Springmask och sanering av täcken mm

Anastacia

Trådstartare
Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur.
Prov är inskickat och veterinär kontaktad.

MEN vill börja förbereda för sanering.
Har förstått att det är ganska omfattade när det gäller just det.
Virkon i boxen, nytt underlag samt tvätta rumpan med jodopax har jag förstått, men resten då?

De är väldigt rensliga av sig och bajsar bara på speciella ställen i hagen, skulle inte äta i närheten av det, nu får de ju dessutom bara hö än så länge och det är inte i närheten av ratorna.
Men ska jag tänka på något speciellt där, just nu är det extremt svårt att mocka bort dem då det är sjöblött runt om i hagen så jag kommer inte in med något att lasta i (brukar mocka ur dem på sommaren när allt är torrt och de ändå inte går där, men har heller aldrig haft mask på någon häst förut).

Hur gör jag med täcken?
Den är helrakad och tränas relativt hårt så täcke behöver den, fleecetäcken har vi flera så det kan vi ta några som vi inte har använt i vinter, men regntäcken och stalltäcken har jag ju inte flera av :down: , hur gör jag med det?
Det står överallt om hur jag ska göra i just boxen men inte hur man ska göra med täcken...
Tyvärr är detta enda hästen i stallet som har täcken så det finns ingen att låna av (som då givetvis inte ska använda sitt på länge).
Räcker det att spruta ner dem i virkon eller måste de tvättas helt och hållet (har ingen sådan maskin tillgänglig utan brukar även tvätta vintertäcken ute på sommaren...)

Har lite panik då ingen veterinär vill skriva ut avmaskningsmedel utan att först få se analysen men det är ju vansinnigt äckligt med dessa maskar...

Någon med erfarenhet som kan ge bra och smarta tips för att underlätta?
 
BYT veterinär genast! Springmask syns ytterst sällan även på tejpprovet utan det är symtom (klimönster) eller fynd (mask eller äggvätska) som sätter diagnosen.

Hästen måste klia sig så äggen trillar ner och sen äta upp dem, inte så stor risk att hästen blir smittad av täcket. Men bäst är förutom tvätt att lägga bakre delen av täcket i kraftigt saltvatten! Låt ligga flera timmar.
 
Jag hade springmask på en av mina för några år sedan. Jag ringde vet som skrev ut maskmedel, efter en kort diskussion så skrev hon ut det medel @Madick rekommenderat vilket bara skulle ta springmasken och inte riskera att ge sig på övriga eventuellt vilande maskar.
Min sanering var ytterst sparsam då det var mitt i vintern och mina hästar står i utebox. Jag bytte strö och torkade av de skitigaste ställen så gott det gick i kylan. För mig räckte det. Täcket tvättade jag inte.
Hästen var sönderkliad i rumpan med ljusgult gör från maskarna. Träcken var väldigt konstig i konsistensen och som synes med maskar i.
27189
 
Jag testade att ringa annan veterinär då första veterinären lät lätt konfunderad över att jag ens skulle sanera, men de ville också ha analys trots att jag påpekade detta att det oftast inte syns och att jag har sett maskar i bajset.
På ena stället trodde de mer på spolmask än på springmask men jag har analyserat maskar och bilder på dem och jag är helt säker på att det är springmask! Det ser ut precis som på Shaggys bild.

Kan man lägga täckena i Virkon en stund för att ta död på något? Eller är det saltvatten som är bäst?
Skitmycket salt i vattnet då förstår jag, det är ju enklare än att få hela täcket tvättat lite akut. En dag kan jag nog få ihop ett annat täcke, om det inte är nog varmt för att gå naken.
Vill helsanera för att vara säker, men det är täckena som oroar mig, det kommer att kosta en del att sanera så det skulle vara skönt att slippa köpa nya sådana just nu också.

Borde få analysen idag så ska ringa och ta en diskussion.
Hästen har inte kliat sönder sig, men jag har sett på innetäcket att det är lite uppskrapat på sidorna så täcket har ju skyddat henne.
Har inte sett det gula kletet utan råkade bara se maskar i träcket.
Den har normal bajs i övrigt.
 
Skrämmande att veterinären mer tror på spolmask på vuxen häst än springmask...

Förvisso, men utifrån TS rädsla att det är springmask och behöver saneras täcken i massor pga det, ser jag även att det finns en bild av att springmask är något som gravt smittar .
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 002
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 489
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 230
Hästvård Idag hittade jag en mask i rumpan på min sköna dam. Jag tittade där när jag fodrade lunch eftersom det kliat hysteriskt på henne ett par...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp