Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

En intressant reflektion och artikel, skriven av en som är väl insatt i dagsläget och vad som händer i vår omedelbara närhet. Läs, begrunda, tänk efter före och bli inte en "nyttig idiot" för "nån annan" kommer inte att fixa nåt när det skiter sig.

http://hjak.se/2013/05/07/vaksamhet-samhallsanda/
 
Efter att ha läst Alexander Nevskij-planen är det dags att gräva upp denna tråd.

I den finns en passus om en operation mot Baltikum. Där talas det om att eventuellt använda svenskt och finskt territorium för att "i praktiken ha gjort det omöjligt för Nato att rädda dem innan det är för sent."
Det svenska territoriet är i första hand det fasta hangarfartyget Gotland, som med sina lite mer än 3000 kvadratkilometrar blir en effektiv guard framför poängstenarna Estland, Lettland och Litauen - för att prata curlingspråk.
http://karlisn.blogspot.se/2015/04/en-ny-sakerhetsordning-i-europa-den.html
 
Allt talar väl för att Moskva skulle, om man ville, med trupp besätta Baltikum, delar av Sverige och delar av Polen o Tjeckien utan att NATO skulle kunna agera. Men följderna av detta skulle bli så stora och så kostsamma för Moskva att det mesta talar för att man låter bli. Däremot kan situationen blr allvarligare med interna konflikter i de baltiska länderna mellan Balter och den där bosatta ryska befolkningen.
Likaså att man går in och öppnar en korridor till Kaliningrad.
I vilket fall skulle detta bli en betydligt svårare belastning för det ryska samhället än de i närtid nu kända konflikterna.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
900
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 625
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp