Hur sätta igång efter senskada?

L

Lollo25

Jag skulle vilja höra era åsikter grundat på vad ni tror och vad ni har för erfarenheter angående senskada och ridning!
Jag har fått hem min häst för 2 månader sedan. Han blev skadad i juni förra året, i hagen. Det konstaterades sedan senskada (v.b) nere på ATG klinik ett par veckor senare med hjälp utav ultraljud. Det var en "turlig" sådan då senan inte gått av utan det bara var en blödning runt om. Min pålle fick turligen nog den motsatta läkningsprocessen , dvs inte boxvila utan att han skulle röra på sig istället. Han gick på bete och tjejen skrittade lite på honom rätt tidigt då hon blivit tillsagd o göra det. Började trava i sept nån gång och de var nere på återbesök 31/10. Då hade läkningen gått mkt bra och det var nästan färdigläkt, hon skulle skritta och börja trava mer som vanligt. Mellan den 31/10 och fram till 10 dec då jag hämtade honom så gick han mest i hagen och reds bara lite på helgerna p g a tidsbrist.
Hos mig har han nu varit i 2 månader ca och jag har försökt rida ca 4 ggr vecka, mest skrittat då jag velat vara försiktig eftersom jag är lite orolig; benet blir stundtals varmt, just det skadade området. Han är inte svullen mer än över skadan och det är väl pålagringar så att säga, han kommer väl alltid ha en banansena. Han är jättepigg och glad alltså och vill gärna galoppera, men jag vågar knappt trava längre bitar för att han brukar då bli varm efter ridningen, BARA det benet och just där skadan är (inte varm hov).
MEN, jag och min kompis disskuterade detta lite grann; kan det vara så att det inte är helt läkt ännu, att det blir ansträngt fortfarande och därför varmt? Samtidigt så måste han ju belastas för att inte bli jätteskör sen då den är läkt skadan. ? Så tänkte vi. Jag vet inte hur jag ska lägga upp min ridning och veterinären är omöjlig att få tag i. Ska försöka ringa igen men skulle vara intressant vad ni säger.
Jag vet att han vill ridas mer o säger han hur pigg han är på det tror jag inte han har så ont. Men eftersom han blir varm då jag t e x travat (han är aldrig varm då han bara står) vågar jag inte gå framåt. Samtidigt som det säkert är fel att inte göra det också. Det är ju snart 2,5 månader sen de sa att han skulle skrittas och travas som vanligt.
 
Sv: Hur sätta igång efter senskada?

Kyl gärna efter ansträngningen. Om senan blir varm efter arbete skulle jag inte öka på belastningen ytterligare utan att ha rådgjort med vet och ev ett nytt ultraljud. Det är viktigt att belasta en trasig sena för att den ska återfå sin elasticitet och styrka men den skadade senan tål mindre och är därför lätt att överbelasta. 12 mån rehab efter en senskada i en böjsena är inte ovanligt.
mvh
Lejonelle (hästmassör)
 
Sv: Hur sätta igång efter senskada?

Var noga med att rida på ett så jämnt underlag som möjligt i början. Vid en senskada jag hade på en häst till fick jag rådet att skritta ca 30-40 minuter på asfalt de två första månaderna hästen fick ridas för att bygga upp senan igen ( hon vilade 6 månader från det skadan skedde). Därefter börja trava på grusvägar som var relstivt hårda. Började inte galoppera förrän efter tre månaders ridning och då på jämnt underlag. Red inte på bana med tyngre eller djupare underlag förrän efter ett halvårs ridning. Detta fungerade bra för mig iaf. lycka till.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 048
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 941
Senast: ll.96
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp