Hur ofta smörjer ni ert läder???

Sv: Hur ofta smörjer ni ert läder???

Inte så ofta, smörjer när lädret börjar kännas torrt (vilket inte är ofta), sadeln ska absolut inte smörjas för ofta. Fast westernutrustningen fungerar ju lite annorlunda. Mycket delar som lätt glider isär om man smörjer för mycket...:crazy:

Gilette skrev:
Hur ofta smörjer ni sadlar, träns och grimmor mm???

ca 1-2 gånger i vekcan. Tycker inte man ska smörja det för offta, men jag pustar gärna av det efter varje ridtur för att behålla tränset,sadeln,skyddena och grimman rena och blancka. :)

Alltid efter att jag använt sadel, träns och martingal etc. Förutom de dagar jag inte hinner.

Gilette skrev:
Hur ofta smörjer ni sadlar, träns och grimmor mm???

Alldels för sällan..Får aldrig tid till det på nått sätt. Har inte smörjt ngt på flera månader, men lädret mår bra ändå:) Torkar av träns med en handduk efter rid/körpasset och jag har mest grimmor i textil.

tp 1 gång i månaden eller nåt, det blir mer sällan på vintern eftersom att det är så kallt ute då.

I vårt stall smörjer vi av träns o sadel efter varje användning m sadelsåpa el olja. Ca 1g/månaden tas allt isär o putsas ordentligt! Det går på rutin när man väl börjat och även tjejjerna som är 9 o 12 år gör det automatiskt:) Jag har en lädergrimma fr 80talet, mitt favorit träns köpte jag -88 och Stubbentränsen har hängt med i över 10år. Likadant m sadlarna;) och dom är i kanonskick fortfarande!! Så jag tror stenhårt att det är bästa sättet att vårda lädergrejjerna! (I allafall för mig;) )

Liknande trådar

Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
195
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Liten
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
884
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?