Hur ofta/ sällan byter du hjälm?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Smilla96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 6 497
Sv: Hur ofta/ sällan byter du hjälm?

Har kommit på att min hjälm är 12 år gammal och har nu tänkt att köpa en ny. Hur ofta ska man byta hjälm egentligen?
Håller även på att åker mc och mc hjälmar brukar ha en livslängd på ca 5 år beroende material i dom. Det borde ju finnas liknande regler för ridhjälmar eller?

Samma fråga gäller väl även säkerhetsvästar.
Nån som vet?

Funderade precis på samma sak angående säkerhetsvästar idag, tänkte starta en tråd om hållbarheten på just västar (tur att jag använde sökfunktionen först). Min väst är väl en sisådär 12-13år gammal (minns inte riktigt när jag köpte den, men vet att jag använde den på tävling 1998, det har jag bildbevis på), så det kanske är dags att byta den, eller?? Har aldrig varit med om någon avramling, och panelerna i den ser fräscha ut, men frågan är ju ifall den skyddar lika bra :angel: Vill inte byta ju :cry:, min väst är ju så skön, alla andra västar jag provat har varit stela och klumpiga :crazy:

Min "fulhjälm" såg jag idag att den var tillverkad -99, så den kanske också ska förpassas till de sälla jaktmarkerna trots att den inte heller varit med om någon avramling (har en ny hjälm, som bara är 1 år gammal, men använder ändå alltid den gamla när jag hanterar unghästarna från backen)

Oooops! Red med min gamla hjälm i 5 år, lade den sen på hyllan i 7 år o red sen med den igen i ett halvår... Det var visst inte så bra... Men sen köpte jag en ny hjälm och min första säkerhetsväst för ett halvår sen. Ska byta oftare hädan efter, jag lovar! Lutar dock åt var 3-5 år och inte 1 år som nån skrev, det låter snarare som ocker från försäljare som bara vill sälja mer dyr utrustning... :mad:

Jag byter hjälm var 2-3:e år ungefär. För funktion och variation.:)

Säkerhetsväst har jag bara haft en, som jag aldrig använder, köpte den för 3-4 år sen, blir kvar ett bra tag till. Utifall att jag vill använda den nångång. :D

Jag byter hjälm var 4-5 år, eller om den har fått en hård smäll.

*kl*

Är det någon som VET vad som är lämplig intervall? Vart har ni i så fall fått de uppgifterna ifrån? Jag har hört (vet alltså inte) om vart 10:e år, så det är det jag kör på, men är kanske för länge? Min hjälm jag har nu har jag för mig är tillverkad -02 eller -00. Ska nog kolla upp det. Inte varit med om någon jätte dramatisk avramling, tappad i golv någon gång och någon "mildare" avtrillning... Men kanske att man ska byta ändå?

Säkerhetsväst har jag fått för mig att det inte behöver bytas alls lika ofta. Kanske att man känner på materialet om det börjar bli sprödare etc?

Kollade tillvekningsåret i min...1993....ojdå!

Har haft 3 hjälmar under alla mina år på hästryggen. 7-21, dvs 14 år. Den hjälmen jag har nu är 1-2 år gammal så jag hade nog hjälm nr 2 i minst 7 år.

Ramlade av massvis förr. Nästan varje vecka. Hjälm nr 2 har räddat mig mängder av ggr då jag alltid slår i huvudet i backen när jag åker av. :o

Jag byter när sammeten börjar lossna eller slitas ut. :angel:

Har 2 hjälmar, en för uteridning med reflex på, en för dressyr. Min gamla hjälm hade tappat fodret innuti och sammeten utanpå var löst + att rosetten därbak var borta. När jag var med om världens vurpa bestämde jag tillslut att den fick åka till hjälmhimlen... Innan dess hade jag varit med om mååånga avramlingar.
Försöker att använda säkerhetsväst, pågrund av min dåliga rygg, men det känns inte alltid sådär jättekul, men samtidigt är säkerheten viktigast, speciellt när man rider unghäst.
Vadå ska man byta västen regelbudet? När ska man byta den då?

Jag har nog aldrig bytt hjälm för att jag "måste", utan för att jag velat.. :angel:
Men jag har oftast mina hjälmar runt 2-3 år :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och... 2
Svar
33
· Visningar
3 250
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 7 8 9
Svar
178
· Visningar
22 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka