Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Kiwifrukt

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder: Hur restriktiva är ni med att ladda upp bilder och annan information om era barn på nätet, det kan vara här, på Facebook eller bloggar (eller något annat som jag inte ens tänker på nu)?

Jag har inga egna barn, men tanken väcktes då en gammal barndomskompis fått barn för lite drygt en månad sen. Människan bombaderar Facebook med bilder på barnet, även bilder där barnet inte har kläder på sig, och meddelar glatt hela sin vännerlista om att barnet har bajsat på sig och/eller spytt, gärna med en bifogad bild på eländet.

Jag förstår ju mycket väl att den nyblivna mamman är jättestolt över sitt barn och vill visa hela världen hur söt den är, men jag kan inte låta bli att tycka att 1) Facebook kanske är fel forum då i alla fall den här personen har en rejäl vännerlista där hon knappast kan känna alla (vi har ju t.ex. inte haft kontakt på nästan tio år förrutom den här Fb-kontakten) och 2) bilder på barnet när det är naket eller på annat sätt är "förnedrande" för barnet inte skulle kännas bra för mig.

Hur gör ni? Publicerar ni bilder och information om era barn på nätet? Varför? Varför inte? Väljer ni något forum före ett annat? Låst blogg där ni har koll på vilka som läser eller öppet på Facebook?
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

jag är glad att mina barn är stora och vuxna, den här diskussionen kommer bli aktuell den dagen som de får barn.
Jag hoppas att de kommer att vara mycket restriktiva eller iallafall bara låta en snäv krets ha tillgång till bilder
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag låt bara ett begränsat antal se bilder och inlägg
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Samma här och jag benämner aldrig mitt barn vid namn förutom på facebook, har inte många bilder där heller och begränsat vilka som får se. Sen lägger jag inte ut vilka bilder som helst:)
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag har varit oerhört restrektiv men tinat upp lite, faktiskt.
Däremot tycker/tror jag att många skulle behöva visa större urskiljning men det gäller inte bara bilder tycker jag utan även citat och "söta anekdoter".

Egentligen tycker jag att det är värre med långan haranger om vad "svår" barnet varit (barn är ju det från tid till tid)- än en "anonym" bild av ett barn bland miljoner andra på Facebook....
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Har en hel del bilder på mina barn på facebook. Man hittar inte mig om man söker på mitt namn där, men visst, det är ju fortfarande nätet.

Jag la upp en bild på min son efter en dusch, han satt i soffan i handduk, dagen efter hade någon tjej i hans klass retat honom för det, (7 el 8 år då) tog såklart bort bilden då sonen ville det, och tog diskussionen med mamman, de redde ut det själva därefter så det kändes ok för min son.

Kan verkligen tycka att det var en helt oskyldig bild, hur många bilder på just den tjejen i handduk har jag inte sett fast med stranden som bakgrund? Men eftersom sonen tyckte det var jobbigt så självklart fick bilden försvinna.

Skulle inte lägga upp bilder på naket barn (det är iofs enl mig helt oskyldigt, men det finns ju sjuka människor här i världen). Sen tvivlar jag väldigt starkt på att folk är intresserade av att se ett nerspytt/-skitet barn. Hur intressant är det liksom?

:)
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Sen tvivlar jag väldigt starkt på att folk är intresserade av att se ett nerspytt/-skitet barn. Hur intressant är det liksom?

visst undrar man ibland om folk med lite snäva intressen för tillfället är helt utan insikter.
En av mina fejsbokvänner lag dagligen upp bild på barnet, allt annat försvann, det var bara statusar om vad barnet gjort eller inte gjort, dessutom var vännen så inne i sin bubbla att det verkade som om alla andra människor blev helt ointressanta och informationen helt försvann i bebisfluffet. Jag mattades och gjorde personens uppdateringar osynliga
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag lägger upp bilder på mig själv och katterna, inte på några andra. Det är min policy. Enkelt och bra.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag är nog inte så restrektiv alls.

Jag lägger ut bilder här och på fb, väljer på fb vilka som kan se. Jag lägger aldrig ut naket eller på annat sätt kränkande (ledset, arg, nedspydd eller nedbajsat) bilder.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Nu har ju inte vår bebis kommit än, men vi kommer vara rätt restriktiva med bilder och information. Vi kommer lägga ut en bild efter förlossningen med lite kort info om att allt (förhoppningsvis) gått bra och kanske lite vikt, mått och såna siffror. Därefter kommer bilder bara skickas privat till släktingar och vänner som bor för långt bort för att hälsa på, typ.

Får se om vi kommer vara så stenhårda alltid, men det är vad vi kommit överens om i nuläget i alla fall. :)
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

*kl*
mycket handlar väl också om hur och vad man använder Internet till....

Det ska bli spännande att se vad "våra" barn gör, agera och tänker kring sina barn när det är dags för det... Kanske de tycker att "vi" varit överdrivet restrektiva och löjliga eller hemskt utlämnande och obetänksamma......det är väl,egentligen då vi får facit på vad som är rätt och fel.

I våran "lokaltidning" är det bilder på barn varje dag som föräldrarna betalar för att visa upp. Sånt verkar helt Ok. Ta såna här "grattis på dagen"-annoner och annat, sånt verkar ju helt ok....?

På Bolibompa varje dag har de "almanackan" där de drar födelsedagsbarn, ungar som slutat med napp, tappat tänder osv. I nationell TV, det är också Ok?
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

.

Jag la upp en bild på min son efter en dusch, han satt i soffan i handduk, dagen efter hade någon tjej i hans klass retat honom för det, (7 el 8 år då) tog såklart bort bilden då sonen ville det, och tog diskussionen med mamman, de redde ut det själva därefter så det kändes ok för min son.

:)

Men vad gör ungar som är sju-åtta år på facebook? tänker på tjejejn
Fast det är kanske en annan diskussion....
 
Senast ändrad:
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Det är EXAKT så som tjejen som är anledningen till trådstarten beter sig. Hon är så inne i sin rosa bubbla att barnet är allt hon kan prata om, och hon skriver också miljontals uppdateringar/dygn där hon också klagar på barnet. Ena stunden är det åååhh vad puttenuttig X är för att i nästa stund vara mitt elaka barn lät inte sin mamma sova en enda timme inatt, hur ska jag ööööööverleva? Vi har ganska många gemensamma vänner, hon kommenterar ALLT alla skriver med något om barnet. Om person X skriver "idag har jag och älsklingen fredagsmys" där älsklingen är pojkvännen, då kommenterar tjejen genast "vänta bara tills ni får bebis", även om person X kan vara fjorton år och absolut inte intresserad av någon bebis. Med tanke på att Facebook knappast lär försvinna, så tycker jag synd om barnet ifall h*n kommer få läsa sin mammas ibland rent korkade uppdateringar som äldre.

Själv har jag som sagt inga egna barn, men jag är uppväxt med Internet, och har bloggat regelbundet i flera år. Dock är det till 90 % en hästblogg, läsarantalet är lågt och jag har hyffsad koll på vilka det är som läser. Jag lägger nästan bara upp bilder på hästarna, både på bloggen och Facebook. Skulle jag få barn skulle det antagligen inte märkas direkt i bloggen, den är fokuserad på hästarna. På Facebook skulle jag nog göra på samma sätt som Micks, skriva "nu är h*n här" med vikt och längd och kanske en bild, och sen inget mer. Skulle sen pappan vilja lägga upp mer bilder på sin sida så är det helt fine med mig, men jag är inte mycket för att lägga upp mängder av bilder på Facebook överlag.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Det är det i vår lokaltidning också. Dock kan jag tycka att det är skillnad att skicka in en ansiktsbild till tidningen med grattis på födelsedagen (det gjorde alltid våra föräldrar med oss), eller skriva att barnet fyller år på Facebook också för den delen (kan ju vara mer praktiskt om man har släkt och vänner utspridda så inte alla har samma tidning), än att lägga upp en nakenbild eller en bild där ungen är nersmetad i bajs och kräks. Det är det sistnämnda jag är mest förundrad över. Jag tror inte att de föräldrar som gör så skulle vilja ha en bild på sig själva på nätet där de är insmetade i skit? :crazy:
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

har din kompis lagt ut en sån bild....? Det missade jah.
Way over the line tycker jag...
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag är nog inte så restrektiv alls.

Jag lägger ut bilder här och på fb, väljer på fb vilka som kan se. Jag lägger aldrig ut naket eller på annat sätt kränkande (ledset, arg, nedspydd eller nedbajsat) bilder.

Samma här! Skriver inte heller något negativt om mitt barn på facebook, någon gång kan jag skriva typ "Nu är det morgon var det nån i huset som tyckte (inte jag!)" om vi är uppe före klockan 6, men inget värre än så.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Nu har jag inga barn, men när jag får tror jag inte jag kommer lägga ut bilder på nätet, i alla fall inte på facebook. Kanske någon bild på bloggen när lyckan har anlänt.
Släkt och vänner kommer ju få se bilder ändå.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag lägger ut bilder på mina barn, men inga bildbomber och jag undviker medvetet att nämna dem vid namn. Jag lägger inte ut några bilder som (jag tycker) skulle kunna uppfattas som kränkande, men visst är det annat än rena porträttbilder... Typ såna här:

Det roliga med denna bilden är att barnet själv tyckte sig ha en klantmössa på huvudet... :love:
Fråga mig bara inte varifrån han fick klantmössa...
klantmoumlssa_zps2f8de984.jpg


Här mest för att visa att våra barn FÅR smutsa ner sig när de leker, vi har tvättmaskin...
smutsig_zpsc30a438d.jpg


Och typ lite bilder på ridande barn - här från dagens runda där det blev lite oplanerat hästbyte - lillasysters häst visade sig vara halt, så hon fick hastigt ta storasysters och jag fick avstå ridturen så storasyster tog min...
ryttare_zpsfa6ec479.jpg


Det mest nakna jag har lagt upp är väl foton från vår gräsmattepool, där det inte går att urskilja något av hur kroppen ser ut pga vattenstänk...

Tillägger att vi har godkänt att skolan lägger ut foton på våra barn.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag har lagt upp en handfull bilder på Elis här och på buke. Han finns på webbisar och var med i lokaltidningen också, så det tycker inte jag är något konstigt. Jag lägger upp lite allmänna statusuppdateringat på fb, men inget känsligt eller detaljerat.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

kl

Jag gör som Calazirya ungefär. Lägger aldrig ut något som kan vara kränkande, bara positiva bilder. Aldrig naket.

På fb har jag varit lite mer återhållsam än vad jag har varit här (har bildbombat en del =) eftersom de får rättigheterna till bilderna när de läggs ut.

Sålänge barnen är så här små så känns det ok, när de blir större får jag kanske tänka om lite. Det är ju viktigt att de tycker att det känns ok.

Jag har en blogg också, som är privat och som kräver inbjudan och inloggning för att man ska kunna läsa den (dvs jag väljer ut vilka som får läsa). Där skriver jag som en dagbok till barnen att läsa när de blir större, och laddar upp rätt mycket vardagliga bilder tagna med telefonen. Där händer det att det förekommer bilder som jag inte skulle lägga ut om jag inte visste att bloggen var privat (fortfarande ej naket dock).

//Julia
 

Liknande trådar

P
Övr. Barn Jag är uppväxt med internet, och har alltid använt det väldigt flitigt, mer än vad jag idag önskar att jag gjort. Jag har nog publicerat...
2
Svar
36
· Visningar
4 200
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Egentligen ett ämne jag hade på min blogg idag men tänkte att det är en diskussion som kan passa på buke också. Vet inte om det hör...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp