Hur påverkas sockret i slaget gräs när det bli kallt?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare fia n
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 082
F

fia n

Finns det nån som vet hur redan slaget gräs påverkas av kallt väder?

Har slagit gräs nu (återväxt efter höskörd) och skall försöka plasta in om några dagar - om vädret står sej... :smirk: Men nu undrar jag hur mycket ett redan slaget gräs påverkas av temperaturen.
Fruktanet/sockret i (mer eller mindre) växande gräs är ju beroende av temperaturen - o varierar beroende på hur kallt o varmt det är o dessutom, om jag förstått det hela rättt, beroende på hur torrt/vått det är i marken...

Men om man som i mitt fall då redan slagit grödan när tempen var mera gynnsam - över +10 - och det blir kallt på natten -bara någon plusgrad - finns det då risk att sockret ombildas till fruktan? Gräset var nyslaget o hade i princip bara 'torkat' 12h när det blev kallt.

Sv: Hur påverkas sockret i slaget gräs när det bli kallt?

Det är bara "levande" gräs som påverkas och kan ändra fruktan innehållet. Så jag tror inte att det slagna gräset kan göra det.

Tack för svaret :)
Det var lite det jag också trodde/hoppades på, att det inte skulle påverkas iom att det redan var 'dött' sas

mvh fia n

Vid kallt väder bör förlusterna av socker, genom cellandning och tillväxt av t ex jäst, bli lägre än om det varit varmare.

David

Vid kallt väder bör förlusterna av socker, genom cellandning och tillväxt av t ex jäst, bli lägre än om det varit varmare.

David

Jag har kanske missförstått det men fotosyntesen sker väl ändå även om det är kallt? Borde det i så fall inte bildas så pass mycket socker att det räcke till cellandning. Är inte det farliga fruktanet just det överskott som växten inte kan omsätta vidare pga för låg temperatur?

Tillägg till mitt tidigare svar.
Nu handlar ju tråden om gräs som redan är slaget. Jag har inte en aning om vad som händer med det då.

Tillägg till mitt tidigare svar.
Nu handlar ju tråden om gräs som redan är slaget. Jag har inte en aning om vad som händer med det då.
Till David S
Jag läste nog lite slarvigt från början. Men förstår fortfarande inte vad du menar är svaret på ts fråga.

David

Möjligt...:smirk: - ifrågasätter inte din kunskap - men kan du förklara lite tydligare VAD du menar o gäller samma resonemang slaget gräs också ?? Är spec intresserad av hur fruktanhalten påverkas..

mvh fia n

Möjligt...:smirk: - ifrågasätter inte din kunskap - men kan du förklara lite tydligare VAD du menar o gäller samma resonemang slaget gräs också ?? Är spec intresserad av hur fruktanhalten påverkas..

mvh fia n

undrar samma sak

Mitt tidigare inlägg var ett svar på vad som händer i just slaget gräs. Efter slåtter kommer fotosyntesen att avbrytas, så det sker inte någon ytterligare inlagring. Genom fortsatt cellandning samt viss tillväxt av bland annat jäst, men även en del andra mikroorganismer, förbrukas socker. Dessa processer beror till viss del på temperaturen och kommer att gå långsammare om det är kallt än vid en högre temperatur. Dock kan ju även torkningen ta längre tid och det är möjligt att dessa faktorer till viss del tar ut varandra. Hoppas att det blev tydligare

David

Ok, tack för svaret.

mvh fia n

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka