Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

pernilla_s

Trådstartare
Jag har ju en son sen innan han kommer vara 13 månader när lillebror kommer. Detta kommer ju bli väldigt stor omställning för honom. Jag kommer ju först ligga några dagar på bb komma till ro med bebisen för sen blir det ju full fart med två söner.

Jag har kommit fram till att första veckan hemma vill jag inte ha besök av någon inte heller på bb för det är jobbigt att ha folk springandes där och får en komma vill alla komma. Första veckan hemma vill jag ha för min äldstes sons skull. Det kommer bli så stor omställning för honom och att få lära sig dela med sig av sina föräldrar.

Kommer folk så blir det att de bryr sig mycket om barnet och han kommer komma lite i skymundan. Därför vill jag att han ska veta först att mamma och pappa fortfarande älskar honom.

Vad tycker ni? Jag tror det kan bli svårt att få folk att förstå och nu är det pojkvännens föräldrars första barnabarn så det kan nog li tufft.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Jag tycker att det är helt upp till er!
Det bestämmer NI och inga andra!

Men självklart hade jag som farmor reagerat om jag inte ens fick komma upp till BB och bara kika lite på mitt första barnbarn!

Att detta skulle vara för storebrors skull tycker jag däremot är helt felaktigt!
Han kommer inte må bättre eller sämre för att ni vägrar besök!
Lägg inte in så mycket känslor på ett litet barn!
Han är 13 månader och visst kommer han undra vad en liten bebis gör där men han är för liten för att känna den riktiga avund/svartsjukan!
Ingen av mina eller mina vänenrs/släktingars barn har reagerat just på att vi umgås med andra!
Dessutom så har dom flesta både förståelse och oro för att storasyskon känner sig lite undanskuffade och brukar därför ägna minst lika mycket tid åt dom!
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Jag tror visst det är lätt att man bryr sig mer om bebisen utan att tänka på det, en bebis är en bebis. Han är inte för liten att känna sig avundsjuk, då skulle du se min hund och min son....

På mitt förra bb vet inte hur det är här så fick bara syskon och pappan besöka. Sen känner jag så att det kommer vara många som vill komma om en kommer till bb och det kommer jag inte vilja. Man är nog trött i början utan att behöva ha en massa folk springandes där.

Men om man pratar med dem och förklarar att det är för att vi ska komma till ro och hitta hur vår nya familj ska se ut, kommer folk att kunna hantera det? Min mamma kan, men hans?
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Se till att alla vet redan nu vad som gäller! Så de inte står med blommor vid dörren och ni då säger att de får lov att vänta en vecka! Bestäm en dag sen då ni firar och då får alla komma på besök.

På mitt BB är det besöksförbud, knappt så de vill att ev. syskon får hälsa på!

Jag tycker inte alls det var något problem med besök i början, det var mina föräldrar å sambons föräldrar som kom hit när vi kom hem från bb (åkte hem direkt) Kompisarna hörde av sig innan om de var okey att komma över.

När Rasmus blir storebror kommer han vara äldre än 13 månader, och kanske förstå. Och han kommer absolut inte bli bortglömd å jag tror hans mormor, morfar, farmor å farvar kommer grattulera å skämma bort honom lika mycket eftersom han blivit storebror!
Jag tycker faktiskt de var skönt att alla kom så tidigt, då sov ju Rasmus hela tiden ;)
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Jag tycker du gör helt rätt! För både storebror och eran skull.

Vi fick barn 3 september, och jag sa att det inte på några villkor ska komma någon på besök de första två veckorna. Tro på fan att de kom efter ganska exakt två veckor!! Och dessutom stannade i 5 dagar, så skoj det var - INTE! Alla utom svärförädrarna lyssnade på vad jag ville..... Nu i efterhand vet jag att jag borde ha sagt ifrån ännu skarpare, för den veckan var skitjobbig, jag grinade säkert tre gånger om dagen....


Nästa bebis blir det besöksförbud på, minst en månad, det är vårat barn och inte släktens, de råkar vara våra föräldrar men inte barnets.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

det är NI som bestämmer hur ni vill ha det. Vi åkte hem, jag ammade och bytte bjöja sedan gick jag ensam och hämtade sonen så gungade vi en stund och pratade innan vi gick in till pappa och den sovande lillasystern. dagen efter så tog vi en stund och bakade bullar och sambon skötte lilltjejen, jag ammade bara så jag och sonen fick egentid. Det fungerade, han blev inte alla svartsjuk. Min mamma och mina syskon började med att gratulera honom till lillasystern och mormor hadde present med till honom:love:. det gjorde nog mycket. vi haddde en lapp på dörren att nu vill vi inte bli störda och så hängde vi ut den när vi ville vara ifred.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Jag har bara ett barn. Men jag har en systerson som jag håller av väldigt mycket, han är 3½ år.

Han är van vid att ha mig för sig själv när jag kommer och hälsar på (dom bor i Göteborg, jag i Västerås). Så nu när jag har Saga så tar min syster henne när jag kommer dit så får jag all tid över till lillkillen. För mig är det lika viktigt som det är för honom.

I julas träffade min pappas familj Saga för första gången, och då var även lillkillen med. Men vi var noga med att tala med alla innan vi kom om att Atti inte får glömmas bort. Hur kul det än är med en liten bebis så förstår hon ändå inte det och vill ju helst vara med sin mamma eller pappa. Atti däremot vet att han blir åtsidosatt. Han förstår..

Det fungerade utmärkt, Atti fick sin tid och de andra fick sin chans att lukta på en nykläckt bebis :)

Nu kommer Atti få ett småsyskon under 2008 och ytterligare en kusin. Så han bör ju få vänja sig snart. Både min syster och bror skall ha barn, och ungefär samma tidpunkt.. Skall bli skoj!

Jag tycker du gör helt rätt som väntar. Det handlar om dig och din familj, dvs barnen.. Sen är det svårt att hålla mormor borta.. Min mamma kom upp först efter 2 veckor, min pappa kom upp och hälsade på på BB, men det var för att jag var sjuk och han vart orolig. Även svärmor kom dit. Vilket jag helst inte ville, jag ville helst vara ifred med min pappa och min sambo. Jag låg på BB i en vecka..
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Det är det jag är rädd för att en massa ska komma eller tjata sig till det. Sen är det ju så att låter man en komma så blir det svårare att säga nej till resten.

Jag vill ju ha lugn och ro och låta min äldste förstå att han fortfarande är mammas älskling.

Problemet jag känner är att killen har lite svårt för att säga ifrån till hans föräldrar. Det kommer bli svårt att få honom att säga ifrån ordentligt. Men han har också sagt att jag får bestämma här.

Usch det är svårt, jag vill ju inte såra någon, men jag vill komma till ro och få familjen att slappan av och bli till en familj igen.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Jag kollade precis upp hur det var med besöksitder och sånt på ystad där jag ska föda denna gången och där är fria besökstider plus att vem som helst får komma...

Jippie med tanke på att killen jobbar där... :crazy:
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Samma problem här, men det är bara att stå på sig, tid kommer för dem också. Och vill inte sambon säga ifrån, gör det själv, Man ångrar sig bara om man ger efter för tjatet.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Jag hade lite tur på det sättet. Vi låg på avd 86 (eller 89, kommer inte ihåg) här i Västerås, där är det inte tillåtet med besök. Pappa och svärmor fick dispans för pappa kastade sig upp till Västerås när sambon ringde och sa vad som hade hänt..

Annars hade vi väl haft folk där hela tiden..
Ainasoja kom och hälsade på, henne ville jag verkligen träffa då, men jag kunde inte ta mig upp ur sängen så sambon fick gå ut med Saga och säga hej..
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Samma problem här, men det är bara att stå på sig, tid kommer för dem också. Och vill inte sambon säga ifrån, gör det själv, Man ångrar sig bara om man ger efter för tjatet.


Jo man gör ju det. Jag hade sagt från början inga besök på bb med stoffe, dels för att man inte fick egentligen men att man hade som sagt det fritt utanför bb.. Så alla gick det... Så tillslut hade jag minst 2-3 stycken varje dag och ofta precis vid maten. Visst det var tråkigt där, men det var inte kul att få besök hela tiden. Nu kommer ju ändå min son och pappan vara där varje dag.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Jag tycker att det är NI som bestämmer! Men samtidigt så tror jag som Trygg att det inte behöver vara någon större fara för storebror egentligen. Huvudsaken är ju att du och pappan visar att han fortfarande är betydelsefull. Och; även farmor o annan släkt till blivande barnbarnet måste väl gå att prata med om denna sak?

Jag skulle nog istället försöka göra som så att jag säger att "vi vill inte att ni kommer varje dag - ni får komma en gång under första veckan (och stanna x timmar). Och vi vill att ni ser till att tänka på storebror också då - att ge honom uppmärksamhet också. "

Fördelen om tex farmor kommer och vill "hålla bebis" en stund är ju att du och pappan då har armarna fria att "hålla storebror" och uppmärksamma honom fullt ut under besöket!
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Har tänkt och vad tycker ni om detta upplägget?

Hans föräldrar får komma till bb men att vi sagt att de får stanna 1 eller 2 h. Samma sak gäller möjligtvis hans bror och flickvän. Får se om mina föräldrar.

NÄr vi kommer hem så är det besöksfritt i minst en vecka kanske läbgre beroende på hur vi mår.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Låter som en jättebra idé.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Då borde ju ingen klaga... Fast det kan dem ju göra ändå... Men de får ju iallafall träffa honom...
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Vi tog bara emot min pappa första dagarna. Resten kom 1 vecka efteråt. Dom förstod men visst var det lite sura miner.

I efterhand hade dom gärna fått komma direkt och avlasta... fy vad skönt... fy vilken sömnbrist vi hade jag ock sambon.

Men vi har ju bara erfarenhet av ett barn inte två.... Annars kan det ju vara bra om det kommer folk som kan aktivera även den äldre... om ni har vettiga släktingar som vet att man inte får särbehandla (tala om innan besöket att dom ska fokusera 90% på äldstingen och 10% på bebisen?)
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Äh, klagas gör det ju hur man än gör, huvudsaken är att ni orkar med era barn och får det som ni vill, blir det för jävligt är det bara att ställa ultimatum: antingen följer ni det vi ställer upp, eller så kommer ni inte alls. Lätt att säga och jag gjorde knappast så när lillen var mini, men idag gör jag så. Vill de se honom så är det på våra villkor. Gäller även "hjälpande händer" som oftast är ivägen vid matning och på/avklädning.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

NI bestämmer hur ni ska göra!!! Din ide om ett kortare besök på bb tycker jag låter utmärkt då du resonerar som du gör.

Vi väntar nu nr tre, och kommer att göra som när tvåan kom. De som vill får komma, men DE tar med sig mat/fika :idea:vi står inte för något sådant. Mycket skönt att bli bjuden på mat, dessutom får man "boka" in sitt besök, vi kan inte ha alla här hela tiden. Alla i bekantskapskretsen är också intrimmade på att de äldre är de som ska "uppvaktas", bebis tittar man bara lite på.
 
Sv: Hur ser ni på inga besök på minst en vecka efter bebisens ankomst?

Vi ville inte ha något besök på bb, vi sa inte till någon att vi åkte in, och sa till på bb att de inte fick berätta att vi var där.

Sen när vi kom hem ringde vi och meddelade att vi var hemma och nu var vi 3 i familjen:love:

Vi ville vara själva och bara ta det lugnt innan hystterin satte igång...

STÅ PÅ ER!!! Det är ni som bestämmer.

Bry er inte om farmor, farfar, mormor, morfar mfl.
Blir de sårade av att inte få komma på bb, respekterar de er inte!

Tycker man skall lyssna på familjen, och inte ta för givet att man ska få komma och beskåda underverket förrän de själva vill.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 118
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 628
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp