Hur rida på Graman?

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla!

Kan ni berätta ungerfär hur man rider korrekt på en graman och hur man ska hålla den i handen( Gärna bilder :bow:)

Mvh

Sv: Hur rida på Graman?

Det beror på varför man använder den. För att rida korrekt på graman måste man veta vad man vill åstadkomma, vilka muskelgrupper som ska arbeta och hur man kommer åt dem.

Det finns olika fattningar när man rider på två tyglar, vissa rider med kandarfattning där bridongen är under lillfingret och stången på den vanliga tygelplatsen, andra rider med bidongen där tränsbettstygeln normalt ligger, och stångtygeln mellan lång- och ringfinger. Andra låter stång- och bridongtygeln ovan byta plats.

Beror främst på hur man lärt sig rida på två tyglar. Jag är lärd att den skarpa tygeln finns i ringfingret, d v s normalt rider jag bara med lillfingret när jag har två tyglar. Ett knip med ringfingret och en lätt höjning av handen ger starkare verkan på den "skarpa" tygeln.

Vad som är OERHÖRT viktigt är att man verkligen har rätt handställning när man rider med två tyglar, annars kommer det att bli väldigt, väldigt fel (om man tippar händerna, lägger händerna, breddar handställningen etc). Alltså krävs mycket god hand/arm/axeldiciplin, mer än vid ridning på en tygel.

Om jag vill att hon ska söka sig framåt/nedåt i sin form, ska man sätta den på sidorna om sadeln eller mellan frambenen?. Har hört lite olika.

Sedan ska man ha gramantygeln mellan lillfingret och den vanliga tygeln som vanligt?.

En graman verkar bakåt, med den kan du aldrig få en sökning framåt.

Du bestämmer själv vilken fattning du väljer, det beror på hur du har skolat din hand.

Kan du förklara själva funktionen med denna hjälpt tygel?:bow:

Om jag sätter den mellan frambenen, hur berkar den då? & tvärtom på sidorna?.

Kan den hjälpa hästen att gå i en bättre form/jobba med ryggen?.

Om du aldrig ridit med graman innan tycker jag inte att du ska göra det utan att be om hjälp från en tränare eller liknande som kan visa dig vad som är bäst för dig och din häst och att ni kan diskutera varför du vill använda just den typen av tygel, hur har du kommit på att just den ska hjälpa dig med vad nu gför problem du har? Många använder gramanen som en genväg och jag tycker aldrig den ska användas lättvindigt eller av någon som inte vet varför man har den , hur den fungerar och hur den ska sitta. Så få hjälp av någon duktig och kunnig inte bara någon stallkompis som "alltid använder den för den är så bra". Gramanen kan göra mycket skada om den används på fel sätt!

Jag vill fräscha upp frågan igen och hoppas någon kan beskriva hur denne använder sin graman, gärna med bilder, och vad man ska tänka på vid handfattningen!

De få gångerna jag rider med graman fäster jag dem i schabrakens fäste för sadelgjordsstropparna. Då blir den inte lika stark, samtidigt som risken för att han fastnar med frambenen minskar. (Min häst brukar vara lite studsig/bockig ute...)

Kanske inte den bästa bilden, men såhär fäster jag den. Jag håller gramanen som jag gör med stångtygeln när man rider på kandaret.

Det var länge sedan jag red på graman men när jag jobbade iförsäljningsstall så användes graman för att rida till hästarna. Det var ingen som lärde mig rida med graman, men jag antar att jag var relativt rutinerad när jag red med graman först gången. Kunde nästan direkt använda den som ett hjälpmedel och inte en lösning. Har man känsla för sin ridning bör det inte vara några problem att använda hjälpmedel, men jag har sett ryttare som tävlat ganska höga klasser komma och provrida hästar och velat ha graman och använt dem helt åt skogen :eek:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
342
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka