Hur rädda soffan från klösdöden?

Alexandra_W

Trådstartare
Båda katterna är vuxna och har inte klöst på möbler förr.

Men nu håller de på att strimla en 6 månader gammal soffa i tyg. Typ grovt linnetyg. De har klösträd där de klöser. De klöser inga andra möbler än soffan. Men soffan är oemotståndlig - och tre lösa kuddar i samma sorts tyg. Så okej tänkte att de får klösa kuddfodralen och la dem i sängen. Men de klöser ändå på soffan. Såpass att den håller på att bli förstörd. Ytterst sällan när jag ser och då slutar de om jag säger till. Men när jag inte är hemma så...

Kan inte stänga till där soffan står när jag inte är hemma. Kattmynta på klösträdet hjälper inte och de klöser som sagt där med. Känns ungefär som de klöser på trädet för klorna och klöser soffan i ren ”njutning” för materialet är mysigt. Så vad kan man göra? Var inte den billigaste soffan direkt - och jag tycker ju om den!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag hade samma problem och löste det genom att införskaffa nyttklösträd som placerades väl framme och synligt i rummet till en början innan jag kunde ställa det lite mer i skymundan. Berömde massor när dom klöste rätt.
 
Jag hade samma problem och löste det genom att införskaffa nyttklösträd som placerades väl framme och synligt i rummet till en början innan jag kunde ställa det lite mer i skymundan. Berömde massor när dom klöste rätt.

Klösträdet är mycket uppskattat, både att klösa i och sova i - och nytt samtidigt som soffan. Det står knappt 2 m från soffan.

Den katt som klöser värst sover ungefär lika mkt i soffa/säng/klösträd/fönstret bredvid soffan. Har djupa fönster med breda fönsterbrädor och har lagt en mjuk fäll i fönstret åt katten som gillar vara där.

Men soffeländet verkar oemotståndlig? :/ Just nu är den täckt med ett överkast men nog lirkar ena katten in klorna under och klöser ändå.

Så verkar inte funka med att erbjuda alternativ, utan gissar man måste göra soffan oattraktiv med?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Antingen kan du göra de gamla beprövade knepen, eg aluminium, plast osv. Just grovt linnetyg är katters favoritmaterial tyvärr.Vissa katter klöser även på vävda väggtapeter. I värsta fall fundera på att klä om den - lite väl drastiskt för mig. Eller så kan du köpa ett stort tygstycke i ett material som katterna inte är intresserade av och häfta fast med självhäftande tejp eller liknande.

Nikita är lite tvärtom, hon klöste inte när hon kom hem, men upptäckte att om hon inte fick uppmärksamhet av mig så klöste hon och jag kom och tog bort henne :meh: Så nu plockar jag bort henne från skrivbordet och hon går direkt till soffan och *klösklösklös* och fortsätter tills jag kommer och tar henne med belåtet kurrande. Men hon klöste riktigt ordentligt på en hallbänk på min pappas land med just det slags tyg som du har. När bänken kläddes om till ett slätt tyg tappade hon intresset totalt.
 
Jo jag har insett att det är tyget, iom att kuddfodralen i samma sorts tyg (men inte tillhörande soffan) klöses friskt.

Klä om soffan eller täcka över den förtar ju tyvärr hela utseendet på den. Så skulle vara super om man kunde ha den ”öppen” men slippa klös.

Aluminiumfolie osv? Berätta mer. Förutom mattor har jag aldrig haft katt som klöst på nåt de inte får. Så ingen aning om olika knep.

Googlade lite och läste att citron kunde funka. Men om de skyr det - kommer de sky hela rummet soffan står i? Det blir väldigt olyckligt i så fall då det är en etta...
 
Jo jag har insett att det är tyget, iom att kuddfodralen i samma sorts tyg (men inte tillhörande soffan) klöses friskt.

Klä om soffan eller täcka över den förtar ju tyvärr hela utseendet på den. Så skulle vara super om man kunde ha den ”öppen” men slippa klös.

Aluminiumfolie osv? Berätta mer. Förutom mattor har jag aldrig haft katt som klöst på nåt de inte får. Så ingen aning om olika knep.

Googlade lite och läste att citron kunde funka. Men om de skyr det - kommer de sky hela rummet soffan står i? Det blir väldigt olyckligt i så fall då det är en etta...

Du klär helt enkelt in soffan i aluminiumfolie tills det tappat intresset, eller de ställen de klöser mest - risken är att de bara flyttar sig till andra ställen. Ett annat är att lägga plast över hela soffan tills de förhoppningsvis tappat intresset. Egentligen allt som inte är bekvämt för tassarna tills beteende försvinner. Kan gå snabbt, kan aldrig göra det. Man kan spruta ett medel som ska få katter att sky platsen - egentligen används den till rabatter och trädgårdar, vet inte om det fungerar i en lägenhet. Jag vet att Jackson Galaxy som är en amerikansk kattolog med en egen youtube kanal och även ett program som heter My Cat From Hell har lite tips på kloandet. Värt att kolla in. Susanne Hellman är en svensk kattolog som man kan kontakta.

Citron kan möjligtvis fungera men vissa katter älskar lukten :meh: du kan alltid pröva på ett mindre ställe om det är möjligt. Ta bort kuddarna helt.
 
De klöser ffa på stommen. Förutom de lösa kuddarna men de får de kloa på och de ligger i sängen (just för de får kloa på dem). Men ska se om de kan tappa intresset av citron
 
@Alexandra_W jag har använt citron på ställen där jag vill undvika intresse och inte märkt av att någon större yta ratas. Och sprayat kattmynta där jag vill ha klösandet. och berömt glatt och ordentligt när det använts, fel ställe så har jag avlett men inte gått dig och gett direktrespons. (Vill inte hamna i samma situation som @MJLee)
Det har fungerat ganska fint här även om det ibland kan bli klös på något citronställe men jag har varit slarvig med att fylla på med ny citron, då (Päls)fröken inte visat intresse för det ställena och påmint sin besvärliga betjänt. :angel:
Det är nog dock bra att testa på en yta som inte syns ifall tyget skulle reagera negativt av det.
 
De klöser ffa på stommen. Förutom de lösa kuddarna men de får de kloa på och de ligger i sängen (just för de får kloa på dem). Men ska se om de kan tappa intresset av citron

Jag skulle absolut inte låta dem kloa på kuddarna om de är i samma material. Förvirring om varför de får kloa på material på ett ställe men inte på ett annat.
 
Jag skulle absolut inte låta dem kloa på kuddarna om de är i samma material. Förvirring om varför de får kloa på material på ett ställe men inte på ett annat.

Fast jag inbillar mig att det är såpass stor skillnad på en mjuk kudde och en hård klädd yta att de inser skillnaden?
Men kan absolut ta bort kuddarna. De är inte särskilt vackra. Men de klöser de på när jag ser, dvs de verkar faktiskt fatta att jag anser de är okej men inte soffan? Eftersom de klöser soffan när jag inte ser.
 
@Alexandra_W jag har använt citron på ställen där jag vill undvika intresse och inte märkt av att någon större yta ratas. Och sprayat kattmynta där jag vill ha klösandet. och berömt glatt och ordentligt när det använts, fel ställe så har jag avlett men inte gått dig och gett direktrespons. (Vill inte hamna i samma situation som @MJLee)
Det har fungerat ganska fint här även om det ibland kan bli klös på något citronställe men jag har varit slarvig med att fylla på med ny citron, då (Päls)fröken inte visat intresse för det ställena och påmint sin besvärliga betjänt. :angel:
Det är nog dock bra att testa på en yta som inte syns ifall tyget skulle reagera negativt av det.

Hur ofta fyller du på med citron och vad använder du? :)
 
Jag vet några som först klippt och sedan använt en nagelfil för att göra klorna lite mer rundade. Har själv försökt, det blev ingen direkt hit :meh:
 
Hur ofta fyller du på med citron och vad använder du? :)
Fyller på när jag kommer ihåg, (allt från 1 gång/månad till evigheten.) :obörjade direkt hon kom hit så inget startat intresse att försöka bryta.

Jag köper citronsaft, pressad citron i förpackning som ser ut som en citron.
Vad det nu egentligen heter?!
Använder liten flaska med spraypump och ibland på trasa och gnott in det.

Tillägg: kattmynta är inte superskoj här men Lenor summerbreeze fullkomligen älskas.
@cili kan intyga hur reaktionen var när jag tvättat en filt till (Pälsfröken) och använde det, mina egna saker har annat sköljmedel. :angel:
Kan vara värt att testa ev. ?!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 847
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Vi har lite "problem" med min pojkväns vuxna hankatt på ca 9 år. Han är rent hopplös när det gäller soffan! Så fort vi inte passar...
Svar
5
· Visningar
1 420
Senast: Mirela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp