Hur rider ni som tävlar distans?

M

MaLu

Hur rids det på en distanstävling? Hur mycket trav/galopp och skritt blir det? Hur lång tid tar det att rida t.ex. en fem milare?

Är bara lite nyfiken. :)

malu
 
När man rider CR o första gångerna så har man ju i regel inga krav på att placera sig, utan bara att komma runt godkända. :) Så så kan man skritta ganska mkt. Maxtiden brukar vara väl tilltagen, ca 5-5.5 h på en 5 mil, dvs 10-9 km/h.

Sedan i tävlingsklasser på 5 mil, ja, för att bli placerad behöver du oftast rida på runt 3 h o det borde bli ungefär 17 km/h om jag räknat rätt?
Då är det mest trav o galopp som gäller. :)
 
jag har en gammal dam på 22 år så jag rider mest för att få komma ut lite och få rida på UNDERBAR terräng.Inte för att vinna eller nått.
Men det blir rätt så mkt trav i lugnt tempo
 
Som sagts så beror det på målsättningen med tävlingen. Att ta sig runt på maxtid kräver en del trav, men man kan även skritta lite med. Underlaget på ritten har också stor betydelse. Om det finns längre sträckor där man måste skritta - kanske lerigt, mycket asfalt, stenigt - då kan det bli stressigt på de partier som går att rida fort på. Ritten kan då upplevas som om man har ridit fort.
Sedan beror det på hästen väldigt mycket med. Jag har tävlat en arab som var ponny och den hästen fick galoppera väldigt mycket för att kunna hänga om jag tänkte mig en placering, medan de andra hästarna kunde trava istället.
Men för att vara nybörjare så kan man kanske tänka sig att om 50-75 % av tiden (inte sträckan) är trav så kan resten vara skritt på en normalstor distanshäst.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 609
Senast: JohannaB
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
805
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 821
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp