Hur sätter man fast halmbalar i transport?

pannis

Trådstartare
Jag har läst på många olika ställen att man kan sätta halmbalar framför bommen i transporten om hästen tex hoppar över bommen.
Men hur sätter man fast dem?
Hur högt ska man stapla dem?
Finns det inte risk att hästen fastnar mellan bommen och balarna?

Sv: Hur sätter man fast halmbalar i transport?

Jag tycker inte halmbalar är ultimat att ha fram. Just för att det faktiskt går att fastna i dem. Mellan balar och bom (knäckt ben är nästan en garanti). Sedan är det ju verkligen jättesvårt att få dem att stanna där de ska vara. Använder man spännband finns det en risk att en lurig häst lyckas trassla in sig även i dem.

Jag har använt mig av halm/hö balar men endast om jag kör sto med föl löst eller föl/unghäst lös.

När sto med föl är med så är bommen kvar men annars är transporten helt tom.

Jag har inte spänt fast dem alls.....

Okej inga halmbalar då alltså...

en följdfråga bara, hur kommer man in och ur transporten för att kunna sätta fast och ta lös hästen om det är fullt med halm fram?

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 672
Senast: Stergo
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 203
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka