Bukefalos 28 år!

Hur ser bostadsmarknaden ut i Sörmland?

Om jag hade behövt bostad nu så hade jag kollat på hästnet och facebookgrupper för hästmänniskor. Min erfarenhet är att det finns många gårdar som har något att hyra ut.
Sen hade jag under tiden jag bodde där sparat alla pengar jag kunde för att ha till en kontantinsats. och satsat på att försöka köpa något litet i ett område som ligger en bit från sthlm och är billigare.
 
Håller med! Känner flertalet som fått fina ungdomslägenheter både i och utanför stan. Men det är just den lilla aspekten att man verkligen måste ställa sig i kön på sin 18-årsdag som ställer till det, eftersom den som precis ska fylla "för gammal" blir den som får lägenheten.

Jag ställde mig i kö när jag var 18 år och 4 månader, vilket gjorde mig helt exkluderad från ungdomslägenheterna.
Fast en bekant till mig hade söner som fick ungdomslägenheter och de ställde sig när de var drygt 20?
 
Inte Sörmland men om du vill ha något att jämföra lite med från annan del av landet.

Gävle. Kötid på flera år (3-5) för att få lägenhet i mindre attraktiva områden. Dyr nybyggnation varierar lite men oavsett behöver man flera år i kö.
Jag ställde mig i kö när jag var ung och långt innan det fanns brist. Så jag hade 19 års köpoäng. Jag kunde välja fritt i princip MEN det fanns några centrala lägenheter i extremt attraktivt område där det var speciella lägenheter där inte ens min kötid räckte.

Jag har en etta på 38 kvm med fullstort kök och betalar knappt 4000 kr. En tvåa i samma hus kostar ungefär 1500 kr mer och då kommer man upp i 52 kvm.
Bor i attraktivt område precis utanför centrum, går dit på 10 minuter.

När jag funderade på att flytta till Falun insåg jag att hela Dalarna hade kö. Även i små mer avlägsna orter. Det fanns privata att hitta både centralt och icke centralt men hyrorna var då därefter, från drygt 5000 för en etta som minst och något tak verkade inte finnas.

Jag står sen unga dagar faktiskt i bostadskö i Uppsala med. Och har valt att stå kvar. Vem vet jag kanske vill eller behöver bo där någon gång liksom.

Testade boka här i Luleå igår.

Kötid sen 2004, bokade i samma område som jag bor nu (vill senare gärna byta lägenhet :) )
Hamnade på plats 27, har inte ens chans!
 

Liknande trådar

Äldre Hur ser ditt "realistiska" drömliv ut? Alltså ett liv du verkligen skulle vilja leva, men som t.e.x. inte krävde att det plötsligt...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 919
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp