Hur ofta kollar du oljan i bilen?

Jag kör knappt bil tre gånger i veckan? Eller ja, någon kilometer iofs.. har folk inga andra intressen? 😂
När jag växte upp var det en bekant som tvättade sin bil varje vecka, men körde aldrig med den. Helt ny Volvo som efter nästan 10 år hade gått 600 mil men den var tvättad och vaxad varje söndag och stod i varmgaraget.

Han hade en Saab också som bruksbil och den tvättades också varje söndag, men kördes också mycket.
 
Kollar aldrig olja. Men lämnar på service en gång per år och de byter dom olja.
Tidigare bilar har varit äldre och båda läckt olja, där var jag tvungen att fylla på rätt ofta pga läckage så då kollade jag även oljan typ en gång per månad.
 
Kör mycket och servar därmed några gånger om året, kollar inte mellan om jag inte har en gammal och oljetörstig bil. Bilen varnar ju om inte annat 🤷🏻‍♀️

Min 19 ar gamla bil med over 32200 km "tappade" plotsligt olja mycket oregelbundet och varnade inte forran olje traget var i princip tomt.

Pa skolbussarna har vi en "pre-trip" undersokning varje dag (som pa ett flygplan ungefar) dar ingar att kolla olja och "transmission" olja varje morgon innan vi kor ut. Har ingar faktist det i alla lastbils forares utbildning och nagot som helt klart ar nodvandigt oftare an man tror.

Jag kollar varannan gång jag tankar.

For manga, manga ar sedan nar vi bodde i Sverige hade Maken en formaga att tanka bilen med nagra liter och nasta morgon hade han inte nog med bensin for att ta sig till jobbet utan tog min bil. Jag tankade alltid fullt, sa jag tankade alltsa alltid aven hans bil varje gang jag korde den.

En dag tyckte han att han hade raknat ut det ... och forklarade for mig att nar man tankade bilen full skulle man ocksa kolla oljan. Jag skrattade sa jag grat ... och han fick ocksa i fortsattningen kolla oljan pa bada bilarna.:rofl:
 
Pa skolbussarna har vi en "pre-trip" undersokning varje dag (som pa ett flygplan ungefar) dar ingar att kolla olja och "transmission" olja varje morgon innan vi kor ut. Har ingar faktist det i alla lastbils forares utbildning och nagot som helt klart ar nodvandigt oftare an man tror.
Det ingår här också.
Kontroll före körning heter det och ingår i körkortsprovet.
 
For manga, manga ar sedan nar vi bodde i Sverige hade Maken en formaga att tanka bilen med nagra liter och nasta morgon hade han inte nog med bensin for att ta sig till jobbet utan tog min bil. Jag tankade alltid fullt, sa jag tankade alltsa alltid aven hans bil varje gang jag korde den.

En dag tyckte han att han hade raknat ut det ... och forklarade for mig att nar man tankade bilen full skulle man ocksa kolla oljan. Jag skrattade sa jag grat ... och han fick ocksa i fortsattningen kolla oljan pa bada bilarna.:rofl:
Och ni är fortfarande tillsammans?
Han måste ha andra helt fantastiska kvaliteter som uppväger det där.
 
Tidigare, enbart när bilen varit inne på service. Men jag kör väldigt mycket och har nu varit med om att bilen varnat några gånger så nu försöker jag kolla nån gång i månaden.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
730
Senast: Fetaost
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 878
Senast: MML
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 546
Senast: mars
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
912
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp