Hur rider man med hackamore? + vilket bettlöst rekomenderar ni?

diabla

Trådstartare
hur i hela världen gör man? Jag förstår att man får rida mer med vikten och skänklarna men om man vill få hästen att söka sig neråt och ställa den och krama med tyglarna, hur gör man då? Är det bara så att man får helt enkelt rida hästen utan någon som helst kontakt med hmm.... huvudet och bara använda sig av skänklar och sitsen? Kan man "krama" med tyglarna och ställa hästen med hjälp av tyglarna?

Sen har jag ett annat problem, jag kan inte rida hästen med bett så jag är på jakt efter ett bettlöst som fungerar för oss. När jag red på hackamore så ja, det gick väll så där, det tar väll ett tag att vänja sig och första, men det var som att hästen liksom sökte stöd i mina händer och inte hittade det eller nått, eller så höll hon på med nått annat? när jag red i kanske vart 5e steg så liksom drog hon ner huvudet och det var som att hon ville att jag skulle ta i henne, vädlgit svårt att förklara, men hon liksom dök ner med huvudet, inte att hon liksom slängde ner det och försökte komma undan, utan mer att hon ja sökte efter mitt stöd, hon sökte sig neråt sakta och sen upp igen och sen ner igen. varför? vad ska jag göra för att hon ja inte ska göra så?

Nu har jag testat att rida på hackamore och det nä det var itne riktigt våran grej, vad finns det emr för bettlösa träns som man kan rida med? och vilket rekomederra ni?

Sv: Hur rider man med hackamore? + vilket bettlöst rekomenderar ni?

Jag rekommenderar sidepull bl a pga man kan ta ledande resp understödjande tygeltag med det på samma sätt som med tränsbett. Dessa tygeltag fungerar inte lika bra med hackamore eftersom hackamore inverkar på hästen ungefär på samma sätt som ett stångbett.

Man rider ungefär som "vanligt" när man rider bettlöst, men jag tycker att man ska rida med mindre stöd i handen. Precis som med bett måste man vara noga med eftergift. Att din häst gjorde som hon gjorde med huvudet kan ha berott på att hon ville ge efter för trycket på nosryggen och därför sökte sig nedåt. Utifrån min begränsade erfarenhet verkar det som om hästar som inte är ridna bettlöst tidigare visare en större känslighet för tryck i tygeln än vad de gör när de rids med bett. Förstår du hur jag menar?

ja jag förstår hur du menar. Det var väldigt svårt, för hon var så känslig så att när jag hade raka tyglar, och försökte ha något slags stöd, så märktes det på henne att hon försökte komma undan och antignen drog upp huvudet eller ner det, så det slutade med att jag red på nästan långa tyglar och bara använda mig av sitsen och skänklarna. haha, det såg nog lite roligt ut.

men ett sidepull säger du... okej jag ska kolla vidar. tack för ditt svar!

åhhhhhh.... nu har jag suttit här nästan hela dagen och läst i gamla trådar och sökt och sökt men inte hittat!

Hur rider man egentligen på ett bettlöst?

Kan man "krama" tyglarna?

Hur mycket stöd kan man ta?

Eh, läste du inte hela mitt inlägg? Tyckte att det var bl a de frågorna jag svarade på. Vad är det du inte förstår?

Maran skrev:
Jag rekommenderar sidepull bl a pga man kan ta ledande resp understödjande tygeltag med det på samma sätt som med tränsbett. Dessa tygeltag fungerar inte lika bra med hackamore eftersom hackamore inverkar på hästen ungefär på samma sätt som ett stångbett.

Man rider ungefär som "vanligt" när man rider bettlöst, men jag tycker att man ska rida med mindre stöd i handen. Precis som med bett måste man vara noga med eftergift. Att din häst gjorde som hon gjorde med huvudet kan ha berott på att hon ville ge efter för trycket på nosryggen och därför sökte sig nedåt. Utifrån min begränsade erfarenhet verkar det som om hästar som inte är ridna bettlöst tidigare visare en större känslighet för tryck i tygeln än vad de gör när de rids med bett. Förstår du hur jag menar?

ja ojda, haha. där ser man.

Men du skrev att man rider ungefär som vanligt men med mindre stöd i handen. Kan man då krama med tyglarna och ta ledande tygeltag på ett kapson träns? du sa att man kan det med sidepull, men hur är det med kapson och bitless bridle?

Det skulle nog kännas lite konstigt att krama tyglarna när man rider utan bett, för när jag kramar så gör jag det för att liksom "lösa upp" munnen på nått sätt som är svårt att förklara, men det känns som att det behövs ju inte om man rider utan bett?

ska man mer rida och ställa hästen åt olika håll då istället? liksom, några steg åt vänster, sen några steg åt höger. äh svårt att säga här, men försök gärna förklara lite mer ingående hur du rider.

hur ska man göra för att få hästen lösgjord är väl det jag vill ha svar på.

Det räcker inte med att göra skänkelvikningar och lösgörande övningar på min häst, jag måste nästan ha kontakt med "huvudet" eller jo det kanske visst räcker bara att jag inte är van vid att bara göra det.

men försök gärna förklara lite mer.

jag har bara ridit min häst på hackamore en gång men jag gillade det inte alls, det är väl en vanesak antar jag och jag ska försöka igen, men jag tyckte mest bara att det kändes tungt och stumt :crazy:

Har du några tips på hur man kan mildra övergången? - mellan bett och bettlöst alltså.

ja för mig med, med hackamoret alltså, det kändes som att min häst var allllldeles för känslig för det, behöver nog något mycket mildare tills hon har vant sig och sen kanske mankan gå över till ett hackamore, elle inte bara hon, jag med ska väll vänja migl

sidepull har jag med två rep över nosen, sidepull är mildare än hackamore - en av anledningar till att jag valt det i stället

varför heter det sidepull? drar det åt sidan? eller drar det från sidan eller vad?

Vad är det för skilland på kapson och sidepull?

diabla skrev:
ja för mig med, med hackamoret alltså, det kändes som att min häst var allllldeles för känslig för det,

Vad är det för hack du rider med då? Hur ser nos och curb ut?

Sidepull bheöver inte alls vara mildare än ett hack, tvärtom är sidepull med repnos riktigt skarpa. Skilnaden ligger i hur de inverkar på hästen. Ett sidepull verkar som ett tränsbett, ett hack som ett stångbett. Fast utan själva bettet då förstås.

Ett sidepull verkar bakåt och upplyftande när man tar ett tygeltag. Jämför med grimma och tränsbett, som båda verkar likadant om du rider med dem.
En kapson ser lite ut som ett sidepull, men har en nosdel av (oftast läderklätt) järn. Från detta järnet går ringar upp på "pinnar". Jag har aldrig själv ridit på kapson, men jag kan tänka mig att det är lättare att ställa och vara "tydlig" med en kapson än med ett sidepull. Fråga inne på barock så får du säkert massor med svar!

marijaa: Rid med både bett och hack ett tag då? Och ha tygelfattning som på kandar.

Eller så kan du göra som jag har gjort - fäst två ringar i nosdelen på hacket, och rid med två tyglar, även här som på kandar.
Hittade bara en bra ( :crazy: ) bild på hur det ser ut. http://i3.tinypic.com/wbct2v.jpg

Senast ändrad:

Jag rider min pålla på hack och tycker det funkar kanon...
När hon är extremt pigg kan hon däremot "lägga" sig i handen lite. Brukar hjälpa med förhållningar. Jag rider som vanligt med det iallafall. Däremot har jag varit dum och investerat i Hööks bettlösa variant (finns längst bak i katalogen). Urdumt var det att rida med...
Själva ganaschremmen går omlott under hästens huvud ner till nosgrimmans öglor där den går igenom och man fäster tyglarna i. Tar man en förhållning så verkar det på nacken alldelles för mycket tyckte jag. Det slutade med att jag fäste tyglarna i nosgrimmadelen istället.
Lycka till Mvh Madeleine

Tigertofflan skrev:
marijaa: Rid med både bett och hack ett tag då? Och ha tygelfattning som på kandar.

Eller så kan du göra som jag har gjort - fäst två ringar i nosdelen på hacket, och rid med två tyglar, även här som på kandar.
Hittade bara en bra ( :crazy: ) bild på hur det ser ut. http://i3.tinypic.com/wbct2v.jpg

menar du att det skulle få det att kännas mindre "stumt"? eller vad löser din "uppfinning"?

Nej, jag har aldrig upplevt det som stumt att rida bettlöst.
Du undrade ju över hur man kunde göra övergången mellan bett och bettlöst mildare, och det var mina tips. Fäster fu ringarna i hacket så som jag gjojrt så känns det i princip som en grimma för hästen. Sen har du själva hackamoreeffekten som du kan introducera efterhand, och sedan bara använda när du tycker det behövs.

aha! :idea: vi missuppfattade nog varandra, ja ditt tips var bra!

Jag menade nog mer mildra övergången för ryttaren :angel:

Tack ändå! :bow:

Haha, jaså! Sorry ;)

Det är väl helt enkelt en vanesak. Ungefär som när man börjar rida med två tyglar för första gången. Det är lite lurigt i början men man kommer på hur man ska göra efterhand. :)

Vilket bra tips !!!:) Det ska jag testa.
Jag har stört mig lite på att jag har hävstångseffekt men har man dubbla tyglar kan man ju skifta. Super !! Hade nog aldrig kommit på iden själv...
Tack !!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 711
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 890
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 332
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka