Sv: Hur rida på Graman?
Det beror på varför man använder den. För att rida korrekt på graman måste man veta vad man vill åstadkomma, vilka muskelgrupper som ska arbeta och hur man kommer åt dem.
Det finns olika fattningar när man rider på två tyglar, vissa rider med kandarfattning där bridongen är under lillfingret och stången på den vanliga tygelplatsen, andra rider med bidongen där tränsbettstygeln normalt ligger, och stångtygeln mellan lång- och ringfinger. Andra låter stång- och bridongtygeln ovan byta plats.
Beror främst på hur man lärt sig rida på två tyglar. Jag är lärd att den skarpa tygeln finns i ringfingret, d v s normalt rider jag bara med lillfingret när jag har två tyglar. Ett knip med ringfingret och en lätt höjning av handen ger starkare verkan på den "skarpa" tygeln.
Vad som är OERHÖRT viktigt är att man verkligen har rätt handställning när man rider med två tyglar, annars kommer det att bli väldigt, väldigt fel (om man tippar händerna, lägger händerna, breddar handställningen etc). Alltså krävs mycket god hand/arm/axeldiciplin, mer än vid ridning på en tygel.