Hur ofta går du till biblioteket?

Hur ofta går du till /använder du dig av till biblioteket?

  • Besöker varje månad

    Röster: 40 33,9%
  • Besöker varannan månad

    Röster: 11 9,3%
  • Besöker 3-4 gånger per

    Röster: 18 15,3%
  • Besöker mer sällan än något av alternativen ovan

    Röster: 17 14,4%
  • Använder det bara online för att t.ex. låna ljudböcker, söka i databaser etc.

    Röster: 3 2,5%
  • Aldrig

    Röster: 29 24,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    118
Nån gång i månaden. Främst för nya böcker till barnen, men även både ljudböcker, vanliga och kurslitteratur till mig själv.
 
Älskar bibblan! Har alltid gjort, alltsedan första lånekortet i 5-6-åldern. Lånar massor periodvis, på senaste tiden har jag mest utnyttjat möjligheten att reservera böcker digitalt; böcker som jag läst recensioner av och som jag tycker verkar intressanta. Ett bra sätt att få läsa nyare böcker utan att det kostar skjortan. :)

F ö går jag gärna in på bibblan och läser glassiga damtidningar ibland, men för mig är bibblan främst böcker.
 
Älskar bibblan! Har alltid gjort, alltsedan första lånekortet i 5-6-åldern. Lånar massor periodvis, på senaste tiden har jag mest utnyttjat möjligheten att reservera böcker digitalt; böcker som jag läst recensioner av och som jag tycker verkar intressanta. Ett bra sätt att få läsa nyare böcker utan att det kostar skjortan. :)

F ö går jag gärna in på bibblan och läser glassiga damtidningar ibland, men för mig är bibblan främst böcker.

Jag älskar möjligheten att reservera digitalt! 😍
Visst, ibland vill jag bara strosa runt på bibblan och kika, men tycker sällan jag faktiskt hittar nåt att låna då. Toppen att jag då kan reservera boken direkt när jag t ex läser om en bok.
 
Som yngre var jag ofta på biblioteket men blir aldrig numer. Dels för att kommunen flyttat det längre bort (och åt fel håll) men också för att de inte tar in den sortens böcker jag tycker om in nån större omfattning. De få de tar in i min föredragna genre är oftast gamla eller "sämre" kvalité än de jag vill läsa.

(alltså, nu låter jag extremt nichad i mitt läsande, men jag besäller mest pocketböcker från utlandet och får, tyvärr, nöja mig med att läsa om de böcker jag redan äger)
 
På sommarloven var jag på biblioteket flera gånger i veckan, du hitta mig antingen i stallet, på biblioteket eller hemma med näsan i en bok🤓 nu har jag inte längre den tiden, men blir väl nån gång i året. Lånar främst fakta böcker, ofta blir det matlagning och reseböcker. Älskar också serietidningar så det lånar jag mycket av. Jag bor ju i Norge men sån tur är har vi ett ok bibliotek nära oss. Brukar dock försöka besöka favorit biblioteket när jag är "hemma" i Sverige, men då blir det typ en fika och att få känna lite på atmosfären 😊
 
Jag har haft en svacka sen början av sommaren men går annars minst en gång i veckan. Jag har jobbat på kommunhus de sista åren och bibliotek brukar ligga nära sådana så det passar bra att gå dit på lunchen.
 
Aldrig numera, tyvärr. Närmsta biblioteket ligger i en skola och har inte så stort utbud, två saker som gör att jag helst inte går dit. Stora biblioteket ligger mitt i stan, och där är jag aldrig längre och det är lite krångligt att ta sig dit.

Som barn var jag på bibliotek en gång i veckan, varje torsdagkväll, och lämnade och lånade en trave böcker. Sen peakade jag i gymnasiet när jag var där säkert 3 dagar i veckan (efter skolan, på håltimmar, om jag skolkade osv).
 
Älskar biblioteket och ännu mer min älskade bokbuss. 😍 Bibliotikarien som kör bussen ringer om jag inte har sett att han har kommit, tar med böcker som han tror att jag kan gilla, fixar med mina lån om jag behöver låna längre och har när det krisat hämtat böcker jag har lagt ut på altanen.
Dessutom är jag student just nu och lånar böcker hej vilt på fjärrlån, bästa grejen ever! Universitetets biblioteket har inga planer på att lägga ner den verksamheten eller ta betalt för det. 😁

Som barn och tonåring kände jag all personal på biblioteket och hade fritt fram att leta böcker i magasinet och fick första tjing på många nya böcker. :) När det var utrensning och försäljning så fick jag möjlighet att köpa mina favoriter. ❤ jag och bibliotek har en kärlekshistoria, jag har aldrig känt mig sviken av ett bibliotek. 😍
 
När jag jobbade i Stockholm hade jag Sveriges bästa specialbibliotek i mitt ämne på andra sidan gården och då var jag där ett par gånger i veckan. Älskar det biblioteket och personalen är fantastisk!

Här i Uppsala har jag två delar av universitetsbiblioteket inom gångavstånd men jag använder dem ytterst lite, för jag är inte helt bekväm med systemet hur man beställer fram, så jag drar mig lite för det. Sen klarar jag mig ganska långt med digitala publikationer och mitt eget bibliotek.

Låna skönlitteratur har jag inte gjort på flera decennier.
 
Det blir inte alls så ofta som jag skulle önska. Det är lite för långt och jag läser nästan ingenting längre (det blir korsord istället). Tyvärr, för jag gillar biblioteket. Vi ska på en kattföreläsning i höst, det ser jag fram emot!
 
Alldeles för sällan, nu för tiden. Kommer ihåg ett sommarlov, där jag visst bara lånade och lånade, men inte lämnade tillbaka, eftersom det var sommarlån... Sedan kom jag med en full ryggsäck, samt åtminstone en kasse med böcker :angel:
Idag är jag mer miljöovänlig och köper böckerna jag vill läsa, bitvis för att det är så sällan jag lyckas läsa ut en bok på den tid jag har på mig. Skulle man inte få mer fritid när man blev vuxen och började jobba?:mad:
 
Jag älskar biblioteket med alla sina böcker och tidningar och lugnet men har sällan tid/ro att sitta där. Vårt bibliotek har bara öppet till ett på lördagar och stängt på söndagar så inte så tillgängligt. Däremot är det öppet på vardagar till klockan sju på kvällen vilket är bra, men då är jag oftast trött och påväg hem.
 
Jag är numer en bokbussfrälst! Älskar bokbussen. Den är dessutom extremt fin att titta på.
I Stockholm typ 1ggr/vecka.
Där jag studerar finns bibliotek jag besöker dagligen. När jag har körkort kommer jag ta med barnen till bibblan när vi handlar eller liknande.
 
Skulle logga in och söka böcker/filmer men inloggningen fungerade inte. Kontot och lånekortet hade avslutats pga noll aktivitet :D så jag fick fixa nytt lånekort i våras. Har sen dess strömmat några filmer men inte lånat böcker.
 
Jag älskar bibliotek och har många fina barndomsminnen därifrån. Pappa och jag brukade åka dit en gång i månaden när jag var liten och låna en hel kasse böcker var, och jag kände mig så himla cool när jag fick mitt allra första bibliotekskort med pinkod och allt!

Nu bor jag tyvärr inte i Sverige längre, och vettiga bibliotek är faktiskt den "samhällsservice" jag saknar mest näst efter bagerier.
 
Biblioteket besöker jag ofta men jag lånar sällan böcker.

Konsthallen ligger i bibblan och dit går jag för att se varje ny utställning. Mina nämndsammanträden hålls en trappa upp i samlingssalen och kommunens servicecenter är också i bibblans lokaler.

Jag köper mina böcker, har gjort det jämt.
I skolan lånade jag däremot massor. Hade ständigt böcker på gång. Rasterna i gymnasiet tillbringades i skolbiblioteket. Men när jag började ha egen ekonomi så köpte jag böckerna. Numera har mina sjukdomar gjort det svårt för mig att orka läsa men jag gör korta nedlag i min omfattande boksamling hela tiden. På gården hade jag ett bibiotek dvs ett rum för bara böcker. Nu täcker de två väggar i vardagsrummet.

Biblioteken är viktiga. I min undervisningsgärning har biblioteket varit ett självklart inslag och jag har sett till att mina invandrarelever skaffat lånekort. "Mitt" bibliotek har också varit duktiga på att skaffa böcker på de största invandrarspråken i kommunen. Plus en rejäl avdelning med Lätttläst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp