Hur ofta kollar du oljan i bilen?

Numera kollar jag drygt 1 gång i månaden. Annars har det blivit att det blivit kollat när motorhuven öppnats tex för att fylla på spolarvätska, fläck under bilen osv. Men då förra bilen varnade när det var slut på stickan så vågar jag inte längre ha mer sporadisk koll.
 
Tror aldrig jag kollat och inte min man heller. Bilen är på service en gång/år och då byts olja och den fylls på och mer än det verkar den inte behöva. Vi kör inte heller så mycket. Bilen är en 8 år gammal Fiat scudo (minibuss), diesel.

Spolarvätska behöver vi inte heller fylla på mer än ngn gång per år om ens det.
 
Oljenivån kollas automatiskt varje gång tändningen slås på innan motor startar :up:Finns ingen verklig oljesticka i motorn
 
Passar på när jag tankar om det inte är riktigt ruskväder för då sätter jag mig i bilen istället medan bilen fylls på.
 
Jag kollar aldrig oljan. Vet att det antagligen vore bra att ha koll men det händer ju aldrig. Bara när bilen larmar har jag insett behovet av att kolla.

En gammal bil drog en del olja och jag kollade ändå bara när bilen själv larmade.
Då och då. Men självmant kanske 1-2 ggr max/år, sen när den är inne på service 1 ggr/år kollas den också.
 
Tror inte jag kollat specifikt oljan någon gång på nuvarande bilen.🤔 Den är ca 3,5 år.
Är dock in på service varje år där dom kollar igenom och fixat vid behov.
Brukar titta till att andra nivåer mm (som syns utifrån) i bilen ser bra ut när jag fyller på spolarvätska. Men har nog inte tänkt på just oljan... Skulle bilen börja bete sig konstigt skulle jag börjat kolla där iallafall.

Skulle jag kolla oljan när jag tankar skulle det kunna vara flera ggr i veckan eller vid tvätt några ggr om året.😅

Däremot när jag hade äldre bilar så kunde jag kolla någon gång i månaden. Även när bilen började gå dåligt.
 
Förra had ejag inte ens en sticka på så gick inte att kolla.
Denna servas ju en gång per år och det räcker att de kollar då 😁

Har haft äldre bilar där jag kollat mer frekvent. De har jag ju även servat själv så.
 
Alltså, den där stickan som man ska kolla oljan på är liksom borttagen på "moderna" bilar. Så eh, aldrig? För hur skulle jag ens göra det?
 
Inte där jag tankar. Märkte jag när havet försökte attackera mig från sidan häromdagen. Min bil är för liten för att ens jag ska kunna läa bakom den. :cautious:
Nä qstar har inte haft det på säkert 13 år. Näst närmsta granne är macken och kan nästan garantera att så länge vi tankat där har det varit utan. Det är till och med så att de få gånger man tankar nån annanstans blir man ställd.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
730
Senast: Fetaost
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 878
Senast: MML
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 546
Senast: mars
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
912
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp