Hur sätts betyg egentligen???

gillaj

Trådstartare
Sonen gick ur ettan på gymnasiet i onsdags. Han fick F i matte, för det har gått dåligt på proven och de får inte göra omprov. Han har varit på lektioner och gjort så gott han kan, bett om extra stöd för att han inte har förstått och han hade E på nationella. En klasskamrat, som bestämt sig för att gå kursen nästa år i stället, struntade i nästan alla lektioner men gjorde nationella med gott resultat och fick E i slutbetyg.

Idag kom resterande betyg hem. Sonen fick F även i engelska (han hade 5 när han gick ur nian). Han har gjort alla prov och inlämningsuppgifter och hade A på nationella.

Anmälningen till sommarskolan gick ut i måndags och han hade inte fått någon hint om att han skulle få F från läraren i engelska.
Hur i hela sätts betygen?
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Om jag har förstått det rätt så handlar det om vilka kunskaper man förväntas ha när hela kursen är slut, så om man bara har läst en tredjedel av kursen så blir betyget dåligt... Men det verkar även som om det finns en hel del protester mot det utan man ska egentligen sätta betyget på den förväntade kunskapen just nu... Det är rörigt värre och jag tror att det är många lärare som har fått gråa hår över betygssystemet i och med att skolverket är rätt ovilliga att lämna ut några förklaringar på hur det är tänkt.

Jag är glad att äldsta barnet slutar fyra nu och har två år på sig innan det ska sättas betyg och lärarna hinner läsa in sig på hur det ska gå till. Det verkar väldigt förvirrat överlag!

Sen tycker jag att det är dåligt av skolan att inte informera sonen om hans resultat, det kan inte vara så att de har pratat med honom och han inte har tagit in informationen, när de kommer upp i gymnasiet sköts ju nästan all kommunikation mellan lärare-elev och eleven i sin tur förväntas informera sina vårdnadshavare. Jag själv flyttade ganska långt när jag började gymnasiet och mina lärare hade inte ens susning om mina föräldrar, allt togs mellan mig och lärarna.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

HAde han A på nationella verkar det mycket märkligt att han skulle få F nu, men ring skolan och fråga.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Ja, jag ska ringa i morgon, hoppas att inte lärarna har tagit sommarlov redan.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Han säger att han inget visste, och han visste ju att han skulle få F i matte.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Ja, jag ska ringa i morgon, hoppas att inte lärarna har tagit sommarlov redan.

Det har de säkert inte gjort.
Verkar onekligen konstigt, enligt min åsikt så har man A på nationella så väger det
tyngre än alla andra prov. F är omöjligt om han har närvarat på lektionerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Då fick han bara veta att han hade godkänt i alla ämnen fast att han låg risigt till i matte. Sedan fick han en ny mattelärare och då har det gått mycket bättre tycker han själv. Engelska var det aldrig tal om.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Va? Han måste ju ha fått betyg för höstterminen så vad menar du med svaret du gav sonic?? Vad menar du med att han hade 5 i nian, hur länge sen var det han gick på högstadiet egentligen? Det betygssystemet har ju inte använts på "evigheter"... Tycker minst sagt att det låter som om du missuppfattat en hel del.

En fråga till: hur kommer det sig att betygen "kom hem" olika dagar, var din son inte på skolavslutningen?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Det är inte säkert att han fått betyg på höstterminen. Nu betygssätts de inte förrän de avslutat kursen och den kan sträcka sig över mer än en termin.
Så har det i allafall varit för min son - i slutet av höstterminen var ingen kurs avslutad så då fick de inga betyg. Däremot har lärarna haft samtal med alla elever som riskerade få lägre än E. Vet inte om det är ett måste, men nog borde eleverna få veta om de behöver lägga på ett kol för att klara betygen, i tid?
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Betyg sätts bara när kurser slutar och eftersom de flesta kurser går över hela året får man sällan betyg efter höstterminen
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

En bekant som är mattelärare blev uppringd av en förälder angående en elevs betyg i matte. Eleven hade hemma berättat det gått bra och att han fått bra på provena medans verkligheten var en annan, det hade inte gått bra alls. Min bekant hade detta på känn med just denna elev, så han hade kopierat elevens prov och kunde därmed stå för och backa upp för betyget han satt när det blev ifrågasatt.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Va? Han måste ju ha fått betyg för höstterminen så vad menar du med svaret du gav sonic?? Vad menar du med att han hade 5 i nian, hur länge sen var det han gick på högstadiet egentligen? Det betygssystemet har ju inte använts på "evigheter"... Tycker minst sagt att det låter som om du missuppfattat en hel del.

En fråga till: hur kommer det sig att betygen "kom hem" olika dagar, var din son inte på skolavslutningen?

Ojdå! Han gick ur nian förra våren och här började de med det nya betygssystemet i gymnasiet i fjol, men inte i grundskolan. Därav fick han 5. Han fick inget betyg efter första terminen i gymnasiet eftersom kurserna inte var avslutade, bara ett omdöme. Betygen kom idag, allihop, men eftersom han skulle få F i matte och behövde söka till sommarskola så fick han reda på det i förväg, då ansökan skulle vara inne i måndags. Så det är väl ungefär det jag menar med det jag har skrivit tidigare. Vad är det jag har missuppfattat?
Kan också påpeka att den andra sonen, som gick ur tvåan på gymnasiet nu, har inte fått sina betyg hemskickade än. Är det unikt för Värmland tro?
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

En bekant som är mattelärare blev uppringd av en förälder angående en elevs betyg i matte. Eleven hade hemma berättat det gått bra och att han fått bra på provena medans verkligheten var en annan, det hade inte gått bra alls. Min bekant hade detta på känn med just denna elev, så han hade kopierat elevens prov och kunde därmed stå för och backa upp för betyget han satt när det blev ifrågasatt.

Jo, så kan det naturligtvis vara här också, men det hoppas jag innerligt att det INTE är! Och vad gäller engelskan så borde det ju ha förekommit någon varning vid utvecklingssamtalet tycker jag.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Ojdå! Han gick ur nian förra våren och här började de med det nya betygssystemet i gymnasiet i fjol, men inte i grundskolan. Därav fick han 5. Han fick inget betyg efter första terminen i gymnasiet eftersom kurserna inte var avslutade, bara ett omdöme. Betygen kom idag, allihop, men eftersom han skulle få F i matte och behövde söka till sommarskola så fick han reda på det i förväg, då ansökan skulle vara inne i måndags. Så det är väl ungefär det jag menar med det jag har skrivit tidigare. Vad är det jag har missuppfattat?
Kan också påpeka att den andra sonen, som gick ur tvåan på gymnasiet nu, har inte fått sina betyg hemskickade än. Är det unikt för Värmland tro?

Förlåt, man om han gick ut nian förra året KAN han inte ha fått 5. Det betygssystemet avvecklades på 90-talet. G, VG eller MVG måste han ha fått, om han nådde målen.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Betygsskalan har ändrats så att man ger eleverna betygen A- F i dagsläget. Dessförinnan var betygsskalan tregradig i grundskolan, G- MVG. Under den tiden var betygsskalan fyrgradig på gymnasieskolan, IG- MVG.

Innan dess var det sifferbetyg som gällde, 1- 5, i hela skolsystemet. Bokstavsbetygen infördes i mitten av 1990- talet.

OM det är så att din son fått betyget 5, tycker jag att du ska anmäla det till Skolverket.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Jamen visst, ja, så var det ju!!! Lite virrig är jag visst ändå! MVG ska det ju vara! Jisses!
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Sonens lärare förklarade i höstas att det betygsattes efter SÄMSTA delen de gjort i kursen, hon tyckte själv att det var ett idiotiskt system som verkligen inte visar vad eleverna kan:(
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Sonens lärare förklarade i höstas att det betygsattes efter SÄMSTA delen de gjort i kursen, hon tyckte själv att det var ett idiotiskt system som verkligen inte visar vad eleverna kan:(

Något liknande fick jag också förklarat för mig.
Och att betyget E är lika med en 3:a (i det gamla betygssystemet 1-5), alltså helt okej.

Helt förvirrande.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Sonens lärare förklarade i höstas att det betygsattes efter SÄMSTA delen de gjort i kursen, hon tyckte själv att det var ett idiotiskt system som verkligen inte visar vad eleverna kan:(

Ja det är ju det som är stört med det nya systemet. Som jag förstått så är det ett helt gäng med kriterier som ska uppfyllas för att man ska hamna på en betygsnivå, för att komma upp i nästa så ska återigen nästa radda med kriterier uppfyllas och missar man något eller några av dessa kriterier så får man inte det högre betyget, även om man är jätte-jättebra på de kriterier man uppnår.
Som exempel tar jag återigen min son, som har ett enormt ordförråd i engelska, talar flytande och med lätthet, men skriver som en kratta. I de nationella proven fick han A på det muntliga och på ordförståelse men dåligt på uppsatsen, då fick han ett ganska lågt totalbetyg för att de skriftliga kriterierna inte uppnåddes. Förut kunde man uppväga de bristande delarna genom att briljera på de bra delarna, men det kan man inte nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 693
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 166
Senast: Badger
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort… Jag hoppade av gymnasiet, läste barn och fritid. Gick år 1 och 2, och hoppade av i 3:an. Jag började...
2
Svar
22
· Visningar
2 800
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 931
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp