Bukefalos 28 år!

Hur ofta tävla?

Men det är ändå alltid avinlärning, för du kommer släppa igenom missar du inte hade släppt på träning och "belöna" även utföranden som är mindre bra än de du hade belönat på träning. Då börjar man tappa på detaljer förr eller senare.
Dessutom är det ofta negativt för hundarna att lära sig vad som kommer hända, vilken ordning momenten går i och hur momenten genomförs. Vips har du en hund som saktar ner i inmalningen eftersom den vet att det kommer ett stå/ligg-kommando när som helst, en hund som skiftar självständigt på tävlingsledarens "kommendera" i stå/sitt/ligg under marsch eller en hund som taggar upp alldeles för mycket i förväntan på någon extra rolig del i ett moment.

Tävlar du väldigt ofta måste du därmed träna extremt mycket mellan tävlingarna och du måste hinna med väldigt mycket tävlingsträning och helhetsträning mellan tävlingarna. Den tiden/orken/motivationen har inte de flesta förare, eller hundar för den delen.

Men visst, i slutändan handlar ju allt om syfte och målet med ens tävlande. Och förmodligen märker man inte ovanstående förrän man kommit upp i eliten och tävlat där ett tag, innan dess sker ju ändå ganska mycket omväxling på träning och tävling iom de skiftande momenten i klasserna.

Ett bra svar. Tack.
 
Och det är det jag inte riktigt förstår. Det är klart att det ska löna sig rejält för hunden på tävling. Än så länge tycker jag att hundarna (speciellt den ena) går bättre och bättre genom programmet för de vet att de kommer närmare belöning.

Jag lägger ned mycket tid på belöningen, inte bara en klapp och en korv. Det ska vara roligt en lång stund efter.

Men det är klart jag vet inte hur det kommer räcka i längden, kanske mina hundar ändå börjar tycka att de bara vill ha avslutningen och fuska sig igenom stegen på vägen. Jag har ändå försökt att skapa en positiv känsla kring hela grejen med tävling och ha bra rutiner med många förstärkningar av känslan att detta är en superkul grej som vi gör tillsammans. Jag tycker ju det själv vilket underlättar.

Här tycker jag det blir en tankevurpa som kan ställa till det högre upp i klasserna. Förväntan fungerar ofta bra som motor till en viss gräns, men jag föredrar att träna så att arbetet i sig är roligt och belöningen bara en beteendeförstärkare. Här märker man dock en signifikant skillnad mellan arbetande raser och övriga som saknar den inbyggda motorn. De sistnämnda kan behöva gå i förväntan hela tiden därför att det inte finns något annat som får dem att gå. De har ändå inte potential att konkurrera så då är det inte så petigt.

I övrigt håller jag med MiniLi
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 245
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 941
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 465
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp