Vuxen katt som vandaliserar soffan

Draumsyn

Trådstartare
Vi har lite "problem" med min pojkväns vuxna hankatt på ca 9 år.
Han är rent hopplös när det gäller soffan!
Så fort vi inte passar honom så klöser han som tusan på soffan, har flera ggr tagit han på bar gärning och sagt klart och tydligt NEJ, pv har även sprayat med vattenspruta. Funkar då men han gör saken igen, och när vi inte är hemma så kan man se att han klöst.
Nu har min pv en gammal sleten skinnsoffa just för att han inte törs ha ngn snyggare, dock fick han den för ett par mån sedan och då var den sleten men hel, nu är den sleten och full med klösmärken :crazy:
Han törs ju inte skaffa en snyggare/dyrare soffa precis.
Katten har en klösmatta som han får klösa på, har även försökt med kattmynta på mattan men då rullar han sig bara i den, vägrar klösa på den.

Sen en annan grej är att katten ibland kissar på soffan, har tydligen hänt innan och idag tog jag honom på bar gärning igen när han liksom "krafsade" och såg en liten fläck. Sa då ifrån på skarpen men vet inte riktigt om det hjälper? Kan ärlligt säga att jag är lite mer hund/häst människa än kattmänniska.
PVs teori är att han "mår dåligt" för att han varit lite ensam i helgen (dock har pvs mamma varit här och matat honom/hållt sällskap i stunder)
och därför "hämnas" med att kissa på soffan och markera, har tydligen hänt förr vid liknande tillfälle.
Är detta ett normalt beteende? :crazy:
Kan ju tillägga att katten är innekatt och kastrerad.
Han har en stor och fin kattlåda som töms ofta.

Ngn teori? Vad gör man?
Var på djuraffären och försökte se om det fanns ngn "anti lukt" som gör att han inte vill vara där men tydligen är sånt inte tillåtet längre.
 
Sv: Vuxen katt som vandaliserar soffan

Klösmatta duger inte för de flesta katter, de vill ha en pelare så de kan klösa vertikalt - den ska vara lika lång eller längre än katten när den sträcker på sig och rätt placerad - finns en hel vetenskap med det.

Och ja, det är inte helt ovanligt för många katter att doftmarkera lite extra genom att kissa på andra platser än i lådan. Detta kan komma sig av att katten känner sig stressad och otrygg och vill sprida sin "doft" i huset, stress hos katter kommer ofta vid förändringar som när folk reser bort, ommöbleringar etc.
Att då säga till på skarpen kan ibland göra att problemet fortsätter därför att stressen ökar. Det har ingenting att göra med hämnd för kattens del, det är att förmänskliga katten.
Dock kan katter även kissa på mjuka saker om de har urinvägsproblem, det är ett typiskt symptom - därför skulle jag besöka veterinären och ta ett urinprov för säkerhets skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxen katt som vandaliserar soffan

Jag tycker det låter som att katten är missnöjd med sin situation. Något är på tok. Kanske blir den lämnad länge ensam? Kanske får katten andra saker att tänka på, om den får gå ut varje dag under en period? När en katt är nöjd och belåten så händer inget sånt där.

Jag själv plockar upp mina katter hela tiden för att gosa med dem, det tycker de är lite jobbigt. Så fort de klöser på pelaren så backar jag undan och väntar. De har lärt sig att när de sitter vid klöspelaren så får de vara ifred. De klöser nu bara på pelaren. Men mina katter mår bra och får mycket uppmärksamhet och kärlek och god mat. De trivs och lyder mig. Säger jag något, så lyder de. Det låter som att din katt inte är riktigt nöjd?

Har du provat med en klöspelare, något som liknar ett träd? Jag själv hade en matta och den dög inte alls. Katten vägrade använda den.
 
Sv: Vuxen katt som vandaliserar soffan

Katter är individer när det gäller klösvanor, vår katt tex vill klösa på trä och wellpapp, förra katten föredrog sisalklädda pelare.
Så ni kanske skulle prova med något i skinn som katten faktiskt får klösa på?

Angående kisseriet skulle jag precis som Heulwen rekommendera en koll hos veterinär, för att utesluta problem.
 
Sv: Vuxen katt som vandaliserar soffan

Nu har ju de andra två gått igenom det mesta, men vill kissen ha en kattkompis kanske?
Min hankatt kissade utanför tills vi skaffade en kattkompis till honom.
 
Sv: Vuxen katt som vandaliserar soffan

Något som jag vet en kompis till mig gjorde när deras kisse klöste som värst på allt i hela huset (innan lillkisse fattat hur mycket bättre och trevligare det var att klösa på en pelarstolpe) så när lillkisse var slö/sov tog hon en nagelfil och filade klorna ytters försiktigt så dom bliv lite runda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp