Hur 'pynta' hästen under älgjakten?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har försökt hitta ett helt täcke i reflexmaterial eller neongult men inte lyckats.

Så är det någon som har något bra tips om hur man lyckas pynta hästen tillräckligt 'självlysande' nu inför älgjakten?

Kära grannbonden nämnde dock milt att 'den där färgen är samma färg som en älg' när vi stötte på honom på vår promenad.

Nu är jag inte generellt orolig för att röra mig i skogen vid älgjakten, men i och med att vi nu promenerar (i snöre), och det längs flera pass, och varenda dag så känns det som jag för alla inblandades skulle kan försöka se till att han utan tvekan SYNS och det tydligt.

Men hur? Ländtäcken osv finns det ju i reflex, men e är ju värre använda när man 'bara' promenerar, och ger inte synlighet lika bra från alla håll/vinklar som t ex ett helt täcke skulle. Och ingen ryttare = ingen reflexgubbe som sitter ovanpå och signalerar att det inte är en älg som tassar runt i skogen ;)

Så förslag mottages tacksamt.

Sv: Hur 'pynta' hästen under älgjakten?

Hööks har ett täcke som är iaf delvis reflex. Showmaster reflective. Det syns bra!

Detta:

horzetckevinter_110515657.jpg

Reflexer i tränset/grimman, benreflexer, svansreflex, självlysande halsring (jag har en martingalring i plast som är knallorange, galoppen har ju plastgrejjer i neonfärger :D ), reflexländtäcke fastsatt med gjord...

"Förare" iklädd reflexväst/jacka.

Mycket mer kan man nog inte ha ;)

En bjällra (en sådan som man kan haka i hundhalsband) brukar jag ha om jag måste rida i närheten av där de jagar, förutom gula reflexsaker på både mig och hästen.

PERFEKT. Att jag missat det, men där hade jag inte kollat (tjuvkollade på bildnamnet var det var inköpt!)

Det blir ju kanon, och borde utan jätteproblem få att sitta kvar utan sadel med.

Hur är de i storleken? (Hästen har strl 130 cm annars)

OM det vill glida runt så sätt på en resårtäckesgjord vettja! :idea::)

HEhe ja jag snubblade över det;) Vet ju inte alls hur de är i storlekarna:/ Men jag skulle ta 135 om hästen har 130. Verkar vara ganska flexibelt. Men hellre ett lite för stort än för litet!

jag bor ju mitt i ett VVO och skulle behova ngt dylikt aret om har.. vet aldrig nar de ar ute och skjuter... tyvarr kan jag inte fa upp var det var inhandlat, kan du tala om? pm om inget annat.. tack..

Horze står det i namnet.. det hette horzetäckevinter i filnamnet, så jag kollade horze och jajamen. Inte dyrt heller =)

Beställde ett i 135, lite för stort lär ju vara enklare att fixa än lite för litet.

hoppar snabbt till horze site.. tackar och bugar.. nu om jag kan finna i 115 ocksa..lol..

Horze står det i namnet.. det hette horzetäckevinter i filnamnet, så jag kollade horze och jajamen. Inte dyrt heller =)

Beställde ett i 135, lite för stort lär ju vara enklare att fixa än lite för litet.

Jättebilligt! Är själv sugen på att beställa ett!

Finns som sagt både hos lillhästen i stav och på horze!

Bjällra eller bjällerkrans är ett utmärkt förslag, då förstår jägaren redan när det knakar i buskarna att det är ingen älg som kommer.... Ljudet hörs även om du inte är inom synhåll ännu.

I övrigt så kan jag bara rekommendera er alla att ta kontakt med jaktlaget och fråga när dom jagar och var, så underlättar man för alla parter! INTE för att man inte har rätt att vistas i skog och mark under jaktperioden utan för att underlätta helt enkelt! Oftast jagar dom inte frampå eftermiddagen/kvällningen då dom inte vill risker att skadesjuta och leta skadat vilt i skymmningen. Om dom jagar ett visst område på förmiddagen så går det bra att rida där vid 12-tiden när dom flyttar till nästa såt osv...

Jag har mycket god kontakt med jaktlaget, grannen ingår i det. Dessutom ser jag när de jagar, de parkerar bilarna 5 meter från min gårdsplan.

Naturligtvis undviker jag lalla i skogen när de jagar om jag kan, dock brukar de oftast jaga 'heldagar' (även om de kanske flyttar sig lite under dagen, men de är runt samma väg som jag promenixar på), och dessutom så kan jag inte alltid styra när jag ska frekventera skogen. Hästen ska ju promeneras varje dag, och dagar som idag t ex så lär jag göra det innan jag åker och jobbar em-/kvällspass så då blir det den tid jag kan. Och jag vill om det går själv undvika skymningen/mörkret med om det går (dvs även lediga dagar).

Bjällra har jag varit skeptisk till, ska höra vad grannen tycker, men om jag inte måste känns det ju bra om jag inte behöver skrämma bort varenda vilt i skogen också, ovanpå att jag kommer och stör deras jakt.

Men jag har god kontakt med dem, och är tacksamt nog (och har alltid varit var jag än bott, kanske pga just kontakt med?) inte haft minsta problem med just kombinationen jägare och hästar/ryttare. Normalt brukar jag låta dem ha skogen helt i fred första veckan. Vissa jagar EN vecka/år och det är årets händelse, jag kan ju lalla i skogen alla veckor av året. Men just i år kan jag ju inte ens riktigt göra det tyvärr.

Men grannen vet ju både att jag promenerar där och dessutom varför (även om han börjar undra hur lång tid det tar för en häst-sena att läka ;)) så det finns ju god förståelse för varför jag 'envisas' med att gå 'koppelpromenader' med min häst hela tiden där de jagar.

Så tror största risken om de inte bytt ut hela jaktlaget mot föregående år är att det efter x dagar börjar dyka upp ponnygodis ur jägarfickor :angel: :devil:

Men som sagt, bjällra, skrämmer inte de viltet all världens väg långt efter att jag har gått hem igen? Hästen och jag tycks inte störa viltet så jättemycket, tror snart de ser oss som en skogsinventarie. Häromdagen fick jag klappa händer och hojta för att få iväg ett rådjur, som sen långsamt lommade iväg... :crazy:

Ny för året reflexväst på ryttaren (reflexer har bäst-före-datum men det visste du säkert redan) och reflex länd/ridtäcke på hästen.

Kanske någon reflex på hästens träns också?

Sedan viktigast av allt, ha en kommunikation med jägarna. Man kan ringa kommunen antar jag och höra vilket lag som jagar på vilken mark och få nummer till dessa och då ringa och fråga när dom ska ut och jaga och berätta att du rider i området och vill varken förstöra eller bli skjuten ;)
Och be dom gärna ringa eller skicka sms när dom vet när dom ska ut så kan du kanske skippa rida just där just då

Läs jättegärna hela tråden.
Det är inte under ridning som är problemet, utan att hästen promeneras i snöre (och då är ländtäcke värre).

Sen kom ju dock ett tips om ett täcke som löser det hela, men problemet var som sagt inte vid ridning utan vid promenader i snöre.

Men jösses så bra! Detta ska genast inköpas!

Borde gå att använda utanpå täcke i hagen med! Iomed att det var så pass billigt så kan man ju köpa några så man har att byta med när de behöver tvättas!

Jag har detta täcke och det är det bästa ridtäcket jag har sett!!
det sitter jättebra på hästen och man syns, det kan jag lova!
Dessutom är det 100g foder i det, så det kanman använda även på kallaste vintern dessutom blåser det inte upp. Det är normalt i storleken, iaf det från Horze.
Ett helt kanontäcke som jag rek alla!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka