Bukefalos 28 år!

Hur petiga är ni med bäst före datum?

Tonto

Trådstartare
Jag jobbar deltid för en stor internetbaserad djuraffär, och ibland så hinner en del saker "gå ut" och därmed så kan det inte säljas.

Det slängs eller så kan man ta med sig det hem. I våras fick jag t.ex. 12 kg torkade kycklingfiler då de ej gick att sälja, på grund av utgånget datum, och gav som träningsgodis till hundarna. Men hur petiga skulle ni vara? Skulle ni mata och vara glad eller skulle ni slängt det?
 
Mat, framförallt torrfoder, vill jag helst ge så färskt som möjligt. Extrasaker blir väl mindre viktiga ju mindre viktiga de är, liksom. Träningsgodis är inte särskilt viktigt, tuggsaker inte alls, typ.
 
Jag hade varit helt opetig!
Utånget datum betyder inte att det är otjänligt utan möjligen att näringsinnehållet har sjunkit, såvida det inte rör sig om färskmat av något slag då hade jag använt min nos och luktat mig till om jag vågat använda det
 
Inte petig alls. Så länge det ser fräscht ut såklart.
Mat hade jag kanske varit lite mer restriktiv med pga vitaminer etc men enstaka portioner ser jag inga problem med.
 
Inte särskilt petig alls såvida det inte är uppenbart dåligt. Däremot skulle jag väl inte BETALA för foder/godis/whatever (eller mat till mig själv) för sådant som gått ut även om det egentligen är ok att äta. Men gratis är gott :-P!
 
Det slängs om man inte tar det och det är typ bara jag som har hund, (samma sak med trasiga påsar. Jag tror att 2-5 säckar går sönder varje dag och slängs därmed.)

Det är mest träningsgodis och dyl jag menar. Det händer ju inte hela tiden men ibland är det en del som får utgånget datum.
 
Inte det minsta petig. Ser det bra ut och luktar fräscht bryr jag mig inte alls.
På mitt förra extrajobb hade jag en diskussion med en säljare från ett av de stora fodertillverkarna om just bäst före datum. Hon menade på att bäst före datumet var så långt de till 100% kunde garantera vitamin-innehåll och liknande (vi diskuterade torrfoder). Enligt deras tester höll sig fodret oftast ytterligare ca ett halvår, innan just vitaminer och liknande började dippa.
Därför är jag inte det minsta rädd att köpa foder med kort datum.

Däremot hade jag en tetrapack mjukmat gömt långt inne i ett skåp som jag hittade efter ett tag med utgånget datum. Den ville inte katten ha, så jag antar att det inte var helt ok.
 
Jag kan alltid fråga! Själv tycker jag att det är synd att så mycket mat slängs.
Jag vet att någon organisation i Göteborg åker runt och hämtar hundmat och kattmat där säckar gått sönder eller datumet precis gått ut. Super tycker jag, så stort slöseri annars :)
 
Mina hundar har en briemjukost som gick ut för ett tag sen, dom verkar inte tagit någon skada av det än :angel:

Däremot då det gäller mig själv så är jag minst sagt nojig men de är för jag har lyckats bli dålig i magen av "äh men det går nog att äta" exsambon var inte lika petig, slutade med att han sa att han kunde äta, men inte jag då det var gränsfall :o
 
"bäst före" betyder ju inte "dåligt efter". Tycker det är bättre så som det står på norska, där står det "minst hållbar till".

Ger ju inte torrfoder, men även jag har hört att det bara är fram till det angivna datumet som vitaminerna garanterat klarar sig. Hade jag bara haft för avsikt att ge det som träningsgodis hade jag alltså inte brytt mig alls om det, sålänge det inte var mögligt eller tydligt dåligt på annat vis. När det gäller köttet jag ger hundarna som mat.. tja... luktar det inte för illa eller vandrar iväg av sig självt så verkar det gå bra.
 
Jag tänker även på förrådskvalster, trots att jag inte har en allergisk hund. Det verkar ändå rimligt för mig att det bästa är att undvika att stoppa i honom för mycket av krypen. ;)
 
Jag är inte petig så länge det inte är färskfoder (men jag slänger det inte bara för att datumet gått ut).
 
Jag jobbar deltid för en stor internetbaserad djuraffär, och ibland så hinner en del saker "gå ut" och därmed så kan det inte säljas.

Det slängs eller så kan man ta med sig det hem. I våras fick jag t.ex. 12 kg torkade kycklingfiler då de ej gick att sälja, på grund av utgånget datum, och gav som träningsgodis till hundarna. Men hur petiga skulle ni vara? Skulle ni mata och vara glad eller skulle ni slängt det?
Jag är lika petig (opetig) med mat till hunden som jag är till mig själv när det kommer till hållbarheten. Om det luktar okej, så ger jag det. Har inte gått så långt att jag smaktestat själv som jag gör med min egen mat, men man kommer långt med lukt och synintryck. Om det ser okej ut och luktar okej, så går det. Hittills har det aldrig slagit fel.

Hundar har inte samma känsliga immunförsvar som oss människor och klarar att äta både det tredje med det fjärde som skulle göra oss människor dödssjuka.
 
Alltså mina hundar stoppar på eget bevåg i sig så mycket saker som är way förbi "best före". De hittar ju det mest äckliga här och var och stoppar i sig, och de två vuxna hundarna blir inte ens dåliga i magen. Så jag har ingen som helst oro kring att ge hundarna saker där datumet har passerat. Är det deras huvudsakliga foder får man ju tänka på näringshalterna (lär väl framförallt vara vitaminer som försvinner) men i godis spelar det ju ingen som helst roll.
 
Så länge det inte luktar konstigt eller ser konstigt ut tycker jag det är ok att ge godis. Det får absolut inte finnas mögel eftersom hundar kan få klåda av det. Foder är jag mer noga med, att det är lite över tiden spelar väl inte så stor roll men inte halvårsvis.
 

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 661
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 258
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Jag ber om ursäkt om jag missat något, men hittade ingen tråd som gav direkt svar på min fråga. Jag undrar, vad gillar era katter för...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: Speedway
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp