Hur säker är en billig hjälm?

feel

Trådstartare
Har en billig hjälm från Hööks, kostade 399kr, alla deras hjälmar är ju testade, men är en billig hjälm lika säker som en dyrare av känt märke?

Är tex Charles Owen, GPA säkrare än andra?

Sv: Hur säker är en billig hjälm?

Jag har aldrig ägt en hjälm som varit dyrare än 500:- (för snål, är en sån som byter ut hjälmen rätt omgående om/när den åker i backen, synliga skador eller ej). Jag tror att många av de dyrare hjälmarna är dyrare just för att de har ett visst märke/logga på sig. För visst testas alla hjälmar på samma sätt i Sverige/EU?

Det var en artikel om det i Häst & Ryttare förra året, om jag inte minns helt galet. Det visade att hjälmarna var likvärdiga säkerhetsmässigt. Sen kan säkert en dyrare hjälm vara dyrare p.g.a. märket som sitter på, materialet, ventilationen, utseendet och så vidare.

nej, inte sålänge märkningen är samma.

En del hjälmar är ju exakt likadana, men med olika märken o då skiljer det en femhundring eller mer....
På min GPA Speed Air kunde man utan vidare plocka isär frigolit o ytterskal, inte jättesäkert....

Har tänkt på det, finns ju ett helt gäng med hjälmar (eurolite och vad dom nu heter) som ser exakt likadana ut med olika märken och olika priser.

GPA borde ju vara en säker hjälm, med tanke på priset, men man blir kanske lurad?

Har tänkt på det, finns ju ett helt gäng med hjälmar (eurolite och vad dom nu heter) som ser exakt likadana ut med olika märken och olika priser.

GPA borde ju vara en säker hjälm, med tanke på priset, men man blir kanske lurad?

Så länge hjälmarna har all tänkbar märkning som dom skall ha så är de säkra.
Tyvärr är det så att vi konsumeneter får betala mer för ett specifikt märke, bara för att det är ett flasigt märke, men att i själva verket är det samma hjälm i grunden som den billiga.

Tror inte det är nån större skillnad då det är rätt så stora tester på en sån sak som hjälmar mm

Alltså till viss del skiljer sig säkerheten på billig vs dyr hjälm.

Alla hjälmar som är godkända är bra hjälmar oavsett prisklass om de sitter bra på huvudet och är ordentligt spända.
Finns alldeles förmånga som inte har hakbandet tillräckligt spänt och då kommer inte hjälmen att sitta som gjuten om man ramlar av och då kan man pga det få mer skador än vad som skulle hänt om hakbandet var ordentligt spänt.

Skillnaden mellan dyra och billigare hjälmar är oftast med hur stor marginal man klarar av godkänt gränsen.
De billigare hjälmarna klarar ofta kraven ganska precist medan lite dyrare hjälmar lagt ned lite mer på att få en något säkrare hjälm.

Dock tycker inte jag att en hjälm för 3,4,5000kr osv är värd de pengarna för den är inte såpass mkt säkrare än den hjälmen som kostar 1000kr utan då betalar man dyrt för ett visst märke.

Det är bättre att hitta en billigare hjälm som sitter klockrent för att sen byta den ofta istället.
En hjälm blir sämre med åldern och ska självklart kasseras om den varit i backen oavsett om den är dyr eller billig.

Fast jag har en ridhjälm från BoT, som ju kostar en saftig summa :crazy: , och det har ju tagit typ 15 år att ta fram den hjälmen pga forskning och samarbeten med experter osv. Den ska ju tydligen vara mycket säkrare framför allt när det gäller de sneda smällarna mot huvudet.

Jag tror att alla hjälmar som är byggda på ungefär samma sätt fungerar på ungefär samma sätt och då spelar det ingen roll vad det är för prislapp på dem. Många hjälmar följer ju modellen plastskal-frigolit-skumgummi-tyg och de är det nog ingen större skillnad på tror jag. Däremot så är ju BoT/MIPS (är det samma?) byggda på något annat vis har jag förstått det som. Då kan de säkert vara säkrare än de andra :) Vad tror ni andra?

BoT har ju en funktion som gör att ytterskalet rör sig. Det lär kosta extra.
// Linda

Tror faktiskt det inte är någon större skillnad säkerhetsmässigt.

Var lite vildare av mig som yngre och skulle rida den ena hästen värre en den andra. Och har flugit av rätt rejält så att jag har fått hjälmen i två delar både en och flera gånger, både av billigare och dyrare hjälmar så jag tror rent säkerhetsmässigt inte att prislappen har betydelse rent säkerhetsmässigt.

Tror mer på passformen alla hjälmar passar ju inte alla huvuden.

Liknande trådar

Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
657
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Takire
·
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
1 001
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31