Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Har du kollat att inte den trängre sadeln går ner i ryggen bakom manken? Där framvalvet går ner i sitsen s a s. Det är där det brukar vara kritiskt.

Lägg på sadeln utan vojlock/schabrak, kontrollera om den ligger i jämvikt innan du sätter på sadelgjord. Tippar den fram eller bak när du lägger handen på bak- resp. framvalvet? Spänn gjorden, hur ligger sadeln nu? Lättar den bak? Är sitsen i våg?

Sitt upp i sadeln. Hur ser tunneln ut? Går hela ryggraden fri hela vägen? Hur ser det ut vid bogbladen? Hur ser det ut vid ortspetsarna/bombenet?

Nej, är nog inte ens riktigt säker på att jag förstår hur du menar. Alltså precis innan sätet börjar fast på undersidan? Hur känner jag det?

Superbra tips, tack! Ska klämma och känna och granska. Ska testa en tjej i stallets sadel också och se hur det funkar.

Det är så svårt det där med sadel på en ny häst. Jag har ju liksom ingen aning om hur han "ska" kännas. Att han är fin och mjuk och igenom och allt sånt, det känner jag ju, men jag vet liksom inte om han har ännu en växel i sig med en annan sadel.

Den här sadeln (prestigen) har en tendens att resa sig lite i bak när jag inte har någon padd eller schabrak under. Det har jag tolkat som att den är lite vid(?), men samtidigt känns det som att om det är något som stör honom så är det att han inte får plats med bogbladen.

Jag ska fota honom i helgen, jag vet ju inte ens om han har en s.k. rak rygg, böjd rygg eller vad han har. Kan tyvärr inte så mycket om sånt här.

Tusen tack för all er hjälp!
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Nu har jag testat M&N igen. Och jag tror att det är lite som någon sa, att musklerna han har satt har satt har gjort att läget har förändrats lite för denna tyckte jag inte satt så bra när han kom, men nu tror jag att den gör det;

1. Jag får plats med tre-fyra fingrar i tunneln.

2. Jag får plats med tre-fyra (tre åt sidan, fyra uppåt) vid manken.

3. Den ligger an hela vägen.

4. Den vickar inte när jag trycker på fram- eller bakvalv.

5. En kula rullar och lägger sig på mitten av sätet även när han rör sig.

Mer saker att testa?

Och idag var han glad både i boxen när jag trixade och på gången. Kan ju varit pälssättningen som gjorde honom sur tidigare också eller vad tror ni? Han är rätt påverkad av den.

Det som gör mig lite fundersam är att han känns precis lika i de två sadlarna. Då kanske han inte lider så mycket av hoppsadeln ändå?
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Alltså, i tunneln kan du inte få plats med några fingrar alls, om du inte kan sticka in hela handen. Det är ju den som löper längs hela ryggraden. Att det går fritt med några fingrar vid framvalvets början är ju en bra start, men som sagt: du måste titta in utan vojlock för att se att tunneln är fri även när hästen rör sig (kan vara nog så svårt).
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Alltså, i tunneln kan du inte få plats med några fingrar alls, om du inte kan sticka in hela handen. Det är ju den som löper längs hela ryggraden. Att det går fritt med några fingrar vid framvalvets början är ju en bra start, men som sagt: du måste titta in utan vojlock för att se att tunneln är fri även när hästen rör sig (kan vara nog så svårt).

Jo, men jag menar när jag vänder sadeln upp och ner och känner. Jag vet inte hur jag ska kunna titta när han rör sig, det är jag för kort för så jag får be någon lång person titta, men när han står still så ser jag fram till halsen (öronen om han böjer ner huvudet) genom sadeln.
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Vänder upp och ner?! Men det är ju helt ointressant när det kommer till sadelinpassning? Det är ju när sadeln ligger på hästen det måste kontrolleras.

Du måste ha någon I sadeln när du kontrollerar att ryggraden går fri.
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Vänder upp och ner?! Men det är ju helt ointressant när det kommer till sadelinpassning? Det är ju när sadeln ligger på hästen det måste kontrolleras.

Du måste ha någon I sadeln när du kontrollerar att ryggraden går fri.

Ja. Jag tror att du förstår hur jag menar, men jag har i alla fall följt Jochen Schleeses instruktionsvideor på Youtube där han provar in sadlar och klämt och känt och kommit fram till att hans ryggrad behöver ungefär tre fingrars utrymme (dvs där bossorna inte får trycka). Om man då vänder sadeln upp och ner och tittar i kanalen (självklart innan man lägger den på hästen) så ser man om det är en sadel som kan tänkas fungera eller om det är en som inte trycker på ryggraden.

Därför har jag kollat det.
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Visst är det intressant att kolla kanalen, men det jag tänker på (och skrev redan i första inlägget) är att det kan vara så att bommen är så svängd att sadeln går ner i ryggen på hästen. Och det gör den i så fall inte vid framvalvet utan BAKOM framvalvet, det är därför viktigt att titta så tunneln är fri när ryttaren sitter i sadeln, på hästen.
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Visst är det intressant att kolla kanalen, men det jag tänker på (och skrev redan i första inlägget) är att det kan vara så att bommen är så svängd att sadeln går ner i ryggen på hästen. Och det gör den i så fall inte vid framvalvet utan BAKOM framvalvet, det är därför viktigt att titta så tunneln är fri när ryttaren sitter i sadeln, på hästen.

Ska försöka få någon att kika på det i helgen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: tessan.g
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 905
Senast: Whoever
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 109
Senast: Acto
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 293
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp