Hur ska en ridstövel sitta?

frallus

Trådstartare
Har precis köpt mig mina första riktiga ridstövlar, ett par Mountain horse Firenze High Rider, jag har stl 39 men det fanns inte så köpte ett par i stl 40 som är lite stora i foten men tänkte att jag kan köpa en sula till. Har kikat runt på lite olika trådar för att försöka bli klok på hur de igentligen ska sitta. Har inte provat rida med de än så vet inte hur de sitter då, men när jag går så blir det veck i hälen. Har förstått att de bli gå-veck fram men ska det bli det bak också? Eller är de förstora då? :confused:

Har som tidigare nämnt stl 39 i fot men 40 cm mätt runt vaden så jag är en av de med kraftiga vader som aldrig hittat ett par ridstövlar som passat. Så när jag provade dessa och de sitter som gjutet runt vaden så tänkte jag inte så mycket på vristen. Ska de vara tajta? Har ingen aning igentligen hur de ska sitta så skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig? :)
Är det värt att ha kvar de eller bör jag sälja de och fortsätta leta vidare? :(
 
Sv: Hur ska en ridstövel sitta?

När jag köpte mina utanför Borås hos en känd hästbutik, så berättade hon för mig att stövlarna kommer sätta sig. Jag tyckte skaften var lite höga nämligen och när de sätter sig så blir det veck. Fick också veta att de ska sitta tajt, fick prova många olika stövlar och hittade till sist ett par som satt tajt över vaden och att foten kändes helt okej och istället la i en sula.
Mina har också veck i hälen, men det går alldeles utmärkt att rida med dem har inte haft några problem med dem.

Jag tycker du ska provrida med dem om du känner att du i övrigt gillar dem. Det är först i ridingen man känner om de ger det där stödet eller inte. :)
 
Sv: Hur ska en ridstövel sitta?

Stövlar ska vara för trånga och för höga när man köper dem, de töjer sig och sätter sig i vristen och blir sen perfekta. Är de nu perfekta i foten och höjden så kommer de att glappa i foten och bli för korta i skaftet.
Är de inte tighta i skaftet så kommer de också att bli för vida efter ett tag.

Den perfekta stöveln ridskolan in med blod svett och tårar helt enkelt.
 
Sv: Hur ska en ridstövel sitta?

Hästarna är på sommarbete just nu så när de kommer tillbaka ska jag genast prova de. Nu känns det lite bättre i magen haha, tack! :)
 
Sv: Hur ska en ridstövel sitta?

Vecket i hälen rättar sig när du rider eftersom du har hälen neråt. Ett tips för längre livslängd på stövlarna är att du verkligen bara har dom på dig när du rider! Inte stallskötsel eller annat pyssel:). Ha dom upphängda så att de inte sätter sig för mycket, har för mig att MH-stöveln är rätt mjuk och då är det ännu viktigare.
 
Sv: Hur ska en ridstövel sitta?

Jag köpte otroligt sköna stövlar i mjukt präglat läder och med resår längs med dragkedjan, så inget blod och inga tårar för min del (dock lite svett under de varma sommardagarna ;) ) Sitter i princip likadant som vid köpetillfället som nu, så det där är lite beroende på vad man köper för typ av läderstövlar. :) Självklart har skaftet trillat ner en knapp cm och gjort veck, man kan ju inte trotsa tyngdlagen! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska nu köpa ett par nya ridstövlar och eftersom jag ej haft några sen tidigare så är det lite svårt att veta hur dem ska sitta och...
Svar
1
· Visningar
952
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Utrustning Har beställd hem ett par ridstövlar från Mountain Horse Venezia High Rider, storlek 38 Tall/Narrow. Fick knappt igen dem första gången...
Svar
16
· Visningar
1 246
Senast: machafuko
·
Utrustning Jag har behov av gummistövlar men det är helt hopplöst att hitta stövlar som är tillräckligt breda för vaderna samt att dom håller tätt...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp