Hur ska en hjälm sitta?

Sv: Hur ska en hjälm sitta?

jag sätter mitt hakband så att jag känner det men kan prata:p

Annars ska väl en bra hjälm sitta på huvet om man böjer sig ner utan hakband(:angel:)

När jag provar hjälm så är det viktigaste att de är sköna...
Sen brukar jag utföra mitt egen konstruerade test... Nämligen att slappna av i nacken och hoppa lite jämnfota eller trava runt lite i affären :angel: (Med hjälmen på och utan hakbandet knäppt:D)
Hakbandet brukar jag ha så det är bekvämt :D

Tack för era svar, jag tänker lika som er :D

Haha, för din beskrivning, den var bäst :rofl:

Jag brukar känna så att den inte spänner fram i pannan utan sitter ganska tajt utan att sitta hårt runt hela huvudet. Det ska inte vara luft på sidorna heller och om man ruskar eller skakar på huvudet (typ som när man säger nej) så ska den sitta fast och inte glappa eller åka loss. samma om man nickar kraftigt så ska den inte åka upp eller ner i pannan.
Den ska sitta där den ska hela tiden, prova att flänga med huvudet så mycke du orkar (den kanske inte sitter kvar om du headbangar överdrivet) Testa hur den sitter utan hakbandet!!
Sen brukar jag spänna hakbandet så att det sitter emot hakan men man ska ju kunna prata och de ska ju såklart inte göra ont. Det viktigaste är att det inte går att dra loss hjälmen från huvudet när bandet är knäppt. Detta är viktigt att testa innan man köper hjälm!! (om man vill kan man be någon hjälpa en med detta) Ta tag i hjälmen stadigt och försök dra denframåt, den ska inte gå att dra av från huvudet!!!:eek:
Vissa spänner knappt hakbandet alls utan har det hängande löst under hakan och då kan man lika gärna skita i hakbandet, för det är därför man har hakbandet, för att hjälmen ska sitta kvar på huvudet även om du slår i det ordentligt!

Slarva inte med hjälmen!!!:p

Hakbandet ska sitta så pass hårt att du inte kan lyfta hjälmen eller vicka den fram/bak för mycket. (dvs att den ska ligga stilla om du får slår i den) Men inte obekvämt hårt.
Samma med själva hjälmen. Den ska sitta emot hela huvuet runt, så pass hårt att det är bekvämt.

Kort sagt: Hjälmen ska flytta sig minimalt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
659
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
430
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet