Hur ser man fysiologiskt att en häst arbetar rätt?

Rosenblad

Trådstartare
Har funderat och klurat på det ganska länge. Har studerat en hel del genom böcker och bra internetsidor, men skulle behöva mer kött på benen från er bukafalister :).

Ja, hur ser man att en häst fysiologiskt arbetar rätt? Att man kan se att ryggen välvs, att bakbenen trampar djupare in under kroppen och att huvudet ligger i lodplanet är jag medveten om. Men många pratar om hästens bäckenes placering, överlinjen, halskotor och speciella avslappnade muskler? Snälla skulle ni vilja förklara det lite mer för mig!

Tacksam på förhand :)!

En sak som "avslöjar" hur hästen arbetar är att magen dras upp, det blir liksom en rand på sidan (om inte hästen är för fet eller långhårig för att det ska synas). Då är muskelringen engagerad och hästen jobbar med hela kroppen.

Om hästen länger ut överlinjen ordentligt så kan man se att det blir som ett U mellan ganaschen och halsen, är hästen ihopdragen så blir det ett V.
På kotorna kan man se hur mkt de är genomtrampade, genomtrampade kotor visar hur mkt de belastas (kan vara svårt att avgöra också då vissa hästar har rakare kotor och andra har svagare kotor, genomtranpet blir självklart större på en häst med svagare kotor).
PÅ svansen kan man till viss del se om hästen är spänd lr inte, du kan också se om börjningen har gått igenom hela hästen.
På bakbenen kan du se hur mycket hästen vinklar, ju mer vinkling desto mer samling.
Ang. överlinjen så ska den "växa" ända från manken.

Tack för svaret! Har bara några frågor angående ditt svar;
Har du någon bild på detta U och V mellan hals och ganasch, så kan man göra en jämförelse?
Vad innebär överlinje?
Vad innebär det exakt att hästens bakben vinklas?

Jag är rätt lat och om man ska ta med allt omfattnade som du frågar om så blir det att skriva mycket och länge ;)Så jag tipsar om en sida i stället Men mycket bra förklaringar om muskler och skelettet och hur dessa arbetar samman.Här kan du säkert finna svar på en hel del av dina frågor :) Gå in på gångarterna t.ex

Man kan också titta på om det blir en triangel av benen - var spetsen är... Om det inte blir trangel är det passgång. Om spetsen kommer under är det jämvikt, bakåt eller framåt - hästen överbelastar fram eller bak.
AA korrekt, tänk punkten där a:na möts - dra den höger eller väster.. Gå ut sen och kolla på hästar, så förstår du hur jag menar. :) /T_B

Det är svårt att hitta bilder på U exemplet eftersom man måste se bilden helt från sidan för att kunna se U:et.

Har du läst Sally swifts senaste bok (Centrerad ridning), i den finns i alla fall ett riktigt bra ex. av U:et, en helt underbar bild på Bent Jenssen när han rider en ökad trav. Har du den inte så kan jag kanske kalkera av den och lägga upp den :)
sålänge bjuder jag på ett "vackert" v

I senaste numret av Horse & Rider beskriver Sylvia Loch hästens överlinje mm och det finns bilder som beskriver V resp U. Det har varit ett antal läsvärda artiklar av S Loch en tid tillbaka.
;)

Intressant tråd! :bow:
Väldigt kul att läsa!

Vill också gärna se lite fler BILDER på hästar i RÄTT form m.m. :)

Tack för alla svaren och de inlagda bilder och sidlänkar :)! Jag håller med om att ämnet är mycket intressant!

Jag har tyvärr inte den bilden av Bent Jenssen, så om du vill så får du gärna lägga upp den om du har möjlighet :)!

riktigt kul & intressant att läsa ;) men jag ser inte riktigt "v"et på den här bilden :o visste inte tidigare att man kan se om den arbetar rätt genom V och U. Mycket intressant!!! :rofl: :d

Liknande trådar

Ridning Nu vill jag också lära mig! Vad tittar ni efter, och hur skiljer ni det som är "rätt" från det som är "fel"? (Är medveten om att... 2
Svar
25
· Visningar
4 770
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka