Hur ryktat ni?

Är rätt dålig på att borsta mycket. Har vita hästar och de tvättas rätt ofta med schampo för att hålla dom vita. Innan ridning gör jag följande:
✔️sprayar pälsglans i man och svans
✔️kratsar hovar och smörjer hovfett
✔️vid fällning använder jag ryktskrapa för att få bort päls
✔️borstar med en halvhård favorit från Borstiq
✔️borstar man och svans
✔️torkar ögon näsborrar med våtservett

Tar tio minuter. Efter ridning duschas de sommartid. När de är torra lindar jag ben och ev står de med "rödljusmatta" på valda delar. (Ja jag bor nära stallet och är där mycket, det är min friskvård).
20220622_154306.jpg
 
Borstar min häst väldigt sällan numera 😅 Det är inte hans största favorit och jag fokuserar oftast på annat pyssel samt använder inte så ofta utrustning som kräver att han är ren. Det tar också ganska lång tid för jag är petig och är noga med att han samtycker till allt jag gör. Oftast blir det alltså bara punkt 1 och 2 och vid önskemål kli på önskade ställen med händer eller verktyg från punkt 4 😅

Hela rutinen:
*Sätter GPSen han har i svansen på laddning vid behov.
1. Kratsar hovar och gör hovvård utifrån behov (barfotahovar, jag verkar själv och behöver hålla efter röta).
2. Lymfmassage/öppnar lymfstationerna, Masterson, rehabövningar, BTMM.
3. Pälsglans i svans, man och lugg.
4. Beroende på årstid något verktyg för päls/lera. Oftast någon av två olika sorters rykthandskar, svettskapa i metall vid fällning eller i vissa fall magic brush om några fläckar i sommarpäls och inget kli önskas.
5. Borstar ut svans, man och lugg först med en rund man/svansborste med träpiggar från Borstiq och sedan med en stålmankam.
6. Beroende på päls en mjuk tätare eller en tunnare extra mjuk viska till kroppen och huvudet, också från Borstiq.

Än så länge är hela rutinen som ett träningspass i sig för oss båda så då blir det godis och utsläpp och så fokuserar vi på annan träning en annan dag 😅

Tillägg. Hela rutinen bygger också på att han självmant vill komma in i stallet och stannar kvar. Nu stänger jag visserligen dörren ut annars kommer den andra hästen in och stör lite för mycket om vi ska göra lite längre stunder bara vi två. Men går han bara till dörren får han komma ut igen. Jag har alltså dörren öppen ut till hagen och lockar inte in honom.
 
Senast ändrad:
Min älskar att bli kliad och tycker att ryktning bara är frustrerande för han vill ju bli kliad. Börjar man borsta honom ställer han liksom upp sig för att bli kliad och visar tydligt vad han vill. Så min rutin innan ridning är typ bosta bort ev lera med magic brush, borsta av med en rotborste, borsta man/svans och så ta huvudet med en mjuk borste.
 
Är ridskoleryttare men hyr också häst på ridskolan ibland. När jag ska rida på ridskolan går oftast hästen lektionen innan så jag tar bara hand om honom efteråt. Då brukar jag kolla hovarna och gå över med en rotviska på kroppen är extra noga där sadeln legat. Brukar också visitera så han inte har fått något skav eller liknande från sadeln.

Hyr jag så hämtar jag in från hagen själv och har köpt egna ryktsaker. Då brukar han få äta i lugn och ro först sen brukar jag visitera honom för att kolla så det inte finns något småsår eller reagera nånstans som kan indikera att det är något fel. Jag brukar oftast ta piggborste först och därefter rotviska . Sen brukar jag borsta man och svans med en speciell borste jag köpt för det som är lite glesare. Jag brukar borsta igenom och reda ut svansen om det behövs och manen.

Tar sen ansiktet, den här hästen är väldigt känslig för det så jag har köpt en riktigt mjuk borste till ansiktet den gillar han för då får jag borsta och gå över hela huvudet de flesta dagarna. Sist tar jag hovarna och kratsar. Där blir man smutsig ibland ju och skönt att bara kunna gå ut från boxen och tvätta händerna.

Den här hästen har rätt stor integritet och vissa dagar så vill han inte bli borstad mer än nödvändigt och då jag rider och hanterar honom relativt ofta så brukar jag kunna läsa av kroppsspråket. En dag som han vill vara mest ifred tar jag bara det som är absolut nödvändigt och hovarna såklart. Tycker det är viktigt att respektera hans hem som är boxen och vill han vara ifred där så får han.
 
Dolly älskar att bli ompysslad och står oftast och sover, för hennes del skulle jag gärna få greja med henne hur länge som helst.

Jag brukar börja med att kamma lugg och man, och spraya pälsglans i svansen. Sen tar jag plastrakan och drar upp smuts innan jag går över henne noga med rotviskan. Efter det borstar jag svansen och kratsar hovarna. Sen går jag över henne och plockar bort flugägg vid behov. Sist borstar jag henne med en mjuk borste, även i ansiktet. Det är det bästa som finns! Sen torkar jag näsborrarna med våtservetter och smörjer mulen med aloe vera-kräm och/eller solskydd.

Det är väldigt mysigt med en häst som uppskattar att man grejar med den :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 434
Senast: s957
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 692
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp