hur sjutton ska jag göra??

orion_x

Trådstartare
Jag och min dam har stora kommunikationsproblem just nu. I ridhuset fungerar det som det ska för det mesta, men då närmst ridhus ligger 2,5 mil bort och jag inte kan åka själv med henne kan jag inte begära att pappa ska följa med mer än 1-2ggr/vecka.
Problemet är att hon är totalt ointresserad av vad jag gör och har för mig på henne. Hon skyggar för nästan allt och det tar en lång stund innan hon kommer till sans efter att något upprört henne.
Vi tar det lugnt och skrittar och travar bara i skogen just nu pga all snö.
Iom att hon är så tittig så övar jag mycket på halter och igångsättningar för att få henne att lyssna. Och visst stannar hon, men med huvudet rätt upp i luften och kollar in allt annat. Spear ingen roll om hon gått i en hyfsad form innan halten. Sen älgar hon på de första stegen för att kanske komma tillbaka till formen något senare.
jag försöker göra massvis med halter, flytta nått steg åt sidan strax innan halt, men ändå är hon ointresserad av mig. Stressar och far runt om en tok. Hur sjutton ska jag göra för att fånga hennes uppmärksamhet:confused: :confused: Som det är nu är det ju pisstråkigt, för allt går bara ut på att försöka få henne att lyssna nån minut här och där. Släpper man iväg henne så går det bara fortare och fortare....

Sv: hur sjutton ska jag göra??

usch stackare, det finns inget värre än den känslan du beskriver!

vad är det som hänt som ändrats runt omständigheterna om du tidigare ej upplevt detta? svackor har vi ju alla - men ibland kan man få lite hjälp på traven att hitta möjliga anledningar om man tänker igenom noga..
underlaget den här tiden på året gör ju att man inte kan rida på samma sätt ute - kanske är din häst lite orastad och reagerar såhär därför? kanske sänka kraftfodret och se om det hjälper?
vad gör hon på dagarna - hagtypen och utevistelsen?
sadeln/annan utrustning?

jag hade liknande svacka som du en lång period i höstas, då hagarna var fördjävliga och min häst inte rörde sig på hela dan, med resultat att han var helt sjukt het/pigg av rörelsebehov vid ridning. dessutom hade jag en sadel som börjat ligga dåligt.

byte av sadeln gjorde underverk, samt bättre underlag när snö och kylan kom.
sen hjälpte mig min tränare att rida mkt mer planerat även ute, träna på "läxa" osv. det gjorde stor skillnad. tränar du för ngn som kan ge dig lite aktiverings mål på det sättet? det hjälper verkligen.

bara lite försök till möjliga tankar och tips..
mvh/m

jag har ökat på fodret för hon började falla ur, och hon har inget att ta av om man säger så:crazy: Ny sadel fick hon för en månad sedan och den ligger jättebra. Hon busar en del i hagen och vi försöker ha dem ute så mycket det bara går. Har inte tagit in dem än faktiskt. Det som har ändrats är väl intensiteten i ridningen. Iom underlaget så går det inte göra så mycket. Hon har alltid varit jobbig, men nu känns hon överjävlig. Nu är det en månad sen vi red för tränare sist, pga att hon helst bara har träningar varannan frdagförmiddag och sis blev vi avbokade av nån anledning, samt att pappa har jobbat så vi inte kunnat åka. Men ska iväg imorgon.
Vi har dock inte kommit speciellt långt, så det vi övar på är igångsättningar och hitta takten, samt att hon ska lyssna på mina avstämningar, men de vill hon sällan ta i skogen mer än i skritt.
Men det kanske är så att hon behöver tuffare träning, men det går ju inte just nu:crazy:

usch vad jobbigt! nu vet jag ju inget om dig och hästen, hur gammal är hon, utbildnings ståndpunkt osv? Kanske är det läge att ta en paus om det känns riktigt överjävligt - ibland är det bästa medicinen om man kommit in i en ond cirkel. alternativt om du vill hålla igång hästen, skritta ut bara och mulla ngra veckor, släpp kraven om du känner att du låst dig..
ofta om det inte är ngra uppenbara faktorer runt hästens välmående, vilket det inte verkar vara i ditt fall, så är det ju ofta man själv tyvärr som påverkar att svackan blir större, - man får dåligt självförtroende, spänner sig, blir stressad över motgångarna osv.

återigen, bara lite tankar :crazy:

Det är så tråkigt när det känns så där. Man tappar liksom tron på sig själv som ryttare. Men kämpa på, det kan bara bli bättre, rätt som det e så bara släpper det.
Eller som Mackan skriver: om det känns för jäkligt och fustrerat, fundera på att ställa av en kort period eller bara "mulla" runt. Hoppas det blir bättre snart.

Ja, det är möjligt att det är jag som är felet. Det känns inte kul att ge sig ut när man bara vet att det slutar i bråk. Har börjat rida vår andra häst lite med för att jag ska hålla modet uppe.

Hon är 8 år och utbildningsståndpunkt är ungefär LC. jag köpte henne i maj förra året och så vilade hon mer eller mindre hela sommaren och hösten för jag hittade ingen sadel som passade. Hon är ytterst kräsen;) . Sen satte jag igång henne i höstas och hon går inte speciellt hårt. Vi rider 4-5 dagar i veckan kanske? Oftast lätt arbete i skogen, samt då en gång i ridhuset där hon får gå lite mer. Ofta känns hon även mycket bättre i kroppen dagen efter vi varit i ridhuset och hon fått jobba på. Usch, man skulle ha ett ridhus på tomten. Får ta och prata med tränaren imorgon.
jag skulle helst vilja ha en träningstid i veckan, för även om vi bara tränat fyra gånger så har det hänt massor på de gångerna.

Ja, det är möjligt att det är jag som är felet. Det känns inte kul att ge sig ut när man bara vet att det slutar i bråk. Har börjat rida vår andra häst lite med för att jag ska hålla modet uppe.

Hon är 8 år och utbildningsståndpunkt är ungefär LC. jag köpte henne i maj förra året och så vilade hon mer eller mindre hela sommaren och hösten för jag hittade ingen sadel som passade. Hon är ytterst kräsen;) . Sen satte jag igång henne i höstas och hon går inte speciellt hårt. Vi rider 4-5 dagar i veckan kanske? Oftast lätt arbete i skogen, samt då en gång i ridhuset där hon får gå lite mer. Ofta känns hon även mycket bättre i kroppen dagen efter vi varit i ridhuset och hon fått jobba på. Usch, man skulle ha ett ridhus på tomten. Får ta och prata med tränaren imorgon.
jag skulle helst vilja ha en träningstid i veckan, för även om vi bara tränat fyra gånger så har det hänt massor på de gångerna.

Jag skulle lita på mig själv om jag var du - bara du känner hästen. kanske klickar ni inte helt hundra? om du upplever att det funkar bättre med lite ökade krav/träning så stämmer det säkert - följ den känslan och se om det kan ta er ur det hela.

som sagt - alla har svackor, men det är hårt ibland. skickar sympati kramar!
/m

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 312
Senast: Tiger tok
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur