Hur ser den perfekta täckesarsenalen ut?

Tack för alla era svar! Det är så himla intressant tycker jag att höra hur ni alla tänker. :)

Hur man än vrider och vänder på det tycker jag mig kunna konstatera att man måste ha nästan en hel uppsjö med täcken för att klara sig. För som många av er skriver, det blir ju blött och skall torka också. Det är därför jag denna gång har valt att satsa på innetäcken och ofodrat/50gr-regntäcke. Jag tänker mig att ha regntäcket som skal liksom, med mina ungars skaljackor i baktanke. Skalet torkar mycket snabbare än ett tjockt täcke. Hoppas jag iaf. :nailbiting:
 
Tycker du? Jag tycker tvärt om, de är överlägset bäst när det kommer till att torka, och hålla tätt. Om det har regnat hela dagen så är täcket ändå knappt blött på utsidan, till skillnad för några av mina andra gamla täcken som var tunga och genomblöta. Även om de inte läckte igenom till insidan så kunde det ta flera dagar för dem att torka. HW torkar på ett nafs!

Sämre passform, sämre slitstyrka och läcker nä jag är inte imponerad.
Reklamationerna har ökat och HW är dryga med reklamationer så nä det finns bättre täcken till bättre peng än HW.
HW har gjort som så många andra märken, börjar att tillverka riktigt bra täcken till bra pris, gjort sig ett namn som osar kvalitet som alla vill ha och nu lever dem på gamla meriter och säljer dyra täcken men har sänkt kvalitén för att få en större vinst.
 
Min häst bytte också storlek för 1,5 år sedan. För ett år sedan planerade jag garderoben och blev sjukt nöjd med vad jag hittat tyckte jag! Den innefattade 2 stalltäcken, 3 skaltäcken, 1 riktigt varmt vintertäcke, halsar och liners, allt från HW (Rambo/Rambo Supreme) och nyinköpt hösten 2013.

Nu ska jag reklamera typ 4 eller 5 täcket och ska endast ha kvar det ofodrade Rambo Wuget bara för att det sitter så himla bra på min häst och det är täcket (och 100 g) som jag använder mest samt det tjocka Supremet eftersom det är supertjock, jag har den tjockaste linern till vilket hästen håller sig varm med och det används inte när det regnar (snöar snarare då :p).

Mao, jag köper ALDRIG mer HW. De har läckt, läckt och läckt (halsarna har alla läckt och sedan är hästen blöt runt boglinningen, från magsömmen (hela yttertyget är liksom för stort och "hänger" ovanför sömmen 3 eller 4 täcken likadant) nedåt samt runt hela bakkanten/svanslappen - underligggandel iner har varit plaskblöt på 1/3 del nerifrån när det regnat och blöt runt boglinning/bakkant. Och då springer ming häst INTE när det regnar utan växlar mellan att stå i ligghall eller beta och har i alla fall såklart haft halsen på - det har läckt igenom och inte enbart runit från manken/öronen). Och linersystemet var alldeles för otympligt för mig som byter täcke morgon o kväll o vill skaka de ordentligt och sedan vika o hänga upp om de är torra. Dessutom betydligt lättare o bara ta ett täcke av annan tjocklek än att byta liner vid utsläpp.

Nu har garderoben krympt men känns ändå rättså komplett förutom att jag inte är hundra på hur täckena sitter för att användas en hel säsong eftersom det fick köpas nya till och från i vintras så alla är inte mycket använda. Min häst har främst behov av täcken 0-100 g och sedan riktigt, riktigt tjocka täcken. Inne fryser han inte, där blåser det ju inte och är torrt, vi har kallstall så lika kallt ute som inne. Där räcker 200 g som mest. Har aldrig stalltäcke under utetäcke annat än som nödlösning.

Enda gången jag vill ha helt utan hals är när det är sol och ingen risk för nederbörd, dvs främst varmare täcken. Annars vill jag ha halvhals då det annars regnar in på tok för mycket i bogen på min häst. Täcken med halvhals sitter dessutom bättre på honom verkar det som. Regnar, snöar eller blåser det mycket (vi bor mitt bland x antal vindkraftparker i Skåne - här blåser alltid med eller mindre) vill jag ha helhals. Djuret gillar inte blåst och är ett monster om han kommer in blöt (även om han bara är blöt på huvuvdet men det är mer hanterbart då).

Hästen spår/filtklipps höst-vinter och helklipps i typ mars efter sista kylan. Har fri tillgång på hösilage och frostfritt vatten. Ute ca 12 h/dygn i snitt.

Stalltäcken:
150 g: används från strax under 10 till strax under 0 ca, hästen visar rätt tydligt på morgonen
200 g: om hästen är missnöjd med ovanstående, ca några minus o neråt, aldrig behövt varmare

Utetäcken:
0 g Rambo Wug: Används ibland sommartid men annars höst o vår med nederbördsrisk
(saknar ett ofodrat med helhals - sista som reklameras nu): Höst o vår vid regn
100 g WeatherBeeta halvhals: Höst, vår, mild vinter om uppehåll
100 g Shire Typhoon helhals: Höst, vår, mild vinter vid mycket regn eller kallt o regn
300 g Shires Typhoon helhals: Största delen av vintern (som ju oftast är blöt o tråkig i Skåne)
420 g HW Rambo Supreme, avtagbar hals 150 g: Vid mer minusgrader, hals vid blåst/snö
400 g HW liner och en extra märkeslös fodrad hals: till Supremet vid trevliga skånska snöstormar (med eller utan snö) för att hästen inte ska stå och skaka i ligghallen

Funderar på o testa något nytt märke i ofodrat med helhals men min häst är grymt elak mot sina täcken så det ska vara något riktigt hållbart. Bla kollat på Premier Equine.

Kanske även ett typ 200/300 med halvhals/avtagbar hals för fina men kyliga dagar. Men de dagarna brukar antingen funka med 100 g eller 420 g och hela, fina dagar (=sol, då vill jag ha åtminstone lite sol på halsen) är tyvärr ganska lätträknade i Skåne :p

I transporten används: nättäcke, bomullscooler, tunt fleece och tjockare fleece mest. Har även ett ulltäcke och en ullfilt som användes när pålle var helklippt. Vill bara ha täcken som andas bra i transporten.

Svettäcke i stallet/efter ridning använder jag aldrig. Klipper tillräckligt i stället.
 
Tillägg. Innan min häst flyttade till blåsten så hade han 100 g ute vintern igenom.

Om det inte hade blåst så mycket hade det absolut räckt med 300 g täcket. Men när det blåser är det antingen tjocka täcken eller dubbla täcken som gäller. Och eftersom inga stalltäcken sitter tillräckligt bra att ha under på min häst och inte heller liners sitter super (iaf inte i förhållande till hur många dagar det blåser så mycket att det behövs) så är det tjocka täcken och ev även med tjock liner som gäller.

Det är liksom inte så att han fryser "för att det är kallt" utan det beror helt på den råa blåsten. Så bor man inte i Skåne kan man ju bara bortse från de två nedersta radena under utetäcken och så har man en "normal" garderob :D
 
Skaltäcken torkar absolut fortast. Blöta 300grams är en mardröm.
Vi har dock inte olika täcken inne och ute utan gör istället så att vi har tex 300gram på.
Ska det bli blötsnö lägger vi ett ofodrat skal på som man sen lätt drar av och torkar.
 
Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför hösten/vintern.

Till förra hästen följde det med några täcken å så köpte jag några här och några där utan någon egentlig tanke bakom, och helt plötsligt hade jag så mycket täcken att jag hade kunnat försörja en hel ridskola och lite till. Ändå hade jag aldrig något täcke i rätt tjocklek. :confused: :confused:
Därför har jag verkligen funderat den här gången. Vad behöver jag och hur kan jag kombinera olika alternativ på bästa sätt?

Jag har kommit fram till att följande antagligen är den ultimata kombinationen av täcken för att min häst alltid ska vara lagom varm.

1. Ofodrat regntäcke med fast helhals
2. 50gr regntäcke
3. 150gr stalltäcke
4. 200gr utetäcke
5. 300gr stalltäcke
6. Ulltäcke
7. Svettäcke

Det ofodrade och 50gr-täcket tänker jag som skal till stalltäckena. 50gr kommer antagligen användas hela november om det här vädret skall hålla i sig. Skulle 150gr kännas för varmt och 50gr för kallt kan han ha ulltäcket under 50gr-täcket. Under vintern är 150-200gr det jag brukar använda mest, och med de här täckena kan jag använda 150gr+0 eller +50gr när 200gr utetäcket hänger på tork, och vice versa.
Funderar dock på om jag ev. skulle köpa ett ofodrat utan hals också, men får se om behovet uppstår.

Hur tänker ni? Om ni fick bygga upp er hästs täckesgarderob från noll, hur skulle ni tänka? Vad skulle ni köpa? Skulle ni satsa på billiga täcken eller dyra? Många eller få? Och var i Sverige bor ni? Tell me! :bow:

Jag vill ha:

0g foder
100g foder
200g foder
300g foder
400g foder

samt några inne/undertäcken i varierande fyllning och material.

Då har man täckt upp det mesta och kan anpassa efter väder/temp.

Bor i norra Sverige, västerbotten. Utetäcken har jag alltid tänkt ska hålla bra kvalitet och får gärna kosta en slant..under eller innetäcken är enl mig inte lika viktiga.
 
Min optimala täckesgarderob (för en häst) ser ut såhär:
2st ofodrade regntäcken
2st 100g täcken
1st 200g
1 tjockt fleece/ylletäcke för transport eller om hästen är blöt.

Vintrarna här på kusten är mer blöta än kalla så för mig med oklippt, icke frusen häst är det viktigare att ha flera tunnare täcken att byta med. 200g täcker är mer som reserv ifall vädret skulle råka bli snorkallt trots allt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 525
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 393
Senast: mackan
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp