Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Vi publicerar inga bilder. Eller tja, jag har publicerat typ 1-2 bilder där man ser kläderna på barnet, men inte ansiktet/huvudet. Det gäller oavsett om det är FB eller andra typer av forum.

Däremot har ett par släktingar (i ren ovetskap om vår inställning) publicerat några enstaka bilder på vår äldsta. Fast .... det känns lite konstigt; åtminstone den ena släktingen; denne som är en mycket rutinerad internetanvändare; borde ha reagerat/anat att vi inte vill publicera bilder på barnen i och med att INGA bilder finns på dem från mig/oss.

Jag tycker egentligen själv inte att det är någon större fara att publicera bilder på sina barn och hade säkert liksom majoriteten gjort det i någon slags omfattning, MEN min sambo är helt emot det (även vad gäller bilder på honom själv ). Han åsikt/känsla är viktigare än min "låt-gå-känsla". Det är ju liksom inte viktigt för mig att få publicera bilder, men det är viktigt för honom att vi låter bli. Sen kommer det ju ändra sig längre fram i livet, när barnen blir större och själva har en åsikt och då lär vi få ändra på "policyn" allt eftersom. (Nu är de 5 och 1,5 år).
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Om jag lägger ut bilder av barnen frågar jag först.. jag vill inte lämna ut dem.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

KL

Någon här som har barn som lägger ut bilder på sig själva? Mina barn är fortfarande för små för FB tex så de har inga konton, men deras kompisar har o tjejerna är väldigt mycket för att pluta med munnen och putta upp tuttarna i kameran.

Nu är mina äldsta pojkar, så just det problemet TROR jag att jag kommer slippa, men jag förundras verkligen att man låter 10-11 åringar ha FB och lägga upp sånt!? Jag vet ju att deras föräldrar har FB också så de kan ju inte ha missat fenomenet...

Okejar man det för att slippa bråk, eller tycker man helt enkelt att det är ok?
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Nu har jag inte fb (:eek:) så det överlåter jag till de som har att diskutera

men jag har en blogg där jag är väldigt restrektiv. När jag startade bloggen så kollade jag först upp med bonusbarnens mamma att det var ok att jag skrev om dem, vilket det var. Jag nämner inte barnen vid namn utan har smeknamn som inte kan härledas till dem (Lill-Grabben, Stor-Grabben och Princess). De bilder som läggs upp är enbart på mig, katterna och hästen (som också har ett smeknamn). Jag skriver inte heller något "privat" om bonusbarnen som ex pinsamma saker de gjort.

På dagis vill jag inte att Lill-Grabben är med på näten på något sett men därimot är det ok med tidningen.

Jag är överdrivet restrektiv men jag är så rädd att de ska bli retade för något.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Ja, som rubriken lyder: Hur restriktiva är ni med att ladda upp bilder och annan information om era barn på nätet, det kan vara här, på Facebook eller bloggar (eller något annat som jag inte ens tänker på nu)?

Jag tror det finns tre bilder på dottern (9 mån) på fb, två uppladdade av mig och den tredje av en vän.
Den ena en bild bakifrån där hon "kör bil", den andra en oerhört söt "porträtt" bild framifrån och den tredje en bild på henne tillsammans med mig och sambon.
Så nog är vi lite restriktiva men inte noll tolerans.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag har ju inga egna barn, men jag har en betydligt yngre syster, så det snacket har gått här hemma också, med att skaffa Facebook och lägga ut bilder på sig själv när man inte är så gammal. Vi är fyra syskon, och vi tre äldsta är överlag väldigt restriktiva med bilder på oss själva. Jag och min ena bror har bilder av oss själva som profilbilder, som vi byter ibland, jag lägger också upp bilder på hästarna då och då. Min andra bror har inga bilder alls. Vi tar bort taggar på bilder som andra lägger upp av oss, till 90 % i alla fall.

Min syster är yngst, och hon var inte tretton år när hon ville ha Facebook, bara för att "alla andra" hade det. "Alla andra" la också upp såna bilder du beskriver, urringade tröjor och extremt fåniga miner. Hon fick skaffa Facebook, men pappa skaffade samtidigt så han kunde ha lite koll på vad hon lägger upp. Hon har skött det, och är idag gammal nog att ha ett konto, men de allra flesta av hennes kompisar har lagt upp gräsliga bilder. Jag tror det kan vara ett bra "hot" att mamma och pappa finns på Facebook och är vänner med barnet, så att det inte finns en chans att de kan fuska och lägga upp liknande saker i alla fall.

Det värsta jag har varit med om var en kompis som skaffade ett konto åt sin femåring. Ungen kunde knappt läsa, jag tror inte hen var så intresserad av Facebook alls egentligen.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Någon bild då o då på fejjan, kanske varannan månad eller så. Många vänner som vi inte träffar tycker det är skoj att se barnen. Själv stör jag mig på folk som uppdaterar stup o ett hur gulliga deras barn är o hur muckar de tycker pm dem (klart man älskar sina barn, det behöver väl inte skrivas flera ggr i veckan på fejjan?) o likaså på folk som uppdaterar hela dagarna med vad de äter till min i eller att de tar en promenad med hunden... Intressant!? D
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

*kl*

att störa sig på vad folk gör och inte gör på facebookmverkar ju vara rätt "stort"- ni vet väl att man kan stänga bort olk fån "flödet" utan att klicka bort vänner? :)
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

*kl*

att störa sig på vad folk gör och inte gör på facebookmverkar ju vara rätt "stort"- ni vet väl att man kan stänga bort olk fån "flödet" utan att klicka bort vänner? :)

Haha, ja det har jag gjort med ett par stycken, de som bara länkar till sina bloggar med hästar o vilken outfit de hade på träningen idag...

Tycker dock att det är roligt att följa en del kompisars barn (i bildform på föräldrarnas sidor) men som ovan skrivet är det ju tröttsamt att folk skriver hur mycket de älskar sitt barn/sin man hela tiden. Det hoppas jag att de flesta gör ändå liksom.

Sen fascineras jag av vissa som gillar mina bilder, har speciellt en som gillar ALLA mina bilder DIREKT, oavsett vad det är för bild... Hon kan ju inte ha något liv?! :D;)

Men, men, eftersom jag gillar att se vänners barn, får jag ju bjuda tillbaka lite o visa mina egna :)
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag vet, har gjort det en hel del, bl à på sådana som uppdaterar fem ggr om dan om allt vardagligt ;)
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Sen fascineras jag av vissa som gillar mina bilder, har speciellt en som gillar ALLA mina bilder DIREKT, oavsett vad det är för bild... Hon kan ju inte ha något liv?!)

:angel:
oh, sån är jag... jag gillar massor på facebook. nu beror det ju på att jag är sängliggande och har inte så mycket till liv :o ;)
men annars har jag och gillar jag modern teknik och har bra uppkoppling, och älskar multi tasking... :angel:
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Sen fascineras jag av vissa som gillar mina bilder, har speciellt en som gillar ALLA mina bilder DIREKT, oavsett vad det är för bild... Hon kan ju inte ha något liv?!
Gud vilken elak sak att säga. Ska man behöva oroa sig att man gillar sina vänners bilder FÖR MYCKET nu också för att nån kan vrida det till att man inte har nåt liv? Charmigt!
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag är restriktiv. Jag skulle t ex aldrig skriva vad mina barn heter här t ex och lägga ut en bild på ett offentligt forum skulle jag aldrig nånsin göra. På FB har jag begränsat dem så får se, men jag lägger inte ut så mycket där heller. Det finns ju alltid kvar. Det är ju mest släkten som vill se eftersom de bor långt bort. Övriga är knappast intresserade av mina barn liksom.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag har endast bilder på facebook, jag känner alla på min lista och har sekretess inställd så bara vänner kan se. Lägger endast ut allmänna familjebilder, från semester, bakning och lek. Mestadels för att mina vänner är utflyttade på ett avstånd där man inte bara åker förbi på en fika, tycker det är ett bra sätt att hålla kontakten och följa varandras familjer. Har ett par stycken på vänlistan som har ett behov av att uppdatera 14 gånger om dagen lägga ut bilder som definitivt inte hör hemma, och jag tycker synd om deras barn som ska synas precis överallt men det finns en funktion som gör att man slipper se vad folk postar, perfekt! Det jag stör mig mest på är att en del verkar tro att det är ok att lägga ut bilder på ANDRAS barn! Jag tycker man frågar sådant.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Eftersom jag bor långt från mina vänner så har jag lagt ut ganska mycket bilder och filmer på dottern. Med fullständigt namn dessutom när hon har deltagit i officiella tävlingar. Naturligtvis så lägger jag aldrig ut något utan att prata med dottern först så att jag inte lägger ut något som hon tycker är pinsamt.

När barnen deltager officiella tävlingar så är det ju enkelt för vem som helst att lägga ut exakt samma materal så jag ser det inte som så "farligt". Har skrivit på att skolan får lägga ut bilder på henne också.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag är inte så jätte restriktiv vad gäller bilder. Har jag ngn fin bild eller en bild fr ngt speciellt tillfälle så kan jag lägga den här i bildtråden på Buke eller på facebook.
På facebook har jag dock en egen sida till dottern där bara de närmaste är "inbjudna" och kan se. Där skriver jag även lite mer om varje bild eller gör inlägg om det hänt ngt speciellt roligt i hennes liv. Mest för att släktingar vill veta ;) (jag har tex 12 mostrar/morbröder och 30+ kusiner som är nyfikna hehe)

Lägger inte ut pinsamma bilder eller nakenbilder. En vanlig påklädd bild tycker jag inte är ngt problem. Men har märkt att jag lägger ut allt färre bilder ju äldre hon blir.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Vår bäbis är planerad i mars och vi (jag och maken) har tillsammans kommit överens om att vår bäsing inte har något att göra på internet. Tidigare har jag varit väldigt öppen på nätet men har blivit mer restriktiv idag. Har tagit bort FB och har lösenordsskyddat bloggen. Kommer trotts det inte lägga upp bilder på bloggen på bäsingen ifall jag skulle vilja ta bort lösenordet i framtiden någon gång. Jag kommer vara jätte tydlig med att jag inte vill ha mitt barn på internet till min familj osv. En familjemedlem är väldigt aktiv på FB och ibland kan jag känna att det uppdateras statusar och bilder som jag inte förstår mig på öht, därför är det bäst att tacka nej helt.

Varför vill jag inte ha mitt barn på FB eller internet? Jätte enkelt, jag tror att risken är för stor att det på både mindre och större sätt kommer slå tillbaka mot oss att vi är så himla offentliga på nätet. Nu är det ju helt normalt att en arbetsgivare googlar en arbetssökande. Bla såg jag en blogg här förut där någon stört sig på massa rasistiska kommentarer som folk kläckt på FB, lagt en print screen på det, publicerat bilden i sin blogg och taggat inlägget med alla deras namn och skrivit "varsågod alla blivande arbetsgivare". Nu skriver jag såklart inga rasistiska grejer, men det var bara fenomenet i sig som var ett exempel. Jag har ingen lust att mitt barn ska hamna i en situation som visar sig vara negativ för att jag spridit massa information på nätet. Skillnaden jag ser med att publicera en bild i en dagstidning och på FB är att på nätet finns bilden kvar för evigt på ett annat sätt än om den publiceras i en dagstidning och alla får inte tillgång till bilden på samma sätt under samma långa tid.

Däremot fattar ju jag att det kommer vara extreeeemt frestande att publicera bilder på henne precis som det är med hästarna, eller antagligen ännu mer, hon kommer ju bli världens finaste unge!

Till alla
Jag tycker det är intressant, jag har sett flera som skrivit att de aldrig skulle publicera bilder där barnen är nakna. Vad är egentligen naket? Räknas inte en flicka i bar överkropp, där man endast ser överkroppen som naken? När går såfall gränsen på när det är ok att publicera bilder på era döttrar i bar överkropp?
Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker att väldigt många verkar uppfatta sig själva som väldigt restriktiva med bilder och "skulle aldrig publicera naket eller kränkande" men jag personligen uppfattar det som att flera som påstått detta (inte bara i denna tråden eller på bara buke), faktiskt visst publicerat bilder på barnen utan kläder osv.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Dagstidningar idag sparar och lägger ofta ut bilder på sin nättidning också, kan vara bra att tänka på.

Både dotterns välkommen till världen- samt födelsedagsbilder går att hitta :-)
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Jag är som jag skrev inte så restriktiv enligt min egen åsikt. Vad jag tänkte på när du skrev naket var bilder som visade snippa/snopp/rumpa m.m jag tänker mig inte att en överkropp per definition som naken iaf inte i den åldern som min dotter har passerat nu. Det är ju ingen alls skillnad på en pojk/tjejkropp så jag funderar lite på varför du enbart tog upp flickkroppen?

Däremot tror jag mig aldrig ha lagt ut en bild med bar överkropp i fokus sas, simbilder har jag lagt ut när hon simmar runt och har således kroppen under vattnet.
 
Sv: Hur restriktiva är ni med bilder/andra uppgifter om era barn på nätet?

Gud vilken elak sak att säga. Ska man behöva oroa sig att man gillar sina vänners bilder FÖR MYCKET nu också för att nån kan vrida det till att man inte har nåt liv? Charmigt!

Det var väl ändå att övertolka det något? Missade du smiliesen? Det gjorde du iaf när du citerade mig o då blir det ju en helt annan innebörd...:confused:

Klockmalva verkar dock ha tagit det som det var menat! :)
 

Liknande trådar

P
Övr. Barn Jag är uppväxt med internet, och har alltid använt det väldigt flitigt, mer än vad jag idag önskar att jag gjort. Jag har nog publicerat...
2
Svar
36
· Visningar
4 200
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Egentligen ett ämne jag hade på min blogg idag men tänkte att det är en diskussion som kan passa på buke också. Vet inte om det hör...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp