Hur ska den sitta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 271
G

Galathea

Nu har jag äntligen fått tag på en förbygel. Eftersom jag jobbat hela helgen fick några i stallet i uppdrag att köpa en åt mig på mässan. Nu undrar jag bara, hur ska den sitta egentligen? Den har nämligen ingen sammankoppling uppe vid manken, som denna t.ex:

http://www.hippomarket.com/asp/main/Ja24a.jpg

På min går remmarna direkt upp till sadeln, utan något som kopplar ihop de båda sidorna, så jag tycker den glider ner lite åt sidorna? :confused:

Min är som dessa, fast snyggare då. ;) Och med martingal.

http://www.gibbon.se/archive/images/produkter/large/70/702072.jpg

Sv: Hur ska den sitta?

Jag har också en sån förbygel. På min finns det spännen på dom remmarna som går upp till sadeln på bägge sidorna, så man kan justera... det kanske vore nåt, om du nu tyckte att de "hängde ner"...? Ifall du har en sån som det går att korta/länga förstås. Fast så extremt hårt ska de inte sitta, det är ingen fara om de inte sitter klistrade mot hästen. Skulle tro att det är mkt bättre än om det är för tajt så att säga.
Haha, gud vad luddigt det här blev :p

Jodå, mina går att korta. Nu har jag på kortaste och det är dessutom storlek ponny. Han är inte så bred, min arabkille. Dom hänger inte ner (dom är nog bra spända och det är resår) utan dom sitter snarare långt ut åt sidorna. Som om man skulle behöva något som håller ihop de båda sidostyckena uppe över manken. Kanske kan göra några extrahål, och länga lite under magen istället, för att få upp den lite. Hmm. Kanske det blir så just för att han är så tunn?

Mycket möjligt att det är som du säger, att han är lite tunn. Köpte du storlek cob eller full?

Hehe! Tack. :p

Nåja, får testa länga under magen. Annars får jag väl bygga nåt hemmabygge med hjälp av nosremmar eller något. :p

Jag fick göra sanslöst många hål på min full martingal. Och min häst är en rejäl 170 häst. Vi kanske köpte likadana martingalar och de är sanslöst stora i storlekarna? :p

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har provat hästgodiset/aktiveringsgodiset Lickit? Funkar det? Gillar hästarna det? Tror ni att det är bra för en uttråkad häst...
Svar
12
· Visningar
3 393
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023