själv är jag också nyfiken om hur andra har gjort!
 
Lavinia- Okej så du kände att motivationen för studierna blev sämre.. det problemet har dock inte jag, får inget gjort om jag har mycket tid, med en vardag som behöver lite eftertanke och ett "schema" gör att jag kommer igång så för mej är det mer en fördel :) Nu är jag också rätt så lat och inget så kallat läshuvud, men en häst påverkar inte mitt slutresultat; det är inte jättebra nu, men skulle inte bli sämre av en häst iallafall, tack för svaret! :)

Lillagrodan- Exakt! Det ser jag då som en fördel, då man redan har erfarenhet av hur mycket tid och ansvar en egen häst tar, så man är medveten om ALLA sysslor runtom själva ridningen också, d.v.s. så är man ju väl förberedd på vad som krävs! Jess exakt, jag ser det som en självklarhet att prioritera hästen först! Min häst ska ha det bra, må bra och vara nöjd med livet, annars får jag ju inte ut nånting av att vara hästägare heller :) Kul att du gillade tråden, vi får hoppas tillsammans på många svar! :)
 
1. Rent ekonomiskt var det ett stressmoment. För att det skulle gå ihop fick jag jobba en del extra vilket kändes ok. Men vid en tidpunkt kände jag verkligen pressen. Dyrare stallhyra och oväntade veterinärräkningar sammanföll med sommarlovet. Jag hade jobb varje dag hela lovet men lönen kom i efterskott medan studiestödet kom i förskott. Så jag hade två månader utan inkomst och i.o.m de oväntade utgifterna försvann bufferten och alla marginaler så kontot låg på 0. Tror jag lånade ngn 1000-lapp av mamma för att det skulle gå ihop. Betalade tillbaka och byggde upp bufferten igen under sommaren.

2. Ej upplevt än, pluggar fortfarande. Men om jag inte fick jobb och hade en häst att försörja vore det ju krisläge.

3. Ångra och ångra... Inget jag grämer mig över men hade jag haft de erfarenheter jag har idag hade jag valt bort häst då.

4. Det kan jag inte säga. När jag tog bort min häst så visste jag inte hur jag skulle hantera stress och vara lycklig i vardagen utan den egna hästen som var min ventil. När jag var med min häst laddade jag batterierna. Jag var medryttare istället men kände att jag bara längtade efter en egen. Mina betyg sjönk, trotts att jag hade mer tid. Men efter ett tag började jag hitta mig själv i min nya "livsstil" och uppskattar nu att vara hästlös även om jag längtar tills jag kan skaffa en ny. För mig är det främst ett ekonomiskt beslut att inte ha häst men de sociala fördelarna är viktiga också.
 
Jag fick min första häst (av en vän) när jag gick tredje året på universitetet. Innan dess hade jag inte klarat/orkat pluggmässigt och ett par i min klass sålde sina hästar första/andra året.
Jobbar extra på helgerna, valt att ha hästen helinackorderad så att jag bara kan fokusera på studier de perioder det behövs. Mår sjukt mycket bättre med (helst ridbar....) häst än utan. Dock surt nu när hästen är långtidsskadad och pengarna bara rinner iväg till ingenting.

Har lite ångest över att inte hitta jobb tillräckligt snabbt efter att jag gått ut, vår arbetsmarknad är till och från ganska tuff. Får jobba mer på extrajobbet och hålla tummarna.

4. Det kan jag inte säga. När jag tog bort min häst så visste jag inte hur jag skulle hantera stress och vara lycklig i vardagen utan den egna hästen som var min ventil. När jag var med min häst laddade jag batterierna. Jag var medryttare istället men kände att jag bara längtade efter en egen. Mina betyg sjönk, trotts att jag hade mer tid. Men efter ett tag började jag hitta mig själv i min nya "livsstil" och uppskattar nu att vara hästlös även om jag längtar tills jag kan skaffa en ny. För mig är det främst ett ekonomiskt beslut att inte ha häst men de sociala fördelarna är viktiga också.

Heh. Jag köpte nu häst så fort som möjligt. Kanske inte helt genomtänkt. Vet inte vem jag är utan häst.
 
Tack för era svar!

Känner liksom er att dethär livet utan häst är svårt, utan andra riktiga intressen har min vardag blivit väldigt slö, har inget upplägg under veckorna utan "släpar" mest omkring och gör allt halvdant.. med egen häst hade man uppbyggda dagsrutiner, vilket jag saknar nu och känner att jag måste ha det för att må bra!

Har ju även jag haft mina år utan häst och första året gick ok, hade såå mycket annat då men de resterande åren har varit tomma, så jag känner att min hästpaus skulle verkligen få vara över nu! Har ju även erfarenhet av många bekanta som studerat samma sak som mej att detta år jag är på nu är jobbigast och sedan blir det mest "hemmastudier" vilket jag föredrar :)

Och ja, visst blir det ju jobbit ekonomiskt mellan varven då man int precis är ekonomiskt oberoende som studerande, därför har man ju sina föräldrar som kan hjälpa till vid stora oberedda summor, t.ex. veterinär osv.. ;)
 
1. Hur klarade ni er med er häst under studietiden, gick allt ihop bra eller blev det "ett stressmoment" ekonomiskt?
Jag har pluggat ett kandidatprogram (tre år) mellan 2010-2013, innan dess har jag pluggat i ett och ett halvt år fristående och har även fortsatt plugga efteråt, för att jag inte fått något jobb. Under den tiden har jag haft två hästar nästan hela tiden, frånsett några sommarmånader under 2009 när jag bara hade en häst, och sen september -13 när min gammelponny gick bort. Nu kom jag direkt från gymnasiet, så studiemedlet blev bra jämfört med det jag hade fått innan, jag har jobbat på sommarloven och sparat så mycket det bara går, och dessutom har mina föräldrar ställt upp en del. Hade jag bara haft en häst hade mina föräldrar troligtvis inte behövt skjuta till något, men jag bör inflika att den äldre ponnyn reds mycket av min lillasyster (minderårig) under den här tiden, så hon var egentligen mer "familjens" än "min egen".
Sen har jag haft en unghäst, ponny, som varit rätt så billig i drift att dra runt. Det är stallhyran och försäkringen som kostar, annars äter hon inget kraftfoder (hon har ätit lite mineraler tidigare, men nu klarar hon sig på ett bra grovfoder), hon klarar fortfarande att gå oskodd utan problem vilket håller ner kostnaden för hovslagaren, jag behövde inte köpa någon ny utrustning till henne med en gång, utan har kunnat fylla på lite när det finns pengar (ponnyerna hade samma storlek, och hon ärvde allt när den andra gick bort) och vi har på grund av hennes låga ålder varken varit iväg på träningar eller tävlingar. Därför har det fungerat. Jag hade aldrig haft råd att hålla en tävlingshäst.
Tiden har inte varit något problem överhuvudtaget.

2. Hur gick det att ha häst EFTER studierna blev avklarade, jobbigt att ha den på sidan om lån och sådant som man måste betala av?
Ja, nu har jag ju inte fått något jobb. Därför har jag valt att fortsätta studera, för att få in pengar åtminstone från CSN, och jag har sommarjobbat. De pengarna ska vara en buffert tills jag får ett riktigt jobb. Jag har inte jättemycket lån, på den tiden jag har pluggat har jag bara haft lån tre terminer, varav den ena terminen bara på halvfart. Sen kommer det givetvis tillkomma andra lån senare i livet, men studielånet är det enda jag har i nuläget, och eftersom jag fortfarande pluggar behöver jag inte betala av på det än. Men det hade aldrig gått utan mina föräldrar. Jag hann aldrig flytta hemifrån innan jag blev klar med skolan, och jag bor hemma extremt billigt, på så sätt kommer jag undan ännu mer, jämfört med om jag skulle haft eget boende.

3. Ångrar du att du hade häst under dessa tider eller var det värt det, d.v.s. önskar du att du hade väntat tills du haft att fixat med avbetalningar på lån, hus, bilar osv? m.m
Nej. Nej, nej och nej. Jag har haft egen häst sen jag var elva år, och jag kan inte ens tänka mig mitt liv utan att ha häst. Min häst går före allting, hon är helt enkelt värd de prioriteringar jag har fått göra. Däremot tycker jag att det är lite trist att jag fram till slutet på 2011 var "tvungen" att ha två hästar för att min "egentliga" häst inte skulle behöva gå ensam, för de hästarna var inget nöje, det var mest bara krångel och problem. Det hade jag tyckt även om jag hade jobbat och dragit in en månadslön. Vad som händer sen i livet kan man inte säga nu, det kanske kommer tider då jag resonerar helt annorlunda, men jag hade inte velat vara utan de två ponnyer jag har haft mest under den här tiden (varav den ena är den jag fortfarande har kvar, det andra min gamla tävlingsponny som tyvärr gick bort för ett år sen).

4. Hur tycker ni jag skall göra?
Det beror ju helt på dig, vad du själv prioriterar i livet och vad du har för ambitioner. Jag hade som sagt inte klarat av att hålla en tävlingshäst på de villkoren, men en hobbyhäst har inte varit några problem.
 
Jag hade två hästar under hela min studietid. Det jag gjorde avkall på var träningen, jag lullade mest i skogen under de tre åren. Pengamässigt hade jag nog mest bry när jag skulle betala typ vinterns höleverans i ett bräde, men det löste sig.
Tidsmässigt var det inga större problem heller, jag kunde rida en del dagtid.

Det tråkiga för mig blev att ridningen stod still (eftersom jag prioriterade bort träningar), men jag hittade också ett helt annat system för att kolla av min egen ridning. Så ris och ros med det mesta:D
 
tack, tack och tack för era svar!!

Jätteroligt att läsa hur ni har gjort/gör, och så gott som alla hittils har alltså inte haft några större problem utöver ekonomin.. som ju är ganska självklart!

Men en häst skall jag nog bara ha, och mitt mål med ridningen är inte tävling, så där slipper jag ju undan mycket! Träning är ju självklart något jag vill prioritera, för hästens bästa, meen om det krisar går det ju såklart att "lulla i skogen" (men det är ju det bästa som finns! :laugh:)

Jag bugar åt de som studerar och tävlar med häst på samma gång, wow! Skulle jag aldrig klara ekonomiskt!

Mitt mål är ju bara att ha en bästa kompis att sköta om (mocka boxen, fixa med hö, putsa utrustning och bara vara i stallet och prata med stallkompisar, gud vad jag saknar det!!) Så mina mål med mitt hästeri är ju inte de dyraste, förutom de självklara kostnaderna är det ju egentligen bara en riktigt passande, bra sadel och träningar som skulle kosta för mig! :banana:
 
Jag tycker generellt att häst under studierna beror på vad man studerar. Jag läste humaniora och hade föreläsningar då och då vilket gav massor av tid att disponera efter eget huvud. Självdisciplin krävdes dock i stor mängd :D Min syster läste till civilekonom och hade svårare att få ihop tid till häst så jag hade hennes häst som min egen när hon pluggade (och sedan också). Du, @jouhanna har den fördelen att du redan pluggat på ditt program ett tag och vet ungefär hur mycket tid det tar och vet alltså om du har tid med häst eller inte. Ekonomin är för det mesta ett bekymmer under studietiden men det verkar du ha koll på.

Det jag skulle se som riskmoment i din sits är just det här med vad man gör om man inte får jobb direkt efter studierna. Det går förstås alltid att sälja (eller avliva i värsta fall) men det är ju tråkigt. Har du möjlighet till extrajobb som du kanske kan fortsätta med efter studierna tills drömjobbet uppenbarar sig?
 
Jag ville ha häst under skoltiden, men valde att inte skaffa en pga pengarna. Köpte först min häst när jag har ett fastjobb och det är jag verkligen glad över. Skulle aldrig klarat det utan en fast inkomst.
 
Jag hade redan min häst när jag började plugga och göra mig av med henne har aldrig varit aktuellt. Hästen var mitt andningshål och avkoppling från studierna snarare än ett stressmoment. Jag hade inga problem ekonomiskt att klara hästen på studielån men det går ju inte unna sig en massa träningar eller ny utrustning osv. Jag kan väl tillägga att jag studerade på en ort där det var väldigt billigt att ha häst, både vad gäller foder, hovslagare och uppstallning. Det blir säkert tuffare ekonomiskt om man pluggar på en större ort.

Trots att allt gick bra med häst och studier så skulle jag nog aldrig köpa eller skaffa häst under studietiden utan jag skulle ha väntat till studierna är klara och tillvaron efteråt är ordnad med var man ska jobba och bo. Det är ett jäkla bök att hålla på att flytta omkring med häst.
 
Jag kan väl tillägga att jag studerade på en ort där det var väldigt billigt att ha häst, både vad gäller foder, hovslagare och uppstallning. Det blir säkert tuffare ekonomiskt om man pluggar på en större ort.

Det får väl jag tillägga på min historia också. Man får en helt okej stallplats för en tusenlapp och en riktigt bra där allt ingår för två tusen här där jag bor. Nu bor jag ju förvisso hemma fortfarande, men hade jag bara haft en häst under studietiden och haft fullt lån (vilket jag inte har haft), så finns det även möjligheter här med hyreslägenheter utanför själva stadskärnan, men ändå så pass centralt att kollektivtrafiken går ofta, för nästan ingenting. Bor man i en storstad, där hyrorna för både lägenhet och stallplats är rejält mycket högre, blir den ekonomiska frågan en helt annan.
 
Hej!

Jag beklagar om tråden ligger fel eller om jag på annat sätt klantat mej nu med denna tråd, men är ny på buke så ha lite förståelse tack! :) (förlåt för att det blev så långt dethär inlägget!)

Mina frågor:

1. Hur klarade ni er med er häst under studietiden, gick allt ihop bra eller blev det "ett stressmoment" ekonomiskt?

2. Hur gick det att ha häst EFTER studierna blev avklarade, jobbigt att ha den på sidan om lån och sådant som man måste betala av?

3. Ångrar du att du hade häst under dessa tider eller var det värt det, d.v.s. önksar du att du hade väntat tills du haft att fixat med avbetalningar på lån, hus, bilar osv? m.m

4. Hur tycker ni jag skall göra? :idea:

Jag är en andra årets studerande i Finland, utbildningen tar minst 2 år till och jag drömmer om en egen häst...

Har haft egen häst tidigare i livet med sålde honom då gymnasiet var tufft, jag flyttade så långt hemifrån och hade ingen bil + att jag "sprang in" i en kvinna som kunde ge min f.d. ridskolehäst ett perfekt pensionärsliv på en lugn gård med stor hage! (där bor han ännu idag, 4 år senare och trivs så bra att jag blir rörd då jag åker och hälsar på) så det var helt enkelt det bästa beslutet för både mej och hästen just då!

Detta hände då jag gick i gymnasiet och tänkte att jag skulle vänta med nästa häst tills jag hade studierna bakom mej... det är nu fyra år sedan.
Anledningen till att jag inte orkar vänta längre är för att jag mår psykiskt dåligt av min situation idag, trots världens bästa pojkvän/vänner osv.. men vardagen går mest bara ut på skolan, jobb o.s.v. Jag har mått psykiskt dåligt under 2 års tid nu så det är inget nytt. Har två medryttarhästar som jag rider en dag/vecka, men det fyller inte tomrummet. Jag saknar detdär egna, den hästen som man kan lägga tid och funderingar på, istället för att fylla hjärnan med stress över framtiden.. Jaa ni vet, jag saknar dendär egna hästen som leder till alla underbara sysslor som ger en ro i själen och en plats att pusta ut och glömma stressen! Hoppas ni förstår vad jag menar, det finns ingen annan hobby(livsstil) som jag tycker om!

Man kan ju ha en häst om man riktigt vill, men jag är bra på att tänka allt för ingående på allt och bara se allt det som kan skita sig med en häst i min situation.. därför vill jag ha er hjälp!

Ekonomiskt sett fixar jag det, vi finnar får studiestöd+bostadsstöd som i mitt fall blir ca 450 euro/månad, utöver detta får man lyfta studielån på 400 euro/månad. Så dessa summor i samband med billig hyra, jobb på sidan om, sparpengar på banken och en hjälpande pappa/pojkvän skulle göra det möjligt med en häst för mej!

Tidsmässigt
skulle det också gå utan problem!

Jag är bara så rädd att om jag köper häst om vi säger ca halvår, kommer min framtid bli jättesvår då, tänk om man inte hittar jobb direkt efter skolan :crazy:

Hur ser ni på ett sånt här "problem", hur skulle ni göra/hur gjorde ni?

Jäättetacksam för ideer och era synpunkter, TACK i förväg! :bow:

Personligen skulle jag inte sätta mig i den sitsen att köpa häst i en oförutsägbar ekonomisk situation, men hur du värderar ekonomi och eventuella konsekvenser kan bara du själv avgöra. För mig är det viktigt att ha en plan för vad man gör om det oförutsägbara händer. Om hästen blir halt, jag blir sjuk, jag missar mina tentor (i Sverige ryker studiemedlet om man inte klarar plugget tillräckligt bra), om pojkvännen jag förlitat mig ekonomiskt på lämnar mig, sparpengarna jag skulle ha till en lägenhet plötsligt behövs till veterinärräkningar, etc. Det finns många saker som kan hända där man får utvärdera konsekvenserna innan man fattar sitt beslut. Framför allt när det gäller något så känslomässigt som en häst eller annan livskamrat skulle jag tänka mig för både en och två gånger. Personligen har jag buffrat när jag valde mitt egentligen för dyra boende, men som jag ville prioritera pga vissa personliga anledningar, så att jag ska kunna avveckla min livsstil på 6-8 månader. Kunna leva på samma nivå även om försäkringskassan eller a-kassan strular ett tag, och därefter anpassa mig till en inkomstnivå som gör att jag inte kan leva som jag gör nu. Om jag blir långtidsarbetslös eller svårt sjuk så kommer jag helt enkelt att flytta, och anpassa andra delar i min livsstil. Så tänker jag även att jag skulle göra om djur är inblandade. Man måste kunna lösa situationen om man behöver, t ex på grund av att man inte har något jobb eller av andra anledningar inte har råd med djuret. Hur mycket man måste planera på förhand beror ju på hur man är som person. Vissa kan avliva på stört, andra kan aldrig ens tänka sig att skiljas från djuret. Då får man planera efter det.

Att flera i tråden har uttryckt sig i stil med att djuren är det som gör livet värt att leva gör mig en smula bekymrad. Jag tror att det är klokt att jobba med att hitta även andra identiteter hos sig själv och andra saker som gör livet värt att leva. Våra djur är trots allt en lyx, hur kärleksfulla de än är, och inget man kan räkna med att man alltid ska kunna ha råd med.
 
Om du har tiden och ekonomin här och nu, så tycker jag att du ska skaffa en häst eftersom det är vad du allra helst vill

Ingen människa vet vad som händer i framtiden. Ingen vet om dom kan ta hand om en häst om två år

Lev här och nu gör det som gör dig lycklig och sluta oroa dig för framtiden
 
1. Hur klarade ni er med er häst under studietiden, gick allt ihop bra eller blev det "ett stressmoment" ekonomiskt?

Jobbade vid sidan av studierna så pengar var aldrig ett problem, däremot uppstod det tidspress ibland.

2. Hur gick det att ha häst EFTER studierna blev avklarade, jobbigt att ha den på sidan om lån och sådant som man måste betala av?

Jag hade ju en tillsvidareanställning på 50% redan under studietiden, dock inom fel yrkesområde, men jobb och pengar oroade mig aldrig. Studielån tog jag bara för att tjäna lite extra, så det skulle bara vara att plocka ut dessa pengar och betala tillbaka.

3. Ångrar du att du hade häst under dessa tider eller var det värt det, d.v.s. önksar du att du hade väntat tills du haft att fixat med avbetalningar på lån, hus, bilar osv? m.m

Har inga lån utöver CSN.

4. Hur tycker ni jag skall göra? :idea:

Som det känns bäst! Klarar du av tidsmässigt och ekonomiskt att ha häst så varför inte? :) Glöm bara inte bort att du även måste ha en buffert, det räcker inte bara att klara av månadskostnaderna. Som någon annan skrivit här på bukefalos en gång, minst en nödavlivning ska man ha på kontot.
 
Hej hörni allesammans! Tack igen för era råd, känns bra att få lite "negativ" eller ja, mer realistiska svar också, för jag vill absolut inte göra något snabbt beslut här!

Mmm som sagt dethär är ju en svår fråga att ställa, för allas situation och ekonomi ser ju olika ut!

Liten update: Mamma har t.o.m börjat fråga nu om jag inte skulle måsta skaffa häst igen, underbart att få höra av en förälder som inte är djurintresserad ö.h.t. att hon ändå finns som ett stöd.
Har varit och hälsat på hos stallägare som jag hade min förra häst vid och hon har stallplats åt mej om jag vill (hon har redan hittat en massa hästar i sverige åt mej hahaha), stallplatsen skulle vara i hennes andra stall som hon själv inte bor vid --> gården hyrs av ett par(?) som sköter uttagning av hästar på morgon och kväll, ger mat, och det finns 2 andra hästar där så mockning osv hjälps hästägarna åt med. (tycker ju om att göra så mycket som möjligt i stallet så helinackordering är inget för mej) Detta känns ju som största lättnaden att kunna ha häst i ett stall som ägs av en stallägare som jag fungerar hur bra som helst med, hon är grymt passlig, snäll och förstående!

Kan ju tillägga att jag bor i en mindre stad, alltså inget att jämför a med stockholm, och hästen skulle då stå 10 km utanför stan "på landet"

Så, föräldrar tycker det låter som en ok idé, finns tillgänglig stallplats för en passlig hyra, killen stöttar och jag har en buffert såpass bra att jag skulle ha råd att ha häst i ca 2 år framåt utan ngn inkomst alls

Sen vet jag ju att det kan skita sej ibland med sjuk häst/sjuk människa osv, men känner stallägaren och stallfolket från förr och vi ställer alltid upp för varandra, dessutom har jag ju en pappa som har BRA jobb så om min plånbok inte skulle klara utgifterna kan han hjälpa till närsomhelst..
Funderar faktiskt starkt på att skaffa en häst nu, känner mej väl beredd och skulle gärna utnyttja alla mina lediga förmiddagar som jag endast kommer ha som studerande (min karriär kommer mest troligen bli ett kontorsarbete 8-4 varje vardag i resten av livet sedan)

Jag är jättetacksam för era svar, tack!!!
 
Hej!

Jag hade häst redan innan jag började plugga och så här i efterhand önskar jag att jag lämnat bort hästen när jag pluggade. Inte för det ekonomiska- visst är det tufft men jag är van att leva snålt. Jag har mer problem med att kunna fokusera på studierna- det är alltid nånting med hästen som måste ordnas och tänkas på och plötsligt blir studierna lidande. Det är betydligt lättare när man pluggar att säga att jag jag det imorgon, idag behöver hästen det här eller det där och vips har man inte alls gjort vad man borde i skolan. Tiden har man ju, det är ju bara att ta oftast.

Jag kommer nog aldrig vara klar med alla lån så att vänta på dom då hade jag aldrig haft en häst...

/Lavinia, som fortfarande kämpar med att ta igen det hon missade i skolan när hon hellre var med hästen :-). Avskyr att jag är så lat...

Lite samma här. Sen hade utan häst inneburit att jag INTE behövt jobba vid sidan av studierna.
Nu beror det säkert på vad man läser för utbildning, men för mig så det är sjukt svårt hinna med att ha en ridhäst igång. Vilket gör att det blir ett enormt dåligt samvete och ett stressmoment. Både när jag pluggade istället för att rida, och omvänt när jag red istället för att plugga.

Nu har jag i princip ingen ridhäst längre. Fick ta bort honom i somras tyvärr, och haft ett sto på foder under hösten men insett att det blir fan ingen ordning på frekvensen med ridningen. Nu har jag ett nyköpt föl samt en fyraårig ponny. Den både kan och ska ridas men jag känner inte alls samma press där, han behöver inte gå varje dag etc. NU inser jag hur mycket stressen och det dåliga samvetet påverkat mig...

Jag skulle inte göra mig av med hästarna pga studierna iom att jag hade de innan. Men om - vilket gud må förbjuda - jag skulle förlora båda två nu. Då skulle jag inte skaffa någon ny häst förrän efter studierna.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 998
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 138
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vem hjälper hjälparen?
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp