Hur sätts betyg egentligen???

Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Som exempel tar jag återigen min son, som har ett enormt ordförråd i engelska, talar flytande och med lätthet, men skriver som en kratta. I de nationella proven fick han A på det muntliga och på ordförståelse men dåligt på uppsatsen, då fick han ett ganska lågt totalbetyg för att de skriftliga kriterierna inte uppnåddes. Förut kunde man uppväga de bristande delarna genom att briljera på de bra delarna, men det kan man inte nu.
Till viss del kan man kompensera genom att t ex vara duktig muntligt men inte skriftligt, i alla fall i engelska. Där är de muntliga och skriftliga kriterierna nämligen sammanslagna, så då får man som lärare gå någon slags medelväg om man har en elev som presterat så som du beskriver.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Som exempel tar jag återigen min son, som har ett enormt ordförråd i engelska, talar flytande och med lätthet, men skriver som en kratta. I de nationella proven fick han A på det muntliga och på ordförståelse men dåligt på uppsatsen, då fick han ett ganska lågt totalbetyg för att de skriftliga kriterierna inte uppnåddes. Förut kunde man uppväga de bristande delarna genom att briljera på de bra delarna, men det kan man inte nu.

Fast det är väl inget konstigt system? För att få ett riktigt bra betyg i ett språk måste man väl behärska alla delarna? Så var det i alla fall för länge, länge ;) sedan när jag gick ut på gymnasiet på 80-talet. Inte fick man en 5:a i engelska om man var duktig på den muntliga delen men inte kunde skriva, eller tvärtom. Det högsta betyget ska man väl bara få om man är riktigt duktig på alla aspekter?
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Problemet med det nya betygssystemet är att det finns ett antal förmågor som ska bedömas. Har du A på tex. fem förmågor men F på en kommer F:et att stjälpa hela betyget. Man måste alltså ha uppnått minst E i samtliga förmågor inom ett ämne för att kunna få ett godkänt betyg. Så i praktiken betyder det att har läraren lämnat ut en uppgift där en av förmågorna ska mätas och elven av någon anledning inte gör den uppgiften kommer betyget på hela kursen kunna bli F. Sen kan jag hålla med om att det är riktigt illa att inte förvarna om att betyget är på gungfly.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Fast det är väl inget konstigt system? För att få ett riktigt bra betyg i ett språk måste man väl behärska alla delarna? Så var det i alla fall för länge, länge ;) sedan när jag gick ut på gymnasiet på 80-talet. Inte fick man en 5:a i engelska om man var duktig på den muntliga delen men inte kunde skriva, eller tvärtom. Det högsta betyget ska man väl bara få om man är riktigt duktig på alla aspekter?

Nejdå, det högsta betyget var inte alls det vi förväntade oss när inte allt är på topp. Men när 2/3 av de nationella proven ger ett A och slutbetyget blir ett svagt D så är det förstås lite trist. I det gamla systemet hade han alla gånger fått ett VG.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Problemet med det nya betygssystemet är att det finns ett antal förmågor som ska bedömas. Har du A på tex. fem förmågor men F på en kommer F:et att stjälpa hela betyget. Man måste alltså ha uppnått minst E i samtliga förmågor inom ett ämne för att kunna få ett godkänt betyg. Så i praktiken betyder det att har läraren lämnat ut en uppgift där en av förmågorna ska mätas och elven av någon anledning inte gör den uppgiften kommer betyget på hela kursen kunna bli F. Sen kan jag hålla med om att det är riktigt illa att inte förvarna om att betyget är på gungfly.

Ja just så fick jag det förklarat. Jag kan tycka att det är lite väl hårt. Den som presterar ett D rakt över får samma som den som presterar A i det som är deras styrka, men den enda svagheten stjälper hela betyget ner i botten.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Till viss del kan man kompensera genom att t ex vara duktig muntligt men inte skriftligt, i alla fall i engelska. Där är de muntliga och skriftliga kriterierna nämligen sammanslagna, så då får man som lärare gå någon slags medelväg om man har en elev som presterat så som du beskriver.

Okej. Jag fick aldrig själva kriterierna beskrivna för mig. Kan det vara så att lärarna fortfarande är lite osäkra på hur det nya betygssystemet ska hanteras?
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Du kunde inte vara svag på vissa delar och briljera på andra och nå ett högt betyg förut heller. Kraven för ett betyg ska vara uppnådda för att man ska få det, punkt, både förr och nu. Jag är gymnasielärare i matematik och upplever inte alls att lärarna generellt är osäkra på hur betygen ska sättas. Däremot så kanske ditt barn tyvärr inte med säkerhet har fått veta vad som gäller. En annan sak som dock ska ske, enligt skollagen, är att en elev som riskerar ett F ska få ett åtgärdsprogram och där ska både elev och föräldrar till omyndig elev vara delaktiga. Med andra ord ska en elev som riskerar F erbjudas stöd. Det finns dock elever som tackar nej till stöd men då får eleven skriva under på det och där ska föräldrarna också vara delaktiga.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Kl

Saknas en obligatorisk inlämningsuppgift blir det F.
Han kan troligtvis komplettera det år 2, till ett A.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Osäkra tror jag inte men däremot tror jag inte alla tycker systemet är bra eftersom det inte finns så mycket utrymme för egna tolkningar. Att som lärare tvingas sätta F på en elev som har så många andra bra kvaliteer inom ett ämne är en plåga. Som lärare är man piskad att följa styrdokumenten, så det är nog ingen som sätter låga betyg bara godtyckligt. Däremot visar granskningar att en del skolor har ett väldigt generöst betygssättande och då primärt för att locka elever. I slutändan är det inte betyget utan kunskapen som har betydelse.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Osäkra tror jag inte men däremot tror jag inte alla tycker systemet är bra eftersom det inte finns så mycket utrymme för egna tolkningar. Att som lärare tvingas sätta F på en elev som har så många andra bra kvaliteer inom ett ämne är en plåga. Som lärare är man piskad att följa styrdokumenten, så det är nog ingen som sätter låga betyg bara godtyckligt. Däremot visar granskningar att en del skolor har ett väldigt generöst betygssättande och då primärt för att locka elever. I slutändan är det inte betyget utan kunskapen som har betydelse.

Fast betyget har ju betydelse när det gäller att söka till högre utbildningar.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/betyg

Du kan läsa på skolverkets hemsida om de nya betygen, det är relativt sammanfattat.

Lärarna kommer säkerligen finnas på skolan ett tag till, studiedagar/möten/vidareutbilding/schemaläggning/annat brukar i möjligaste mån alltid läggas efter skolavslutningen.

Låter lite halvskumt om han fått F utan någon förvarning innan.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

*kl*

Förstår att du blir förvånad. Har för mig att F får inte sättas utan förvarning och har ni haft "utvecklingssamtal" under vårterminen? Detta skall ske med vårdnadshavare och lärare på skolan. Kan inte svara på hur det ser ut på om din som läser på Friskola då vissa regler gäller inte samma som de kommunla.

Får man F i en kurs har man hela gymnasietiden på sig att göra en prövning i ämnet. Detta kan inte skolan neka till om man begär detta, och läraren bör berätta innan vad som skall tränas på för att uppnå målen.

Sänder med länk från skolverket ang de olika betygskriterierna för att få de olika betygen i kursen.

http://www.skolverket.se/forskola-o...es-och-laroplaner/mat?subjectCode=MAT&lang=SV
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

*kl*


Får man F i en kurs har man hela gymnasietiden på sig att göra en prövning i ämnet. Detta kan inte skolan neka till om man begär detta, och läraren bör berätta innan vad som skall tränas på för att uppnå målen.

Menar du det? Jag hörde att han får läsa hela NÄSTA kurs i stället för att göra klart det han missat på årets kurs (matte 1b) men jag tyckte att det lät väldigt konstigt!

Har mailat till hans mattelärare och väntar på svar, det fanns ingen på arbetsrummet idag. :(
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Om han har valt nästa kurs eller om den är obligatorisk i hans utbildning så börjar han nästa kurs till hösten oavsett betyget på årets kurs. Han får pröva årets kurs samtidigt. Men du ska absolut prata med hans lärare, studie- och yrkesvägledaren, rektorn eller annan person som kan detta så att du får klarhet angående exakt det som gäller. Det brukar vara så att man anmäler sig till en prövning, det sker inte per automatik, eftersom alla elever faktiskt inte vill pröva sitt betyg. Den lärare som han har i år ska ha dokumenterat vad han hittills har visat för kunskaper så att han bara prövas på det han inte har visat kunskap om.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Om han har valt nästa kurs eller om den är obligatorisk i hans utbildning så börjar han nästa kurs till hösten oavsett betyget på årets kurs. Han får pröva årets kurs samtidigt. Men du ska absolut prata med hans lärare, studie- och yrkesvägledaren, rektorn eller annan person som kan detta så att du får klarhet angående exakt det som gäller. Det brukar vara så att man anmäler sig till en prövning, det sker inte per automatik, eftersom alla elever faktiskt inte vill pröva sitt betyg. Den lärare som han har i år ska ha dokumenterat vad han hittills har visat för kunskaper så att han bara prövas på det han inte har visat kunskap om.

Han ska inte läsa någon mer mattekurs utan när han är godkänd i matte 1b så är det klart. Det var därför jag tyckte det lät så konstigt att han skulle läsa NÄSTA kurs i stället för denna. Han har anmält sig till prövning och sommarskola, så då är det bara att hoppas på att han klarar det.

Är det någon som vet hur det är med möjlighet att göra omprov? I grundskolan fick de ju göra omprov om de misslyckades eller om de var sjuka när det var prov. Det är tydligen andra regler i gymnasiet?
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Har du läst länkarna som finns med i life och Lagers inlägg? Men det här står ialla fall om prov och omprov:
Prov och omprov
Inget prov, inte ens ett nationellt prov, kan ensamt utgöra betygsunderlaget. Syftet med prov och andra bedömningsformer måste vara att läraren därigenom skaffar sig underlag för att kunna bedöma elevens kunskaper i förhållande till kunskapskraven. I vissa fall förekommer det att eleverna får göra omprov flera gånger och i princip tills eleven fått ett godkänt resultat. Det är givetvis ett tveksamt tillvägagångssätt om inte eleven under tiden mellan prov och omprov getts möjligheter att inhämta de kunskaper han eller hon saknar. Detta sker lämpligen genom att eleven får mer undervisning. En elev kan även i vissa fall behöva hjälp i form av särskilt stöd.
http://www.skolverket.se/kursplaner...ta-betyg/underlag-for-betygssattning-1.182197

Men jag hoppas att du får tag på läraren och får lite svar på hur denne har tänkt.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Kl.

Som jag har förstått det så för att få exempelvis C så måsta man ha fått rätt på ALLA C-frågor på ett prov, har man fått rätt på alla utom ett C-poäng får man D.
Lika så är det för att få E (=Godkänd) måste man få rätt på ALLA E-frågor annars får man F.
Jag själv fick F på sv muntlig nationella för att jag hade 1 F-poäng (jag höll inte tiden) och då fick jag F på muntliga nationella, men jag hade poäng för både E, C och B men bara på grund av den där F-poängen fick jag F.

Det är alltså mycket svårare att få ett A än ett MVG och många lärare vågar inte sätta höga betyg än. Eftersom detta betygsystemet är nytt, är vi som får betygen nu lite "Guinea pigs" Inte förrän om några år när lärarna är mer bekanta med systemet kommer de våga sätta högsta betyg. Vilket är väldigt tråkigt!
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Sonen gick ur ettan på gymnasiet i onsdags. Han fick F i matte, för det har gått dåligt på proven och de får inte göra omprov. Han har varit på lektioner och gjort så gott han kan, bett om extra stöd för att han inte har förstått och han hade E på nationella. En klasskamrat, som bestämt sig för att gå kursen nästa år i stället, struntade i nästan alla lektioner men gjorde nationella med gott resultat och fick E i slutbetyg.

Idag kom resterande betyg hem. Sonen fick F även i engelska (han hade 5 när han gick ur nian). Han har gjort alla prov och inlämningsuppgifter och hade A på nationella.

Anmälningen till sommarskolan gick ut i måndags och han hade inte fått någon hint om att han skulle få F från läraren i engelska.
Hur i hela sätts betygen?

Han har skolkat eller skitit i att lämna i en uppgift. Dvs han har inte klarat hela kursen. I språk kan det kanske vara möjligt att han vägrat öppna munnen.

Sonen går i gymnasiet och borde ha ett stort och eget ansvar för att veta varför han är underkänd.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Nej, det är inte andra regler i gymnasiet. Eleven ska ges möjlighet att visa sina kunskaper. Men exakt hur man gör kan vara olika på olika skolor så du får fråga. Hur som så ska han inte ha haft enbart en chans att visa vad han kan.
 
Sv: Hur sätts betyg egentligen???

Sonen går i gymnasiet och borde ha ett stort och eget ansvar för att veta varför han är underkänd.

Ja, det borde han och det har han, men i det här fallet hade engelskläraren bett mentorn att tala om att det saknades en bokrecension från i höstas och det hade mentorn glömt. Så nu är det mysteriet utrett. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 693
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 166
Senast: Badger
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort… Jag hoppade av gymnasiet, läste barn och fritid. Gick år 1 och 2, och hoppade av i 3:an. Jag började...
2
Svar
22
· Visningar
2 800
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 931
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp