Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

tott

Trådstartare
Ja, hur rädda är ni för kriget som verkar blossa upp, och vad tror ni händer?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det är Ukraina du tänker på va?

Jag är rädd på riktigt. Så länge krig är på geografiskt längre avstånd blir man inte lika orolig men det här är inte så hysteriskt långt bort. Jag är mest orolig att Ryssland klampar in för att stävja ordning. Kanske inte för att ta över men för att skapa en behaglig lydstat. Gör de det så tror jag de ha missbedömmt folkets vilja.

Så för allas lugn och ro, låt dem få det!
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

För egen del är jag inte så rädd. Tror inte att kriget kommer att påverka min egen säkerhet speciellt mycket.

Däremot är det förfärligt att det sker och att världsläget nu äter blir spändare mellan de stora maktblocken. Jag ör politiskt intresserad och samhällsintresserad och följer vad som händer.

Men hemma vid min stuga kommer få saker att ändras.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag kollar inte på nyheterna, kan du (eller någon annan) bara förklara lite snabbt vad det handlar om? :)
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag tycker att man bör ta det hela på allvar. Putin bryr sig inte ett dugg om att väst bara "säger" säger aja baja.

Men samtidigt är det vanskligt att nån tredje part skulle gå in med militärmakt och försöka styra upp vad Ryssland nu håller på med.

Det här är en situation som mycket väl kan leda till en verkligt stor och allvarlig konflikt med många stater inblandade om det vill sig illa.

Och för oss i Sverige så är Ukraina obehagligt nära rent geografiskt.Vi har ju nedrustat vårt försvar och avskaffat allmän värnplikt så vi har inte jättemycket att sätta emot om det plötsligt skulle klampas in här med främmande militärmakt.

Jag är oroad men hoppas att det ska kunna gå att lösa med diplomati utan att tredje världskriget utbryter.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag kollar inte på nyheterna, kan du (eller någon annan) bara förklara lite snabbt vad det handlar om? :)

Det Ukrainiska folket vill närma sig resten av Europa (och EU). Presidenten vill närma sig Ryssland istället. Vilda protester och ockupationer på Majdantorget sen i typ november som följd. Presidenten lackar till slut och beordrar in krypskyttar som skjuter en stor mängd människor. Presidenten flyr till Ryssland och blir efterlyst för bla massmord. Folket bryter sig in i presidenbostaden och ser att han levt i lyx när folket levt överlag i fattigdom.

Ryssland har nu sänt pansarvagnar och beväpnade stryrkor till de baser som de har avtal att ha i Ukraina. Alla är rädda att att Putin ska trycka till landet ordentligt vilket kan vara onödigt nu när han lyckades hålla masken så fint under OS....
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det Ukrainiska folket vill närma sig resten av Europa (och EU). Presidenten vill närma sig Ryssland istället. Vilda protester och ockupationer på Majdantorget sen i typ november som följd. Presidenten lackar till slut och beordrar in krypskyttar som skjuter en stor mängd människor. Presidenten flyr till Ryssland och blir efterlyst för bla massmord. Folket bryter sig in i presidenbostaden och ser att han levt i lyx när folket levt överlag i fattigdom.

Ryssland har nu sänt pansarvagnar och beväpnade stryrkor till de baser som de har avtal att ha i Ukraina. Alla är rädda att att Putin ska trycka till landet ordentligt vilket kan vara onödigt nu när han lyckades hålla masken så fint under OS....

Det lät ju mindre trevligt :crazy:
Håller dom sig bara där borta är jag inte så rädd, men det hade onekligen känts bättre om kriget var i tex Argentina...
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det här kan mycket väl vara början till ett (i bästa fall) kallt krig där vi hamnar i kläm pga. våran geografiska position. Och hur vet vi att det gått åt h*lvete då? Tja, det är när klockradion väcker oss med nyheter på ryska en morgon.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det är lite för nära geografiskt för att jag ska tycka det är ofarligt. Lägg till att området är instabilt sedan tidigare och att om Putin går "all in" militärt så tror jag han har svårt att backa och behålla ansiktet. Tyvärr tror jag det här är det närmaste vi kommit krig mellan USA och Ryssland (direkt krig alltså, inte mellan deras respektive marionettstater).

Jag misstänker att Finland lite diskret börjat titta ordentligare över gränsen, likaså i Nordnorge.

NATO, EU och FN kommer att få svårt att inte blanda sig i militärt om det hela eskalerar. Vi får inte glömma att även om många sidor i Ukraina är otrevliga (ultranationalister osv) så är Rysslands intåg ett rent anfallskrig. Dvs det ger obehagliga associationer till något som hände för 75 år sedan (nej, polackerna är nog inte glada över läget idag heller!).
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det här kan mycket väl vara början till ett (i bästa fall) kallt krig där vi hamnar i kläm pga. våran geografiska position. Och hur vet vi att det gått åt h*lvete då? Tja, det är när klockradion väcker oss med nyheter på ryska en morgon.
Da tovaritj!
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det här kan mycket väl vara början till ett (i bästa fall) kallt krig där vi hamnar i kläm pga. våran geografiska position. Och hur vet vi att det gått åt h*lvete då? Tja, det är när klockradion väcker oss med nyheter på ryska en morgon.

Och jag som knappt förstår svenska på morgonen!:crazy:

Det jag tycker är obehagligt i detta läget dels den geografiska närheten och dels det att våra luftrum har varit kränkta några gånger. Övning eller flexande med musklerna? Hoppas på det förstnämnda....
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Lägg till det att de sovjetiska kärnvapnen ha ska tagits bort från Ukraina, teoretiskt då. De har kärnkraft och kan säkert snabbt få fram kärnmaterial till vapen (om de inte redan har färdiga vapen). Kunskapen har de garanterat.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det känns som att Putin kan få för sig vad som helst för att både behålla och även utöka sin makt.
Det har känts länge tycker jag som ett nytt Kalla kriget skulle kunna vara på gång. Jag hoppas att detta inte blir startskottet...
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Tycker det är mycket obehagligt och skrämmande.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag tycker det är obehagligt. Och sjukt nära..

Min bror är snart utbildad officer och har många år i nacken som soldat.. Hade inte förvånat mig ifall Sverige skickar trupper. => Min bror får åka...
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det lät ju mindre trevligt :crazy:
Håller dom sig bara där borta är jag inte så rädd, men det hade onekligen känts bättre om kriget var i tex Argentina...

Det enda vi är säkra på är att vad som helst kan hända. Dessutom är ju vårat "försvar" designat för att åka till ex. Afghanistan och inte till för att försvara Sverige. Även om det skulle tippas in miljarder här och nu till försvaret så skulle det i bästa fall få effekt om 3-5 år. Sverige står med byxorna nere, tack så inih. mycket för det Reinfeldt och kompani. :rage:
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Åh, jag tycker nog alla partier rakt över kan få en släng av sleven när det gäller att montera ner vårt försvar. De verkar ha varit tämligen ense där :meh:

Faktum är fortfarande att blir vi attackerade har vi inte en chans. Inte en chans. Det är skit helt enkelt.

"Si vis pacem, para bellum"
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Känns inte helt OK
Dags för Sverige att ta hoten på allvar, det är känt sedan länge för alla utom de som bestämmer att det rustas upp öster om oss och att de testflugit mot Sverige, incidentflyget går ganska ofta upp bor i stråket under där de flyger
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Klart dom andra varit med på tåget, bättre att fylla sina egna fickor och skita i folket än att värna om folket.

Vill dom ha landet så tar dom det, det behövs inte ens vapenmakt utan det räcker att slå ut den minimala livsmedelsproduktionen vi har och det är ganska enkelt för hur många svinstall och mjölkgårdar har vi kvar i landet? Idag brann ett svinstall med 3000 grisar, stordrift är jättebra för då är det enkelt att slå ut all livsmedelsförsörjning på ett kick och några lager finns inte längre, inte ens nåt att lagra livsmedlen i. :banghead:
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
900
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 630
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp