Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Kan inte ett besök på BB (bestämd tid) nere i foajén och sedan strikt besöksförbud en vecka hemma vara ett förslag. Svärisarna får sin nyfikenhet stillad (du behöver ju inte ens följa med ner om du inte känner för det utan hellre vill vila) och ni får ett besöksfritt hem första tiden utan sura miner.

Det är så vi har bestämt det. Det är accepterat nu får hoppas det är det sedan också.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Nu beror det ju på hur stort barnet är, men om storebror nu mår bra och känner sig stolt över att han också får uppmärksamhet när bebisen han landat, är det då fel enligt dig? Hur kan du veta att han då innerst inne känner sig bortglömd, men inte visar det? Hellre då uppmärksamma lite extra, som i mitt tycke inte ger något negativt på sikt, än att riskera att han känner sig utanför bara för att mormor är tillsagd att vara neutral mot honom.

Men självklart får storebror uppmärksamhet - han är ju storebror.
Ett bortglömt barn signalerar det ganska tydligt - och ett barn som kompenseras brukar oftare vara den som blir svartsjuk för den har lärt sig att den SKA HA tid. Vilket storasyskon inte alltid kan få mitt i amning och stök - men med rätt inställning så tycker dom att det är ok.

Kompensation är för mig något man får som ersättning för att man utsätts för något negativt.
Att ha egentid med sina föräldrar är inte kompensation - det är något positivt och självklart.
Det är föräldrarnas signaler till barnet som jag är "ute efter", känner man att man måste kompensera då är man nog ute på aningens hal is.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Det är föräldrarnas signaler till barnet som jag är "ute efter", känner man att man måste kompensera då är man nog ute på aningens hal is.

Amen då så, då hajjar jag och inser att vi nog pratar om olika saker :)
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Jag tror det kommer bli väldigt jobbigt att så tidigt få en lillebror. Han är van vid att inte behöva dela uppmärksamhet med någon.

Där är det tvärtom!
Ett 13-månadersbarn har inte alls utvecklat samma "min-känsla" som en 2- eller 3-åring!

När jag fick lillasyster var den äldsta 14 månader och han fattade nog ingenting!
Ops, där var en liten till liksom!;)
Undra vad som händer om jag klappar, pussar, slår eller ger henne lite lelling ur min flaska liksom!

Då var det jobbigare när lillebrorsan kom och han hade nästan hunnit fylla 3 år.
Inte en sån till...:p

Så ur den aspekten tycker jag inte alls att du ska känna någon oro!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 634
Senast: Lhas
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 118
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 622
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp