Hur ont av magkatarr??

Det är möjligt. Men om det ena tar längre tid på sig att hjälpa, så har jag inget val.
Får jag fråga varför du tar av båda sorterna? Det är ju samma läkemedel? Olika personer kan absolut få bättre effekt av ett preparat än med ett generika. Men varför använda båda?
Och jag anser att det är bra att det framgår här att det är utbytesbara läkemedel som det tipsas om :) .
 
Får jag fråga varför du tar av båda sorterna? Det är ju samma läkemedel? Olika personer kan absolut få bättre effekt av ett preparat än med ett generika. Men varför använda båda?
Och jag anser att det är bra att det framgår här att det är utbytesbara läkemedel som det tipsas om :) .

Som jag skrev, tar det olika lång tid. Omeprazolen kan ta flera dagar på sig att verka på mig och då behöver jag nått under den tiden för att funka.
Jag ser dock bland annat här på Buke att vissa tar 2 tabletter omeprazol om dagen, det har inte jag gjort.
 
Haft magkatarr sedan barndomen, låg då inne ett par tre gånger för det. Hade fruktansvärt ont och rapade ägg.
Hade en svår barndom, så berodde på stress.

Nu får jag det inte lika ofta, ibland bara lite ont, men ibland blir jag helt förlamad av smärtan.
En rekommendation är att inte ligga ned utan var i mer sittande ställning. Det enda jag kan äta när jag har ordentlig magkatarr är mariekex.
 
HUR ont kan magkatarr göra - innan man misstänker att det är nåt annat? Rejäla magsmärtor som strålar ut i ryggen, svårt att ens stå rak, gör riktigt ont hela tiden i hela överkroppen. Sedan 4 dagar tillbaka ungefär. Läkare säger -Magkatarr! och skriver ut Omeprazol för 14 dagars bruk. Blir det inte bättre, ät 14 dagar till. Men ska magkatarr (hos en ung mycket hälsosam tjej) verkligen kännas så? Nån här som haft magkatarr och minns? Omeprazolen skulle hjälpa på 2 - 3 dagar men har inte hjälpt på dag 4.

Rekommenderar att man även ber läkare ta ev avföringsprov så det inte är magsår eller annat. Magkatarr kan göra mycket ont! Gastroskopi kan vara en grej att be remiss till också (Och tycker man det är läskigt så kräver man lugnande).
 
Hur mycket tar du av omeprazolen?
Pratade på förekommen anledning med ambulanspersonal om ämnet häromdagen och de sa att de receptfria som är på 20mg (vad som fanns hemma) kan man ta två utav.
Alltså ta 40mg per dygn.

Räcker 20 är det ju bra men annars är det inte sas farligt att ta 40, för det brukar vara det som skrivs på recept.
 
Jag fick ”diagnos” på magkatarr de 2-3 ggr jag sökte mig till VC för akuta magsmärtor, som bl.a. strålade upp i ryggen. Fick Omeprazol som inte hjälpte alls, men fick bara nya. Tillslut blev det akut till sjukhuset och jag blev inlagd för inflammerad gallblåsa. Mina besvär är borta nu när den är borta.

Så summa summarum, det kanske är magkatarr, men det kanske är något annat.
 
Hur mycket tar du av omeprazolen?
Pratade på förekommen anledning med ambulanspersonal om ämnet häromdagen och de sa att de receptfria som är på 20mg (vad som fanns hemma) kan man ta två utav.
Alltså ta 40mg per dygn.

Räcker 20 är det ju bra men annars är det inte sas farligt att ta 40, för det brukar vara det som skrivs på recept.

Jag har ätit omeperazol och liknande i 20 år och nej de är inte 40 mg på recept.
 
När jag och sambon dejtade så fick han ett anfall under en av våra dejter så vi var tvungna att vända om på motorvägen och köra in på akuten. Han kräkte och hade enormt ont, kunde knappt gå, än mindre upprätt. Efter mycket kämpande med snäll mat, medicin och att jobba på det som orsakat magkatarren (stress, ångest osv) så mår han idag bra men får skov av illamående och kräkningar vid stress ibland.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp