Kvällskaos

Mirre

Trådstartare
Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och krånglas om precis allt. Jag ska natta, så fort jag säger att hon ska gå och borsta tänderna så springer hon iväg och gömmer sig, pappa ska natta istället, hon ska borsta själv (vilket hon får men vi borstar också) osv osv. När tänderna väl är borstade efter mycket om och men så är.hon törstig, ska ha något gosedjur som inte ligger i sängen, kommer på att hon måste ha något som hon inte haft på evigheter och måste leta efter osv osv. Varenda. förbannade. kväll. Börjar pappa natta är scenariot detsamma. Eller så ska vi natta båda två. Försöker köra på att vi nattar varannan kväll men det spricker hela tiden pga jobb, sonens träningar och sådant. Vad gör vi? Hur får vi stopp på kaoset
 
Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och krånglas om precis allt. Jag ska natta, så fort jag säger att hon ska gå och borsta tänderna så springer hon iväg och gömmer sig, pappa ska natta istället, hon ska borsta själv (vilket hon får men vi borstar också) osv osv. När tänderna väl är borstade efter mycket om och men så är.hon törstig, ska ha något gosedjur som inte ligger i sängen, kommer på att hon måste ha något som hon inte haft på evigheter och måste leta efter osv osv. Varenda. förbannade. kväll. Börjar pappa natta är scenariot detsamma. Eller så ska vi natta båda två. Försöker köra på att vi nattar varannan kväll men det spricker hela tiden pga jobb, sonens träningar och sådant. Vad gör vi? Hur får vi stopp på kaoset
När min stora var runt 3-4 hade vi liknande kaos, det blev bråk nästan varje kväll när han skulle borsta tänderna och ta på pyjamas men vad mellan golv och tak istället. Löste just den biten med "morot" dvs direkt efter middagen ska pyjamas på och tänderna borstas, först därefter får man se film, men då hela vägen till nattning. Var tydlig med hur mycket film man får se, med timer eller antal avsnitt, och påminner oftast innan sista också. (Kan ju lika gärna vara något annat mysigt som incitament.)

Sen läggdags. Så länge barnen varit små och svårnattade har jag regeln att de ska stanna i sängen när det är läggdags. Har man glömt något som prompt måste finnas så hämtar jag och barnet stannar i sängen. Har alltid ett vattenflaska vid sängen så behöver inte springa iväg för det. Gosedjur kan samlas in i samband med att man gör sig iordning för natten, med filmen/annat som morot så det blir gjort. När man ligger till sängs har man de gosar man har. Punkt.

Barnen, ffa stora har testat ganska mycket i perioder, jag försöker köra med tydliga gränser och mycket kärlek och närhet. Dock svårare än jag får det att låta såklart :D
 
Vi har hittills sluppit ganska mycket av det där med vår dotter som snart fyller 6 år
Från start har vi varit tydliga med att lagt barn ligger. Precis som @FeatherCloud , så ska nallar och andra sovatiraljer vara på plats vid läggdags. Har också flaska vid sängen, annars är den en klassiker, de ska upp för att dricka.
Hon får alltid titta en liten stund på platta/TV innan sängdags, men då ska tänder vara borstade och pyjamas påklädd.
Ju längre tid hon tar på sig, desto mindre tid blir det för TV/platta.

Idag har vi väldigt enkla läggningar. Behöver bara säga till att det är läggdags snart, och så går hon till 90 % av gångerna och gör sig i ordning. Vi hjälps åt med tandborstningen på kvällarna, för att det ska bli ordentligt.
Sen läser vi saga, efter det är det godnatt. Visst händer det att hon kan gå upp och pilla med något i sitt rum, men hon stannar där.
 
Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och krånglas om precis allt. Jag ska natta, så fort jag säger att hon ska gå och borsta tänderna så springer hon iväg och gömmer sig, pappa ska natta istället, hon ska borsta själv (vilket hon får men vi borstar också) osv osv. När tänderna väl är borstade efter mycket om och men så är.hon törstig, ska ha något gosedjur som inte ligger i sängen, kommer på att hon måste ha något som hon inte haft på evigheter och måste leta efter osv osv. Varenda. förbannade. kväll. Börjar pappa natta är scenariot detsamma. Eller så ska vi natta båda två. Försöker köra på att vi nattar varannan kväll men det spricker hela tiden pga jobb, sonens träningar och sådant. Vad gör vi? Hur får vi stopp på kaoset
Godnattsaga var en bra morot och kom ju efter att allting annat var klart o dessutom med mys med en förälder. Så det var liksom inte slut på allt kul och all interaktion när pyamasen var på och tänderna borstade.

Däremot blir det ju efter ett tag istället att sätta stopp på antal böcker till saga och/eller antal gånger man läser den sagan.


(uhm skynda dig nu annars hinner vi inte med godnattsagan borde kanske inte ha hörts sägas, men det kan ha hänt ändå.)
(före godnattsaga, kunde vi också godnattsjunga, med uhm sångbok, som spelar melodin, för helt ärligt är jag inte så bra på att sjunga.)
 
Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och krånglas om precis allt. Jag ska natta, så fort jag säger att hon ska gå och borsta tänderna så springer hon iväg och gömmer sig, pappa ska natta istället, hon ska borsta själv (vilket hon får men vi borstar också) osv osv. När tänderna väl är borstade efter mycket om och men så är.hon törstig, ska ha något gosedjur som inte ligger i sängen, kommer på att hon måste ha något som hon inte haft på evigheter och måste leta efter osv osv. Varenda. förbannade. kväll. Börjar pappa natta är scenariot detsamma. Eller så ska vi natta båda två. Försöker köra på att vi nattar varannan kväll men det spricker hela tiden pga jobb, sonens träningar och sådant. Vad gör vi? Hur får vi stopp på kaoset
Jag kör mycket på att vara konsekvent med det jag tycker är viktigt och välja mina strider kring det andra. Vi har strikt uppdelat att vi nattar varannan kväll om båda är hemma, sen förekommer det såklart att en är borta på kvällen, men är båda hemma kan inte barnen välja vem som nattar. Det är mycket som ska göras innan sänggåendet, ofta uttrycker de att de vill ”rymma bara en gång” innan tandborstning och pyjamas, så jag brukar låta dem springa iväg och sedan fånga in dem för att ta på pyjamas. Ibland ligger de på golvet och skriker medan jag tar på dem, då försöker jag i möjligaste mån avleda med att berätta något som hände när de var bebisar för det tycker de om att lyssna på 😅.

Sedan äter de ofta kvällsmacka i en evighet och där har vi lite gett upp om bordsskicket och tillåter att de sitter under bordet och äter. Tandborstning går faktiskt helt okej just nu men är ju katastrof i perioder.
Brukar tillåta att de nattar sina bilar innan vi går och lägger oss (godnatt brandbilen, godnatt röda bilen, godnatt lilla gröna bilen….) men drar de ut på det slutar det ibland med att jag bär upp dem för trappan.
Vi läser tre böcker och håller oss till det, de tjatar ibland om en till men brukar fatta att det inte kommer bli av.
Mina barn sover fortfarande i spjälsäng så de kommer inte upp själva men de har en flaska vatten vid sängen som de dricker en del av, när de ropar på mig brukar jag stoppa om dem igen och säga godnatt. Ibland kastar de ut sina nappar och kräver tillbaka dem, då brukar jag ta lite tid på mig att hämta dem. Ibland vill de att jag ligger på golvet nedanför sängarna, då ligger jag där och låstas sova samt petar tillbaka deras nappar genom spjälorna.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 005
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 034
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 116
Senast: Guldaskig
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp