Bukefalos 28 år!

Hur rider du?

Sv: Hur rider du?

KL

Jag behöver nog en kombination. Jag rider för tränare så ofta jag kan men kompletterar gärna genom att läsa. För min del fokuserar jag mest på böcker om ryttarens sits m.m., eftersom det för mig fortfarande är den största utmaningen. Den dagen jag kan sitta rätt upp och ner på hästen, i balans, utan att rubbas, utan att kollapsa i sidorna och utan att studsa när hästen rör sig stort, då ska jag läsa något om hur man gör annat :p Jag är akademiker ut i fingerspetsarna, så jag har ofta lätt att förstå det jag läser. Allra bäst är det om jag först läser och sedan får det förklarat i praktiken av en skicklig tränare.
 
Sv: Hur rider du?

"Allra bäst är det om jag först läser och sedan får det förklarat i praktiken av en skicklig tränare. "
det är ju ganska smart! fungerar inte för mig dock men vi är olika :p
 
Sv: Hur rider du?

En kombination av båda. Jag läser mycket och kombinerar det med erfarenheter. Båda delarna är lika viktiga för mig. Men vi människor är olika. Man gör det som funkar bäst för en själv tycker jag.
 
Sv: Hur rider du?

På känsla. Försöker få in teoretiska bitar även i ridningen men det tar mer av min energi och jag blir långsammare i själva görandet för att det blir så analyserat. Därför är det mest känsla men viktigt att förstå varför man gör något och sen efter ridpasset kan jag reflektera över om det blev önskat resultat och varför/varför inte. Det måste sitta i ryggmärgen annars kommer hästen före och undrar vad 17 jag pysslar med egentligen :D.
 
Sv: Hur rider du?

Är du teoretiskt lagd, den som slukat alla hästböcker du kunnat finna på biblioteket. Som när du får problem med din häst/din ridning söker svaren i litteraturen och använder dig utav det i praktiken sedan?

Eller...

Är du sådan som går på känslan, det blir fel ibland men det måste det bli för att man ska lära sig. När du får problem med ridningen/med hästen så funderar du över problemet och hur du ska göra nästa gång.

/.../

Hur rider du?


Jag rider på känsla, och rider mycket för instruktör.

Det är viktigt att läsa på, särskilt om hästens fysionomi, muskler och skelett, etc. De rena ridhandböckerna har oxå mycket att lära ut även för den som hängt med i hästeriet ett tag.

Däremot tycker att jag att det blir fler och fler hästägare som inte kan rida - man läser i det oändliga och rabblar långa ramsor med teori, men man kan inte balanserat byta gångart på sin häst. Då är det ett glapp i informationsöverföringen. Teorin måste kunna konkretiseras till praktik.

Det går inte att bli en duktig ryttare genom att läsa böcker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp