Hur ofta borstar du tänderna?

karamelldrottningen

Trådstartare
Jag borstar tänderna en gång om dagen på min lilla papillon. Han har tidigare haft tandsten återkommande gånger så veterinären säger att jag måste borsta dem en gång om dagen.

Hur ofta borstar du tänderna på din hund/ar? Varför så sällan eller så ofta?
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Jag borstar aldrig. Tycker mig inte ha behövt det, han tuggar ben och äter torrfoder och har ingen tandsten.

Dock lite dålig på tugga ben, så man kanske borde börja?
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Aldrig. Påbörjan på huggtanden i överkäken kan ev skrapas bort med nageln men undviker skrapa och förstöra emaljen i onödan. Ben både färska och tuggisar ges dagligen ngt av det.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Aldrig. Ingen av mina hundar har haft problem med tänderna.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Jag borstar aldrig tänderna på min hund heller.
Varför? Det behövs inte. Han har fina tänder, stort tuggbehov och fri tillgång på ben.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

1) Aldrig
2) Finns inget behov av tandborstning. Hundarna har starka tänder, fria från tandsten och har allmänt frisk munhygien.

Samma här.

Mina har märgben och renhorn framme hela tiden och det tuggas på dem dagligen. Det verkar räcka för mina damer. Sedan har jag skrapat tandsten på gamlingen någon gång, men det var mest precis när jag fått hem henne, för då hade hon inte fina tänder alls.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Borstar aldrig, det behövs inte då de tuggar ganska mycket ben
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Jag bostar i snitt 2 ggr i veckan. Skrapar (själv) vid behov, kanske 2 ggr/ år.

Har tyvärr en hund som har lätt att dra på sig tandsten, trots torrfoder, fri tillgång på råhundsben, märg- eller köttben ett par ggr i veckan, plaque off och såna där dentasticks(?) efter tandborstning:crazy:

Inte världens roligaste sysselsättning men håller hellre efter än att han får problem med tänderna:cool:

Tillägg: Han har väldigt fina tänder, får ofta kommentarer om det, när vi tränar tandvisning, och tom av domaren vid tandvisning på en tävling :D, men håller jag inte efter dom har jag en känsla av att dom snabbt blir mindre fina...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Aldrig, inte på någon av hundarna. Alla har fina tänder ändå och tuggar ben dagligen.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

I princip aldrig, har borstat lite grann nu under sommaren då hans mage inte klarade av och tugga ben så då fick jag hålla efter med tandborsten 2 gånger i veckan kanske i en 3 veckorsperiod. Har kanske inte topp tänder men inte dåliga heller utan bara helt normala för en snart 8åring.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Ingen tandborstning här heller.Hon får färskfoder med lite torrfoder just för tänderna,men däremot får hon minst ett ben om dagen, och tuggar gärna pinnar och liknande ute.Tänderna är hur vita,starka och fina som helst.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Nuvarande aldrig, BARFas så där ingår mycket ben.
Tre förra någon gång i veckan inna de började BARFas, upptäckte att eltandborste var helt suverän, mycket effektivare än vanlig tandborstning, kräver dock lite inväjning.

mvh
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Jag borstar aldrig tänderna på mina, och båda har vita fina tänder och bra andedräkt.
De tuggar dagligen på både råhudsben och märgben, och sliter gärna i och tuggar på pinnar ute i skogen.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Oj, det verkar bara som om det är jag som borstar tänderna på rackarungen så ofta :o. Nu har han jättefina tänder, men har haft tandsten några gånger trots att han får torrfoder och en massa ben dagligen. Men han gillar inte benen riktigt utan jag får ofta slänga dem tillslut. Grisnosar och andra grisdelar går bra, men annars är han rätt så kräsen vad gäller ben :cool:.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Jag skämdes när jag läste rubriken och vågade knappt öppna den, men såg att majoriteten inte borstade tänderna på sina hundar. Så då vågar jag med svara att jag aldrig borstat tänderna på min hund som nu är 10 år och med fina tänder.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Har aldrig borstat tänderna på någon av mina hundar. Ger mina köttben och har aldrig haft tandproblem på dem.
 
Sv: Hur ofta borstar du tänderna?

Jag borstar tänderna på min chihuahua ungefär en gång i månaden. Alldeles för sällan egentligen. Jag borde få bättre rutin på det hela. Hon får lätt tandsten och väldigt dålig andedräkt.

Jack Russelln har jag borstat tänderna på ett par gånger under hennes 3-åriga liv. Hon har jättefina tänder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
603
Senast: Takire
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
547
Senast: tott
·
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 788
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp