Bukefalos 28 år!

Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

*kl*

Jag tror nästan att det smärtfriaste sättet skulle vara att dela Ukraina itu så fort som möjligt, så får folket i öst ansluta sig till sitt kära Ryssland och folk i väst får äntligen bestämma själva.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Kl:
Detta skrevs idag av försvarsbloggaren Wiesemans Wisdoms, bedöm själva!

"Detta är inget jag normalt sett skulle ta på nätet, men detta är bedömt det bästa och snabbaste sättet att få folk att vakna och tänka efter och förhindra att aktören får den information man är ute efter.

På Twitter har under dagen bedrivits inhämtning mot svenska konton som får antas innehas av svensk militär personal. Arbetsmetoden har varit att man kontaktar kontoinnehavaren från ett konto som presenteras som någon som är intresserad av att få "statlig anställning" (ej normal svensk strävan att bara allmänt jobba i staten. En svensk talar oftast om ett yrke) för att sedan när kontakt via direktmeddelande kunnat upprättas, ställa frågor om andra konton och vad den personen bakom kontot jobbar med. Bara en sån sak får ju förhoppningsvis nackhåren att resa sig. När motsidan märker att man inte kommer någon vart avregistreras senare kontot.

Metoden har använts mot flera personer och kommer därför sannolikt att prövas flera i en eller annan variant och även på andra sociala medier. Det är samtidens tavelförsäljare, men i cyberrymden istället för på cykel.

Det finns ett stort intresse från andra aktörer i vad Sverige gör och inte minst den svenska Försvarsmakten med tanke på vad som nu sker i omvärlden. Var vaksamma.


Betänk gärna också Försvar och Säkerhets rader från i fredags i inlägget om upptakten till det vi nu sett i helgen:

Andra nygamla grepp kan vara propagandistiska inslag baserad på sedvanlig god underrättelsetjänst. Utan egna tekniska bevis vill jag framhålla att de inspelningar av telefonkonversationer vi hört den senaste tiden gynnar ryska intressen. Victoria Nulands samtal med den amerikanska ambassadören i Kiev med sina recensioner av ledande politiker och invektiv mot EU förlorar USA och i förlängningen också EU på.

Likaså måste någon med hög kapacitet knäckt Erdogans kryptotelefon när han instruerar sin son att gömma pengar i en inspelning som verkar vara äkta.

Att den turkiske premiärministern försvagas i detta läge gynnar ryska intressen, eftersom Turkiet ser Krimtatarerna som sina skyddslingar. Något som framgår av den turkiske utrikesministern Ahmet Davutoglo’s uttalande igår.

Så därför vill jag sluta med en vädjan till våra folkvalda, statsråd och regeringstjänstemän med viktiga befattningar i försvars- och utrikespolitiken med tanke på skeendet och Försvarsberedningens överläggningar.

Tala inte i telefon om svenska angelägenheter som är hemliga, dit räknas även kvalificerade, privata bedömningar. Skicka inte dessa uppfattningar eller uppgifter på mail heller. Våra intressen kan skadas, människor kan utsättas för risker och du kan få höra din röst på BBC. Informationskriget blir alltmer brutalt och på andra sidan Östersjön pågår en våldsam upprustning.
"
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag blir bara oroligare och oroligare för varje dag med tanke på att vi har Ryssland som granne (bor i Finland). :crazy: Dessutom har vi många inflyttade ryssar, så om Putin riktigt vill så kan han ju få för sig att villa trygga ryssarnas position här också. Ingen kan riktigt veta vad han kommer att göra... :(
Saken blir inte direkt bättre av att han (och diverse andra ryska politiker) tidigare uttalat sig lite suspekt om sin relation till Finland. :nailbiting:
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Som sagt, Sverige kommer att försvara sig till sista finne! :meh:

Jag förstår att det här inte känns speciellt roligt i Finland, ni kommer ju faktiskt ihåg vad Ryssland är kapabelt till. Ni har ju dessutom inte monterat ner ert försvar.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

-Trots allt bra att ha nära till Norge och vänner där! Jag hoppas jag råkar befinna mig på jobbet i Norge om Sverige blir angripet för jag antar att gränsövergångarna kommer att stängas på direkten i så fall, och det är inte så lätt att orientera sig genom skogen i gränstrakten... med risk för angrepp... Men tror jag skulle försöka göra det ändå om det blev krig, hellre än att stanna här.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

kl.
Att inte vara oroade över dagens händelseutveckling i Ukraina för Svensk del - för egen del, är att vara väldigt naiv och politiskt tunnelseende.

De senaste åren har Ryssland under Putin bedrivit en aggresiv och expansiv politik, där man 'beskyddar' ryska minoriter (eller kanske hellre majoriteter) i närområdet utanför Rysslands gränser.

2008 prövade man hur omvärlden skulle reagera, genom att gå in i (från europeisisk horisont) Långtbortistan-landet Georgien. Delrepublikerna Abchasien och Sydossetien rensades på Georgiska styrkor, och har nu i realiteten blivit självständiga ryssvänliga republiker.
Övriga världen hytte på lite fingrar, men glömde snart bort det hela.
Och Ryssland med Putin i spetsen lärde sig att den politiska cred man förlorade var inte så kostsam jämfört med det man tyckte man vann genom att att styra upp efter den här gränsen.

2014 gör man samma sak i Krim, och möjligtvis också i oklara delar av östra Ukraina, med stor andel rysk befolkning. (återkommer till Krim senare)
Samma typ av muskelexpansion som 2008, förutom att nu är det annektering, inte att skapa en illusion av ryssvänliga satellitländer.
Och övriga världen kommer hytta med lite fingrar, och kommer efter att normalisering inträffat gömma bort det hela. Det kommer ta lite längre tid, men det kommer glömmas bort.
Och samma sak med den förlorade politiska credden man förlorat - man vinner mer på karusellerna, så att säga.


Nu kommer det som är lite annoying, för att prata utrikiska.
Det finns en stor rysk minoritet i de tre baltiska staterna. I den tredjedel av länderna som vetter mot den ryska gränsen är de rent av i majoritet.
Detta vet de baltiska staterna mycket väl om, och det är huvudanledningen till att de första man gjorde när man blev självständig var att sträva efter att bli NATO-länder.

Man behöver inte vara raketforskare för att kunna se denna tredje stora grupp ryssar som vid Sovjetunionens fall hamnade utanför Rysslands gränser, som nästa mål för landets expansiva utrikespolitik.
Det ligger då uppskattningsvis 5-10 år i framtiden. Den händer ju i varje fall inte nu, läget i Ukraina måste ju bli stabilt först.

OK.
Om nu Ryssland vill bråka med baltstaterna OCH försvåra för NATO att lägga sig i, vad ska man då göra. Jo, man måste naturligtvis ta kontroll över Östersjön. Och hur gör man det? Jo - mitt i det innanhavet finns en lagom stor landmassa som idag är gratis att ta, räknat med militära kostnader. En sådan operation har också den positiva bieffekten att man tar kommandot över sin egen viktiga gasledning, där ute på havsbottnen.

I Sverige kallar vi denna landmassa för Gotland.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

kl.
Att inte vara oroade över dagens händelseutveckling i Ukraina för Svensk del - för egen del, är att vara väldigt naiv och politiskt tunnelseende.

De senaste åren har Ryssland under Putin bedrivit en aggresiv och expansiv politik, där man 'beskyddar' ryska minoriter (eller kanske hellre majoriteter) i närområdet utanför Rysslands gränser.

2008 prövade man hur omvärlden skulle reagera, genom att gå in i (från europeisisk horisont) Långtbortistan-landet Georgien. Delrepublikerna Abchasien och Sydossetien rensades på Georgiska styrkor, och har nu i realiteten blivit självständiga ryssvänliga republiker.
Övriga världen hytte på lite fingrar, men glömde snart bort det hela.
Och Ryssland med Putin i spetsen lärde sig att den politiska cred man förlorade var inte så kostsam jämfört med det man tyckte man vann genom att att styra upp efter den här gränsen.

2014 gör man samma sak i Krim, och möjligtvis också i oklara delar av östra Ukraina, med stor andel rysk befolkning. (återkommer till Krim senare)
Samma typ av muskelexpansion som 2008, förutom att nu är det annektering, inte att skapa en illusion av ryssvänliga satellitländer.
Och övriga världen kommer hytta med lite fingrar, och kommer efter att normalisering inträffat gömma bort det hela. Det kommer ta lite längre tid, men det kommer glömmas bort.
Och samma sak med den förlorade politiska credden man förlorat - man vinner mer på karusellerna, så att säga.


Nu kommer det som är lite annoying, för att prata utrikiska.
Det finns en stor rysk minoritet i de tre baltiska staterna. I den tredjedel av länderna som vetter mot den ryska gränsen är de rent av i majoritet.
Detta vet de baltiska staterna mycket väl om, och det är huvudanledningen till att de första man gjorde när man blev självständig var att sträva efter att bli NATO-länder.

Man behöver inte vara raketforskare för att kunna se denna tredje stora grupp ryssar som vid Sovjetunionens fall hamnade utanför Rysslands gränser, som nästa mål för landets expansiva utrikespolitik.
Det ligger då uppskattningsvis 5-10 år i framtiden. Den händer ju i varje fall inte nu, läget i Ukraina måste ju bli stabilt först.

OK.
Om nu Ryssland vill bråka med baltstaterna OCH försvåra för NATO att lägga sig i, vad ska man då göra. Jo, man måste naturligtvis ta kontroll över Östersjön. Och hur gör man det? Jo - mitt i det innanhavet finns en lagom stor landmassa som idag är gratis att ta, räknat med militära kostnader. En sådan operation har också den positiva bieffekten att man tar kommandot över sin egen viktiga gasledning, där ute på havsbottnen.

I Sverige kallar vi denna landmassa för Gotland.

I det korta perspektivet kommer det inte att hända. Ryssland skulle inte i dagsläget våga anfalla Sverige. Det skulle kosta oerhört mycket för Ryssland helt enkelt. Detta är det logiska resonemanget. Det otrevliga är att Putin har en annan logik. jag tror ändå inte att det kommer att hända.

Men jag tycker ändå att vi borde börja tänka på vårt försvar.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

I det korta perspektivet kommer det inte att hända. Ryssland skulle inte i dagsläget våga anfalla Sverige. Det skulle kosta oerhört mycket för Ryssland helt enkelt.
Vad är ett "kort perspektiv"?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Är det foliehatt på att flera oroas för vilka verkningar det kan få globalt när stormakter spänner musklerna? Undrar just vem som har foliehatten på och lever i Lalaland. O_o

ja, det tycker jag. eftersom att det är just att spänna musklerna, vilket både Ryssland, Nordkorea, USA och övriga stormakter har gjort och gör regelbundet. det är kanske lite obehagligt och ingen kan veta vad Putin håller på med, men jag tror verkligen inte att det är befogat att oroa sig för ett tredje europeiskt världskrig.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Nej, jag tror heller inte att det är ett överhängade hot mot Sverige idag. Inom en inte alltför avlägsen framtid är en helt annan femma och personligen skulle jag gärna se att vi börjar rusta upp vårt försvar NU.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

ja, det tycker jag. eftersom att det är just att spänna musklerna, vilket både Ryssland, Nordkorea, USA och övriga stormakter har gjort och gör regelbundet. det är kanske lite obehagligt och ingen kan veta vad Putin håller på med, men jag tror verkligen inte att det är befogat att oroa sig för ett tredje europeiskt världskrig.

Ja stormakter har gjort det regelbundet. Ibland går det bra, ibland blir det i bästa fall ett mindre krig och i värsta fall ett omfattande världskrig. Att säga att det är nog ingen fara den här gången heller är enormt naivt.

Ryssland är dessutom en av världens kärnvapennationer och i många av de forna Sovjetstaterna finns det kunnandet och materialet att framställa kärnvapen. Det är heller inte en glad tanke.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ja, hur rädda är ni för kriget som verkar blossa upp, och vad tror ni händer?
Jag upplever ingen rädsla för att det på något sätt skall påverka mig.

Jag upplever att det finns en risk att t.ex Ryssland attackerar Sverige. Jag upplever att sannolikheten är ungefär lika stor som att Sverige kommer att träffas av en enorm asteroid. Då står Sverige här med byxorna nere. Om en asteroid verkligen vill slå ner här, så har vi inte en chans.
Borde vi inte mobilisera hela Sveriges resurser för att bygga ett asteroidförsvar? Norrmännen har ju iallafall ett gäng duktiga oljeborrare som de kan skjuta upp till asteroiden...
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag upplever att det finns en risk att t.ex Ryssland attackerar Sverige. Jag upplever att sannolikheten är ungefär lika stor som att Sverige kommer att träffas av en enorm asteroid.

Jag upplever att risken att t.ex Ryssland skulle attackera Sverige är något större än att landet skulle få en direktträff av en enorm meteorit.

Ändå slog en enorm meteorit ned i marken bara 28 mil från Gamla Stan i Stockholm för bara en handfull tusen år se'n, och bildade det som idag är den åttonde största meteoritkratern i världen.
Denna smäll sägs förresten givit oss myten om Tors Hammare.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ja, hur rädda är ni för kriget som verkar blossa upp, och vad tror ni händer?

Det är väl fint för alla andra bråkstakar runt om i världen ,nu kan de härja som de vill utan att någon bryr sig.
Det som händer är att oljepriset stiger, som vid alla nya konflikter.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

ja, det tycker jag. eftersom att det är just att spänna musklerna, vilket både Ryssland, Nordkorea, USA och övriga stormakter har gjort och gör regelbundet. det är kanske lite obehagligt och ingen kan veta vad Putin håller på med, men jag tror verkligen inte att det är befogat att oroa sig för ett tredje europeiskt världskrig.
Alla som svarar i tråden är inte rädda för ett nytt europeiskt världskrig men ändå oroade för konsekvenserna, att benämna dem för foliehattar tycker jag är väldigt lågt, att avfärda vad som håller på att hända känns som du borde peta upp foliehatten ovanför näsroten och lyfta blicken från den egna naveln.

Ett inbördeskrig i Ukraina kommer att påverka den ukrainska befolkningen, närmsta grannländerna och även oss i Sverige. Tror du på fullt allvar att Sverige är isolerat från resten av världen? :crazy:
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Hear, hear!

Ni som inte tror det kommer att påverka oss, tänk er följande scenario:

Putin blir sur på EU/NATO för de säger ajabaja och mobiliserat styrkor i Finland, baltstaterna, Polen och Tyskland. Han vrider då av gasen som bla vi är rätt beroende av. Vad tror ni händer med elpriset i Sverige och vår tillverkningsindustri då?

Jaha, då ska vi helt plötsligt täcka upp ett energibortfall. Hur då? Vind- och vattenkraft räcker inte och kärnkraft ska vi ju inte ha så våra kärnkraftverk haltar pga ålder och inte tillräckligt underhåll. Tyskland och Frankrike har ingen el att sälja för den el de producerar behöver de inom landet. Vad gör vi då?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

*kl*

Jag är oroad. Mest för att Putin är en fullständig galning med ett storhetsvansinne utan gränser. Den typen av män är rent historiskk farliga jklar som ödelägger både länder och folk.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Vad är ett "kort perspektiv"?

Jag tror inte det kommer att hända inom de närmsta åren. Längre är svårt att överblicka. Det kan nog ingen göra. Det skulle bli oerhört svårt för Ryssland internationellt om de anfaller Sverige. Diplomatiskt är priset mycket högt. Därför tror jag inte det händer. Däremot kommer de säkert att skramla med sina vapen.

Just eftersom vi inte kan säga hur framtiden i Ryssland blir så borde vi satsa mer på försvaret.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

*knapp*

Jag tycker som många andra att det är obehagligt, framförallt för att Putin verkar vara en sån helgalning.

Jag är inte direkt rädd så sätt, men jag är oroad och tycker situationen är obehaglig, framförallt för de som bor i Ukraina.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

*kl*

Jag är oroad. Mest för att Putin är en fullständig galning med ett storhetsvansinne utan gränser. Den typen av män är rent historiskk farliga jklar som ödelägger både länder och folk.

Ja jag håller med.

Kl

Har en nära anhörig som är högt uppsatt militär och han varnade redan för ett år sedan att ryssarna höll på att rusta upp något enormt.

Jag tror att det är en väldigt oroande situation och kan om det går illa leda till att fler länder blandar sig i vilket i sin tur påverkar hela den internationell världen.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
958
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 976
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 993
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp