Bukefalos 28 år!

Hur ordnar man hundpass?

Elisa

Trådstartare
Hej!
Kanske ska importera en hund från Egyptien och har en liten fråga ang det. För att flyga hem den måste jag ju ha pass, hur ordnar jag det? Har dom något som motsvarar "SKK"? Måste ju vacca den osv, kan vet i Egyptien ordna pass där också? Ska jag chippa hunden där eller i Sverige?

Tack på förhand! =)
 
Ett pass kan vilken veterinär som helst i det landet du ska hämta en hund från fixa - men det är den enkla biten. Sen ska det vara godkända vaccinationer och antikroppstester. och dom ska skrivas in i passet av veterinären som utför dessa.

Här kan du läsa lite mer (pass ordnas av den veterinär som utfärdar pass, det är denne som för in rabiesvaccinationen/vaccinationerna, antikroppstesterna osv).

Vad gäller chipmärkning, så får du inte ta i en icke chippad hund till Sverige - den måste vara märkt innan den kommer hit, för hur ska tullen annars veta att det är rätt hund som du tar in över gränsen - det måste stämma med passet.

Checklista – icke listat land utanför EU
  • Djuret ska vara id-märkt
  • Djuret ska ha en giltig vaccination mot rabies
  • Djuret ska ha godkänd mängd antikroppar mot rabies
  • 90 dagars väntetid innan veterinärintyget får utfärdas
  • Du ska skriva en djurägarförsäkran för sällskapsdjur
  • Djuret ska ha ett veterinärintyg eller EU-pass för sällskapsdjur
  • Djuret ska kontrolleras vid Entry Point
Här kan du läsa lte mer och viktigt är att kontakta jordbruksverket att allt blir rätt, för minsta fel och hunden blir inte insläppt här.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...tearlistade.4.5075e861320679518380007095.html
 
Hej!
Kanske ska importera en hund från Egyptien och har en liten fråga ang det. För att flyga hem den måste jag ju ha pass, hur ordnar jag det? Har dom något som motsvarar "SKK"? Måste ju vacca den osv, kan vet i Egyptien ordna pass där också? Ska jag chippa hunden där eller i Sverige?

Tack på förhand! =)
Får man fråga hur det kommer sig att du ska importera från Egypten?
 
Hej!
Kanske ska importera en hund från Egyptien och har en liten fråga ang det. För att flyga hem den måste jag ju ha pass, hur ordnar jag det? Har dom något som motsvarar "SKK"? Måste ju vacca den osv, kan vet i Egyptien ordna pass där också? Ska jag chippa hunden där eller i Sverige?

Tack på förhand! =)

Passet får inte heller vara vilket pass som helst utan det ska vara ett EU-pass. Utländska veterinärer har möjlighet att beställa sådana om de inte har själva, men man måste vara noga med att tydligt säga att man ska ha ett godkänt pass.

Du måste även fylla i en blankett - djurägarförsäkran samt att djuret endast får föras in via speciella flygplatser i Sverige och kontrolleras av tullen.

Rabiesvacc, antikroppskontroll och chip är såklart också ett krav som tidigare nämnts
 
Hej!
Kanske ska importera en hund från Egyptien och har en liten fråga ang det. För att flyga hem den måste jag ju ha pass, hur ordnar jag det? Har dom något som motsvarar "SKK"? Måste ju vacca den osv, kan vet i Egyptien ordna pass där också? Ska jag chippa hunden där eller i Sverige?

Tack på förhand! =)


Du tanker alltsa utsatta hela sverige for rabies och allehanda andra farliga sjukdommar och parasiter som kan forstora hela var bar och svampplockningstradition samt hota var inhemska fauna och husdurs halsa och liv, for att du karat ner dig i en hund i Egypten?

Later dessa risker rimliga tycker du?

Kop en inhemsk hund som passar dig, reggad i SKK fran serios uppfodare.
 
Du tanker alltsa utsatta hela sverige for rabies och allehanda andra farliga sjukdommar och parasiter som kan forstora hela var bar och svampplockningstradition samt hota var inhemska fauna och husdurs halsa och liv, for att du karat ner dig i en hund i Egypten?

Later dessa risker rimliga tycker du?

Kop en inhemsk hund som passar dig, reggad i SKK fran serios uppfodare.
#onödigt
#dåligtpåläst
#förhastadeslutsatser
#sandlåda
 
Du tanker alltsa utsatta hela sverige for rabies och allehanda andra farliga sjukdommar och parasiter som kan forstora hela var bar och svampplockningstradition samt hota var inhemska fauna och husdurs halsa och liv, for att du karat ner dig i en hund i Egypten?

Later dessa risker rimliga tycker du?

Kop en inhemsk hund som passar dig, reggad i SKK fran serios uppfodare.

Alla människor har väl rätt att flytta med sin egen hund?

Du drar ganska många förhastade slutsatser, du har ju ingen aning om i vilken situation TS befinner sig i. Det är stor skillnad på att adoptera en gatuhund och att ta med sig hunden man levt med i många år när man flyttar från ett land till ett annat! Du kan väl fråga TS först hur det kommer sig att denne behöver veta allt detta?
 
Passet får inte heller vara vilket pass som helst utan det ska vara ett EU-pass. Utländska veterinärer har möjlighet att beställa sådana om de inte har själva, men man måste vara noga med att tydligt säga att man ska ha ett godkänt pass.

Du måste även fylla i en blankett - djurägarförsäkran samt att djuret endast får föras in via speciella flygplatser i Sverige och kontrolleras av tullen.

Rabiesvacc, antikroppskontroll och chip är såklart också ett krav som tidigare nämnts

Funkar EUpass även utanför Europa? (Jag har ingen aning).
 
Funkar EUpass även utanför Europa? (Jag har ingen aning).

Det är säkert olika från land till land. Ska man importera ett djur inom olika EU-länder eller till EU krävs i alla fall ett EU-pass eller EU-godkänt pass. Jag tror reglen finns för att undvika hemmasnickrade, falska pass. Om det finns något land som inte godkänner våra pass utanför EU tvivlar jag på, men säkert vet jag inte.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 358
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 300
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 332
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 269
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp