Bukefalos 28 år!

Hur ser bostadsmarknaden ut i Sörmland?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vet inte om denna typ av diskussion ens är lämplig här, än mindre om den ligger rätt, men någon snäll moderator får väl hjälpa mig annars. :)

Till sommaren har jag bara 1 år kvar av min utbildning, jag tar examen i juni 2020. På sikt är min dröm en mindre hästgård i Sörmland, men det ligger flera år bort. Tanken har dock slagit mig, att om jag vill flytta hemifrån efter examen, kommer jag aldrig kunna göra det i Sthlm. Hyresmarknaden har ju som bekant brakat ihop totalt, och bostadsrätter även ute i typ min håla är snordyra och bara att spara ihop kontantinsatsen till dito skulle ta typ 5 år minst.
Därför har tanken på en lägenhet någonstans i Sörmland slagit mig. Var i Sörmland har jag inte tänkt närmare på, däremot att läget bör vara relativt centralt (max ett par km) från någon av de större orternas centrum/centrumutkanter. Med "större orter" menat = Gnesta, Mariefred, Strängnäs, E-Tuna, Trosa, Vagnhärad, Nyköping, Oxelösund, Katrineholm.
Hur det ser ut på bostadsrättssidan där vet jag redan på ett ungefär, tack vare Hemnet. Men hur ser hyresmarknaden ut i typ sagda orter? Hur många års kö är det? Tänker framförallt om jag skulle ställa mig i kö redan nu? Och vad ungefär är normalhyran för en 1-2a på 25-40 m2 av äldre standard?
 
När jag skulle flytta till Gnesta för några år sedan så var det rätt många års kö för att få en lägenhet även i någon av de mindre orterna i Gnesta kommun. Jag hade tur och hittade en privat hyresvärd som hade en stuga på sin tomt som jag fick hyra i ett år, så det är nog Blocket som gäller för dig.
 
Ställ dig i kö, och kolla blocket osv. Tänker att det alltid är bra att ha en kötid bakom sig.

Här uppe i norr har jag kötid sen 2004 och fick knappt bostad på oattraktiva områden. Började dock bospara hos Hsb och fick hos dom efter 2 år väldigt nära centrum.
 
Jag bor i Sörmland (utanför strängnäs) och skulle gissa på att det är lite i senaste laget att ställa sig i kö nu för en hyresrätt.
Kolla av blocket osv samt kontakta privata aktörer är nog dom alternativ som är bäst.
Det finns annars många prisvärda bostadsrätter till relativt låg peng, men det gäller ju fortfarande att ha kontantinsatsen tyvärr.

Vi bor i hus så jag har ingen direkt insyn i hyresmarknaden dock, så jag kan ha fel.
 
Har flera på min arbetsplats som bor på olika ställen i Sörmland. Alla hyr privat, villor eller en hel gård då de flesta har djur. Dock är inte standarden den bästa.
Annonsera ut på Facebook och Instagram att du söker boende och be folk dela ditt inlägg, det kan nå ut till väldigt många och känner flera som fått bostad via det sättet.
Scanna blocket dagligen och lägg även in en egen annons om vad du söker. Många som har bostäder att hyra ut blir totalt nerringda om de lägger ut annonser utan tittar istället själva efter lämpliga hyresgäster på sökes-sidan.
 
Sen jag flyttat till Sörmland har jag hyrt privat. Samtliga objekt har hittats via kontakter.

Men det kommer lite då och då annonser i lokala häst-facebookgruppen, blocket etc om folk som hyr ut.
Prisbilden kan skilja en del beroende på var i Sörmland man hyr. Men det är ju givetvis inte Stockholmspriser.
 
I Katrineholm har det aldrig tagit mig längre tid än 3 månader att få tag på hyresrätt. Dock har nog mycket förändrats de senaste åren, har inte hyrt på fem år. Senaste lägenheten var en ok (inte "ny" och superfräsch) tvåa på 52 kvm i ett helt okej område, kostade ca 5200 kr i månaden. En liten etta kan man få för typ 3500 kr i månaden. Kollade lite för skojs skull och jag kunde se tre st ettor som var lediga för omgående inflyttning.
 
Tack för all input!
Angående hyreskö menade jag absolut inte att jag skulle ha något till juni 2020, att det var längre kö än så förstod jag också ;)
Utan var det mer "är det ett par års kö", "10 års kö" eller "har det helt brakat ihop".
Sen som sagt är ju bostadsrätterna där vansinnigt billiga, så det är ju absolut ett alternativ också!
 
Ställde du dig i Stockholms bostadskö på din 18-årsdag? :) Isåfall har man med lite tur möjlighet att få en någon av de ungdomslägenheter som annonseras ut till olika åldersgrupper.

Edit:
Gick för skojs skull in och kikade i Sthlms bostadskö. Det är inga nådiga hyror på vissa lägenheter :p
27637
 
Senast ändrad:
Tack för all input!
Angående hyreskö menade jag absolut inte att jag skulle ha något till juni 2020, att det var längre kö än så förstod jag också ;)
Utan var det mer "är det ett par års kö", "10 års kö" eller "har det helt brakat ihop".
Sen som sagt är ju bostadsrätterna där vansinnigt billiga, så det är ju absolut ett alternativ också!


Ah, jag förstod inte att tanken inte var att flytta hit helt, dvs med jobb och allt.

Jag skulle vilja påstå att läget är " Brakat ihop" dvs det handlar om att hitta rätt genväg, ställa sig i kö räcker inte. Kustbostäder visar inga "köpoäng" längre, trots att vi har bott hos de i snart 10 år, så kan vi inte flytta till en lägenhet ett rum större. Det är bara "behov" som styr, verkar det som.

Nyköpingshem har en kö, och en lägenhet i de mindre attraktiva områdena, eller de snordyra nybyggda lägenheterna verkar kunna fås inom 1-2 år.

HSB har ytterst sällan något ledigt. De andra privata värdarna får man kontakta direkt, kötid spelar mindre roll.
 
I Katrineholm kan du nog få en lägenhet till 2020 med viss valfrihet av vilken, åtminstone om du ställer dig i kö nu hos det kommunala bostadsbolaget KFAB, och de större värdarna.

Hyresnivåerna är heller inte speciellt avskräckande, förutom i nybyggnation. Kanske 3000 för en etta.

Om du vill bo "centralt" i Katrineholm, så är det egentligen inte så svårt, eftersom det är en liten stad. Man har egentligen alltid cykelavstånd, och väldigt ofta gångavstånd till det mesta. Även utkanterna är "nära".

Det finns också lägenheter i "småorterna" runt om Katrineholm, men då har man långt till "staden", och vill nog ha bil.
Överhuvudtaget så är Katrineholms kommun (med omnejd), ett sånt där område som man får ut mer av om man tillgång till bil. Mycket händer utanför tätorten, och det är ofta ont om bussar.

Det finns ett ständigt utbud, om än litet, av hästgårdar runt om Katrineholm och Vingåker även att hyra, eller hus att hyra med möjlighet att hålla häst (typ gårdshus på större gård där man kan ha hästar).
Det kan ju vara en början till den egna hästgården.

Men hyra hästgård eller hus på landet görs sällan via annonser, utan det är kontakter som gäller. Så det gäller att skaffa kontakter, t.ex. genom att bli medryttare på en häst, gå på ridskolan eller liknande.
Ridskolan ligger inom cykelavstånd till staden, och det går buss.

Egentligen är Katrineholm en rätt trevlig småstad, med ett förhållandevis brett utbud av butiker, restauranger och service.
Det mesta finns. Både de vanliga kedjorna för kläder, och så en del lokala affärer. Tyvärr gick den trevliga och välsorterade bokhandeln i konkurs nyligen, så bokutbudet har rasat. det hjälpte visst inte att jag handlade där regelbundet...
Antalet restauranger och matställen av olika slag har ökat rejält de senaste åren.

Men som Stockholm är det ju inte...
 
Ställde du dig i Stockholms bostadskö på din 18-årsdag? :) Isåfall har man med lite tur möjlighet att få en någon av de ungdomslägenheter som annonseras ut till olika åldersgrupper.

Edit:
Gick för skojs skull in och kikade i Sthlms bostadskö. Det är inga nådiga hyror på vissa lägenheter :p
Visa bifogad fil 27637

Vansinniga hyror 😱
Förövrigt har jag bara stått i Sthlms kö sedan jag var 20 år, dvs. 1.5 år, så är helt körd i Sthlm...
 
Inte Sörmland men om du vill ha något att jämföra lite med från annan del av landet.

Gävle. Kötid på flera år (3-5) för att få lägenhet i mindre attraktiva områden. Dyr nybyggnation varierar lite men oavsett behöver man flera år i kö.
Jag ställde mig i kö när jag var ung och långt innan det fanns brist. Så jag hade 19 års köpoäng. Jag kunde välja fritt i princip MEN det fanns några centrala lägenheter i extremt attraktivt område där det var speciella lägenheter där inte ens min kötid räckte.

Jag har en etta på 38 kvm med fullstort kök och betalar knappt 4000 kr. En tvåa i samma hus kostar ungefär 1500 kr mer och då kommer man upp i 52 kvm.
Bor i attraktivt område precis utanför centrum, går dit på 10 minuter.

När jag funderade på att flytta till Falun insåg jag att hela Dalarna hade kö. Även i små mer avlägsna orter. Det fanns privata att hitta både centralt och icke centralt men hyrorna var då därefter, från drygt 5000 för en etta som minst och något tak verkade inte finnas.

Jag står sen unga dagar faktiskt i bostadskö i Uppsala med. Och har valt att stå kvar. Vem vet jag kanske vill eller behöver bo där någon gång liksom.
 
Ställde du dig i Stockholms bostadskö på din 18-årsdag? :) Isåfall har man med lite tur möjlighet att få en någon av de ungdomslägenheter som annonseras ut till olika åldersgrupper.

Edit:
Gick för skojs skull in och kikade i Sthlms bostadskö. Det är inga nådiga hyror på vissa lägenheter :p
Visa bifogad fil 27637
Stockholms bostadskö är verkligen underskattad! Ställer man sig i kön på sin 18-årsdag kan man vara ganska säker på att få någon form av bostad inom ett par år. Men man måste vara aktiv och kolla utbudet varje dag! En del är kortare kontrakt, en del fyra år men en stor del är permanenta kontrakt. Får man ett kortare kontrakt behåller man också sin köplats. Samtliga är så klart mindre lägenheter.

Många lägenheter förmedlas till ungdomar 18-25 år medan de kommunala bolagen (och även en del andra) förmedlar till en specifik åldersgrupp, exempelvis 20-åringar. Det är dessa man har störst chans på! Ställde du dig i kön på 18-årsdagen och är 20 år och 364 dagar är du troligen den som stått längst i kön för en lägenhet som förmedlas till endast 20-åringar. Lägenheterna finns ute endast någon dag så det gäller som sagt att kolla varje dag.

Idag finns 16 lägenheter öronmärkta för ungdomar, de flesta har en hyra på under 5 000. Det är ungefär så det brukar se ut.

Min son fick ett fyraårskontrakt centralt i Stockholm med en hyra under 4 800 kronor efter två års kötid men endast ett års aktivt sökande.
 
Stockholms bostadskö är verkligen underskattad! Ställer man sig i kön på sin 18-årsdag kan man vara ganska säker på att få någon form av bostad inom ett par år. Men man måste vara aktiv och kolla utbudet varje dag! En del är kortare kontrakt, en del fyra år men en stor del är permanenta kontrakt. Får man ett kortare kontrakt behåller man också sin köplats. Samtliga är så klart mindre lägenheter.

Många lägenheter förmedlas till ungdomar 18-25 år medan de kommunala bolagen (och även en del andra) förmedlar till en specifik åldersgrupp, exempelvis 20-åringar. Det är dessa man har störst chans på! Ställde du dig i kön på 18-årsdagen och är 20 år och 364 dagar är du troligen den som stått längst i kön för en lägenhet som förmedlas till endast 20-åringar. Lägenheterna finns ute endast någon dag så det gäller som sagt att kolla varje dag.

Idag finns 16 lägenheter öronmärkta för ungdomar, de flesta har en hyra på under 5 000. Det är ungefär så det brukar se ut.

Min son fick ett fyraårskontrakt centralt i Stockholm med en hyra under 4 800 kronor efter två års kötid men endast ett års aktivt sökande.
Håller med! Känner flertalet som fått fina ungdomslägenheter både i och utanför stan. Men det är just den lilla aspekten att man verkligen måste ställa sig i kön på sin 18-årsdag som ställer till det, eftersom den som precis ska fylla "för gammal" blir den som får lägenheten.

Jag ställde mig i kö när jag var 18 år och 4 månader, vilket gjorde mig helt exkluderad från ungdomslägenheterna.
 

Liknande trådar

Äldre Hur ser ditt "realistiska" drömliv ut? Alltså ett liv du verkligen skulle vilja leva, men som t.e.x. inte krävde att det plötsligt...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 919
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp