Hur ofta kollar ni era sadlar?

break_a_leg

Trådstartare
Pratade just med en "sadelperson" om det här med omstoppning och koll av sadel. Eftersom jag är så gammal så frågade jag varför man förr inte kollade/bytte sadlar så ofta som man gör nu. Enligt "sadelpersonen" berodde på att sadlarna förr var av annan kvalitet än vad sadlarna är i dag, de höll formen bättre förr. (Vilket man iofs kan diskutera om det var bra eller dåligt)

Men hur ofta kollar ni era sadlar?

Sv: Hur ofta kollar ni era sadlar?

för sällan har ja en känsla av!!

Mammas sadel är över 25 år och den kollade för 6 år kanske.. o den e superfräsh fortfarande, otroligt bra kvalitet.

min "nya" är 6-7 år o aldrig kollad..

Att du vågar erkänna detta! ;)

Minst en gång om året rekommenderades iaf...Fast jag vet många som inte gör det så ofta.

Jag är petnoga med mina sadlar.Så jag kollar mina och smörjer ofta. Det är ju ganska mycket pengar dom har på sin rygg.Sen att man är rädd om deras ryggar.

haha så länge hästen inte har några problem. sadeln är jämn o slät så ser ja inget behov av att kolla sadeln.

den gamla sadeln skulle behöva kollas för stoppningen har sjunkit ihop lite o den är lite knölig. men de är ingen som använder den för tillfället.. så den får kollas först när någon ska använda den.

FT_ryttare skrev:
haha så länge hästen inte har några problem. sadeln är jämn o slät så ser ja inget behov av att kolla sadeln.

men det är ju inte förns när hästen har fått problem man ska kolla sadeln,då är det ju redan försent!!!

jo de har du ju rätt i men ja fortsätter ändå i min bana.
tänk om man kollar den o dom ändrar något o hästenfår problem då... då var de ju i onödan.
Bättre o se till att sadeln smörjs ordentligt och är slät o jämn i stoppningen. Och när man ser att de är något som börjar röra på sej så kollar man upp den hos sadelmakare.

Förr hade jag sadelutprovare/ET (hon avr både och) som kollade sadlarna och hästen med jämna mellanrum, hon kollade även stoppningen. När jag misstänkte att något var fel eller att något skulle rättas till i stoppningen enligt sadelutprovaren så tog jag den till en sadelmakare, men inte annars.

Jag själv kollar sadeln i stoppning och passformen på hästen var och varannan gång jag sadlar.
(nu har jag dock en bomlös, så nu slipper jag det. Nu kollar jag istället på avtrycket)

ingen gång...sålänge den ligger bra på hästen ser jag ingen anledning till det

Det gör jag inte alls, om jag inte har problem med den. Jag kollar ju själv hela tiden, att den ligger bra, och att stoppningen är mjuk. Jag tycker inte man ska hålla på och greja med stoppningen hela tiden, den ska ju forma sig efter hästen, och då är det för mig helt idiotisk att så fort den format sig lämna in den och börja från början... :smirk:

Man ska inte bli fanatisk heller.....

Diabolical_Kitten skrev:
(nu har jag dock en bomlös, så nu slipper jag det. Nu kollar jag istället på avtrycket)
Samma här! :)

Vi har inte haft häst så länge och därmed inte sadel heller,vi har nyss köpt sadel som är omstoppad lr vad man nu gör med en armesadel,men pga av att våran häst fått problem med ryggen av dåliga sadlar så har jag en stark känsla av att vi hädanefter kommer att se till att sadeln är hel och passar för honom innan vi lägger den på hans rygg,och sen ska jag säga att man ska vara noga med vem man låter kolla på sadeln för det är inte alla som säger sig vara sadelmakare som verkligen kan det här med sadlar....

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 422
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 284
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 380
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
826
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka