Bukefalos 28 år!

Hur påverkar hackamore hästens tänder?

Csillag

Trådstartare
Det är en sak jag funderat lite över en tid. Hur påverkar egentligen hackamore hästens tänder? Det sägs ju att hackamore är snällt mor hästens mun men samtidigt ligger det emot hästens kinder och gnider när man tar i tyglarna. En engelsk nosgrimma kan skava upp hemska sår på hästens kinder om den är felanpassad och hur är det då med hackamore som ligger emot? Förutsätter att hästen har fina tänder utan hakar.
 
Sv: Hur påverkar hackamore hästens tänder?

Jag är absolut inte expert på något vis, men har diskuterat detta lite med min veterinär vid tandkontroll. Hackamore ger ju mindre skada på det sättet att det inte kan trycka på tänder etc. Men det kan precis som du är lite inne på påverka kindslemhinnan också. Tar man i tygeln kan det bli tryck emot den och det kanske också ge skador.

Så det är väl på ett sätt som det mest, allt som kan fungera, kan också inte fungera, och allt som kan brukas kan också missbrukas. Alltså det beror på den som håller i tygeln, hur hästen fungerar på bettet/hackamoret/annat.
 
Sv: Hur påverkar hackamore hästens tänder?

En häst är inte ens skapt till att bära någon eller ha grejer på sig, så det jag menar är: allting kan skada ;) Allting har för och nackdelar men tror man helt enkelt kolla vad hästen trivs bäst med.
 
Sv: Hur påverkar hackamore hästens tänder?

Får hästen sår eller andra skador av utrustningen så sitter den ju inte som den ska. En nosgrimma som orsakan skavsår ska givetvis inte användas, och ett hackamore som orsakar sår i kinden är det samma sak med. Antingen får man leta rätt på ett hack som är utformat lite annorlunda eller så får man välja ett annat bettlöst alternativ... om det nu inte är handen som håller i tygeln som orsakar det hela förstås.
 
Sv: Hur påverkar hackamore hästens tänder?

En del western California träning för ung häster är med hackamore just för att inte stör hästens tänduttvekling. En del rytter förtsätt med hackamore på den färdiga häst för den fungera alldelles utmarkt.
www.wikipedia.org/wiki/Hackamore
 
Sv: Hur påverkar hackamore hästens tänder?

Jag tror TS menar det hackamoret som har skänklar. Bilden på din länk ser mer ut som en sk bosal?
 
Sv: Hur påverkar hackamore hästens tänder?

true, kan kallas för boda hackamore eller bosal.
Den andra hackamore ger ett havstångs effekt utanför hästen mun.

TS. boda typ påverka inte tanderna.
Ett bett som är rätt placered och rätt handterad ska inte påverka tander heller.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 295
Senast: Badger
·
Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 159
Senast: super
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp